Riktig at jeg må betale farens reiseutgifter ved samvær?

froskenkvakk

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Far krever at hans reiseutgifter skal trekkes fra bidraget som han betaler hver mnd. Han kommer hit til samvær og bor hos familien sin. Er ikke min skyld at han velger å bo på andre siden av landet!
Nå skal avtalen justeres på nytt, og far nekter å godta at han selv må betale for sine reisekostnader..

(ifjor betalte jeg litt for å prøve å bedre samarbeidet, men det gikk ikke. Nå har vi hatt en stygg rettsak, og faren mener nå at jeg skal betale alt av hans utgifter ved reising)

Sent from my GT-I9070 using BV Forum mobile app

Kan ikke tro at du skal betale for hans reiseutgifter.. høres jo ikke riktig ut en plass! Men jeg har ingen erfaring med det, så jeg kan ikke si noe sikkert.

Barnebidraget er jo ikke en reisekasse?! Ville ha tatt kontakt med familievernkontoret og sett litt på samværsavtalen. Det skal ikke gå utover hverken det eller barnet at han velger å bo langt unna!

Edit: er det derimot du som har flyttet langt unna, så er du pliktig til å betale for reisen for at far skal kunne ha samvær.

Det er sikkert like greit å bare sende inn til nav og ta innkrevingen gjennom de! ( slik at de setter satsen, de betaler meg og krever fra faren)

Det skal deles prosentvis etter hvor stor inntekt dere har. Tjener far mye bedre enn deg skal han bidra mer. Dere er pliktig til å betale for samvær begge to ja, men ikke noe han kan trekke fra bidraget ;-) Dette skal avtales dere i mellom, og det skal alltid regnes med billigste alternativ som utgangspunkt. :-) Om dere ikke blir enige, kan forliksrådet avgjøre saken. Se dette skrivet for mer detaljert info :-) http://www.regjeringen.no/upload/BLD/reisekostnader/Reisekostnader.pdf

Det skal deles prosentvis etter hvor stor inntekt dere har. Tjener far mye bedre enn deg skal han bidra mer. Dere er pliktig til å betale for samvær begge to ja, men ikke noe han kan trekke fra bidraget ;-) Dette skal avtales dere i mellom, og det skal alltid regnes med billigste alternativ som utgangspunkt. :-) Om dere ikke blir enige, kan forliksrådet avgjøre saken. Se dette skrivet for mer detaljert info :-) http://www.regjeringen.no/upload/BLD/reisekostnader/Reisekostnader.pdf

Takk for info. Far tjener ihvertfall tre ganger så mye som meg, så blir vel ikke mange prosentene på meg uansett..

Her truet og bf med det, men det ble med det ;-)

Nei. Reise ift samvær skal ikke blandes inn i barnebidrag. Bruk bidragsveilederen på NAV sine sider eller la NAV ta det av hele greia. Så går utgifter til reise ved samvær utenom.

Dere blir enige på meklingsmøte hvem som skal hente/bringe barna (i dette tilfelle hvilken forelder som skal komme hit eller dit). Det vanligste er at man deler på henting/levering, men dersom det er mest praktisk at den ene kjører hver gang så kan den andre betale for halvparten av turene. Kanskje du kan betale for halvparten av reisene hans, siden det alltid er han som reiser og ikke du. Men ikke alle turene!

Back
Topp