Riktig eller gal fødsel?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Marthe
  • Opprettet Opprettet
Tror hun mente at hun ville ha så naturlig fødsel som mulig, og det ønsker jo alle gravide:) Håper hun får det til, for syns selv at en fødsel uten epidural var best. Har hatt både keisersnitt og fødsel med drypp og epidural, og den med kun lystgass var den som var lettest for meg:)

Jeg hadde ingen tanker om smertelindring før fødselen. Tenkte jeg ville se hvordan det gikk kanskje jeg klarte meg fint uten.
Men jeg fikk så godt som stormrier ved 5 cm, klarte ikke røre meg uten å utløse en ny ri, og likevel gikk fødselen veldig sakte frem. I tillegg ble bekken/lyskeplagene jeg hadde strevd med i svg.skapet enda verre jo lenger ned babyen kom.
DA var jeg glad for epidural! Selv om den bare fjernet rie-verkene, ikke de fæle plagene fra lysken/bekkenet...

Alle fødsler er ulike, de som føder på 20 minutt uten smertelindring er ikke noe "flinkere" å føde enn de som holder på i et døgn med smertelindring. Og vice versa :)

At folk skal bry seg så fælt med hva andre mener og sier? Det som er riktig for noen er jo feil for andre! Vi et ikke like noen av oss.. religiøse driver jo å sier at deres tro er riktig, men samfunnet som helhet aksepterer religionsfrihet som det eneste riktige.

Syns ingenting kan kalles riktig eller galt..
Har selv to vidt forskjellige fødsler bak meg, begge igangsatt av ulike grunner.. Første trengte jeg epidural for å komme meg gjennom, lang og hard marerittfødsel. Fødselen nå klarte jeg meg uten, men hadde også et kort og enkelt fødselsforløp. Syns helt klart fødselen uten epidural var å foretrekke, men det har nok mest med hvaslags "type" fødsel det var. Hadde jeg hatt behov for epidural igjen, hadde jeg ikke sett det som noe nederlag..

Jente født juli 2011 ~ Gutt født april 2014 :)

Tror det har mye å si for henne at i USA så tar jo nesten alle epidural, det er heller regelen enn unntaket.. Sånn er det jo ikke i Norge.

Men føler det er litt "status" å føde uten epidural.. Med førstemann måtte jeg ha det, jm overtalte meg og sa jeg burde det, var veldig sliten og måtte ha litt hjelp på veien(og det hjalp!). Fikk sovet litt og riene ble lettere å takle. Med lillesøster rakk jeg ingenting, fødsel på en time og ti minutter, var jeg overlykkerlig for lystgass. Noen fødseler må man faktisk ha litt hjelp, andre er best naturlig, sånn er vi mennesker veldig forskjellig.. Må ønske henne lykke til og håpe hun ikke blir for skuffet..

Sent from my iPhone using BV Forum

Tror det har mye å si for henne at i USA så tar jo nesten alle epidural, det er heller regelen enn unntaket.. Sånn er det jo ikke i Norge.

Noen fødseler må man faktisk ha litt hjelp, andre er best naturlig, sånn er vi mennesker veldig forskjellig..

Sent from my iPhone using BV Forum

Helt enig i USA greiene. Det er i alle fall det inntrykket jeg har fått:P
Og ang. at noen må ha hjelp; en venninne av meg stod fast på x antal cm åpning i flere timer. Først når hun ble overtalt til å prøve epidural ble hun "avslappet" nok til å få full åpning ganske raskt, og vips var barnet ute.
Hun er overbevist om at hadde hun ikke fått epiduralen hadde det tatt myye lengre tid!

Hva som er riktig må vel være helt avhengig av hva som føles riktig der og da for den enkelte, pluss selvfølgelig hva som faktisk er nødvendig for å sikre mor og barns helse.
Når det er sagt er det vel mulig at det som er blitt sagt her er tolket på en annen måte enn ment i utgangspunktet.

Ikke noe som heter riktig eller feil måte å føde på. MEN ukomplisert eller komplisert fødsel, lett eller tøff fødsel. Kort eller lang. Det viktige er at man får den hjelpen man SELV ønsker og gjør det beste ut av en smertefull, men fantastisk opplevelse. Alt i alt er det viktigste at man føder et velskapt barn, uansett hvordan barnet blir født.

Back
Topp