riktig eller galt?

Dollface

Forumet er livet
VIP
Vi strever med å få T til å gjøre ting selv.. han er moden (overmoden) for alderen på en rekke områder, men når det kommer til praktiske ting er han litt "lat"...

De siste dagene har jeg nærmest tvunget han til å smøre skiva si selv, tørke seg etter å ha vært på do o.l...
Til middagen i dag hadde vi pannekaker, og det er jo ikke så veldig avansert å rulle sammen og dele opp..
Han fikk litt hjelp til å rulle sammen den første, og så fikk han kniv og instruksjoner om hvordan han delte den opp.. Det gikk greit, ingen store protester...
Så pannekake to.
Han skulle absolutt ikke rulle den selv. Litt overtalelse og assistering så gikk det til slutt..
Skjære opp? Ikke snakk om! Et leven uten like, som til slutt endte med at han gikk fra bordet uten dele opp eller spise pannekaka...

Skal man bøye seg og dele opp pannekaka? Eller skal man sette hardt mot hardt og forvente at han gjør dette selv?

Hadde jeg vært sikker på at han klarte det så hadde jeg latt ham gjøre det selv ja...Hvis ikke er jeg redd han ville ha "utnytta" det at han ikke kan

Drømmeren skrev:
Hadde jeg vært sikker på at han klarte det så hadde jeg latt ham gjøre det selv ja...Hvis ikke er jeg redd han ville ha "utnytta" det at han ikke kan

Han klarte det.. det så vi jo på den første pannekaka... Men han sa at han ikke ville dele den opp selv fordi han allerede hadde delt opp en...

Hadde ikke delt opp. Når han sier at han ikke vil fordi han allerede har delt en, så ville jeg hvertfall ikke gjort det. Hadde han vært mer sulten hadde han gjort det og spist. Synes dere gjorde rett:) 

Hadde ikke delt opp. Hvis det er så at han kan selv, så får han gjøre det selv. Punktum. 

(fikk han mye ros da han delte den første?)

stinefine skrev:
Hadde ikke delt opp. Hvis det er så at han kan selv, så får han gjøre det selv. Punktum. 

Ikke overskryting nei.. men oppmuntring i form av "Se.. det gikk jo helt fint.. du greide det jo!".
Man er ikke flink til å skjære opp pannekaker, så det er sånne ting jeg ikke gidder å si..

Dollface skrev:

stinefine skrev:

Ikke overskryting nei.. men oppmuntring i form av "Se.. det gikk jo helt fint.. du greide det jo!".
Man er ikke flink til å skjære opp pannekaker, så det er sånne ting jeg ikke gidder å si..

Nei, ser den. Kjenner meg igjen forresten. Ikke pannekakedeling altså, men en som ikke "klaaaaarer" og som "ikke får tiiiiil" før han har prøvd. 
Kan bli mange "koselige" situasjoner av sånt 

stinefine skrev:

Dollface skrev:

stinefine skrev:

Nei, ser den. Kjenner meg igjen forresten. Ikke pannekakedeling altså, men en som ikke "klaaaaarer" og som "ikke får tiiiiil" før han har prøvd. 

gleder meg allerede til kveldsmat... pålegg fram på bordet og kniv i handa.. "Værsågoood..."

Dollface skrev:

stinefine skrev:

Dollface skrev:

stinefine skrev:

gleder meg allerede til kveldsmat... pålegg fram på bordet og kniv i handa.. "Værsågoood..."

Hoho, lykke til! 

her har vi det slik at de må prøve før de får hjelp av oss. ser vi at det går greit så får de gjøre det selv.Men slitter de feks som med biffkjøtte så hjelper vi de når vi ser at de i minste har prøvd
men pannekaker så måtte de ha ordnet selv, jenta her snurer de sammen og spiser de som pølse i lompe

syns du gjorde helt riktig. fortsett å være så konsekvent, så forstår han etterhvert hvor skapet står 

men en ting, man er ikke flink til å skjære opp en pannekake nei, men han er jo flink når han ikke protesterer og skjærer den opp selv likevel, så jeg tror nok det hadde hjulpet mye med litt skryt da selvom du er imot å skryte av opplagte ting emoticon

Jeg syns dere gjør det rette. Hvis du har lyst til å være kreativ osv., kan du jo leke at du ikke får til  å rulle din og at han kan hjelpe deg med det. Men tror ikke jeg haddde giddet det. Tror mange foreldre sliter seg ut på slike kreative vendinger, og jeg mener det er like greit å kjøre enkel greie.
Siden dette er blitt en spesiell utfordring hos dere, er det vel greit å rose litt ekstra for det han faktisk gjør? Men du gjør det du føler er riktig for dere

Når han klarte det selv så er det riktig. Du er jo ikke slaven hans!
Niesa og nevøen min er sånn når de er hos besteforeldrene og jeg blir så irritert... Klarer ikke å gjøre noenting selv, men hjemme fikser de alt. Er vel besteforeldrene som har skjemt dem bort men hallo... de tørker seg ikke selv på do der men gjør det hjemme.... blir helt satt ut jeg..

Juliette skrev:
Jeg syns dere gjør det rette. Hvis du har lyst til å være kreativ osv., kan du jo leke at du ikke får til  å rulle din og at han kan hjelpe deg med det. Men tror ikke jeg haddde giddet det. Tror mange foreldre sliter seg ut på slike kreative vendinger, og jeg mener det er like greit å kjøre enkel greie.
Siden dette er blitt en spesiell utfordring hos dere, er det vel greit å rose litt ekstra for det han faktisk gjør? Men du gjør det du føler er riktig for dere

I mitt stille sinn tenker jeg at det skal være unødvendig å rose noen for at de smører skiva si eller tørker seg i rompa selv... Men det er jo nettopp pga de utfordringene vi har at vi gjør det allikevel... men akkurat ordet flink... igjen - man er ikke flink til å tørke seg bak altså :P

Men det er godt å høre at jeg ikke var for streng :D For han satt der og skreik som en stukken gris over den pannekaka han måtte dele selv...

Kveldsmaten gikk bedre.. men da han kom til skive 3 startet protestene... Det tok sin tid (og litt musikk i ørene så jeg slapp å høre.. haha..) men vi kom i mål :)

jeg tror forøvrig at mange av hans "utfordringer" vil hjelpes når han føler at han mestrer småting i hverdagen... og mange ganger er selve mestringen skryt nok i seg selv :)
Misforstå meg ikke altså - han får ros og cred for det han klarer, men enkelte ting... nei.. :P

trenger jo ikke rose for at han gjør enkle, hverdagslige ting, men du kan jo rose for at han gjør det selv altså ikke skryte av handlingen, men skryte av innstillingen hans og hans vilje til å hjelpe til/ordne ting selv

Back
Topp