Riksen eller Danmark.

Savira

Elsker forumet
Heisann.
Jeg er ny her, men gammel bruker fra mars2011 barna. Har en gutt på 2 år <3

Jeg og forloveden min snakker om barn, han kan ikke få barn av naturlige årsaker, så jeg lurer på en ting.
Dere som er gift og innenfor Riksen. Og alle andre om dere vet; hvor lang pleier som regel ventelisten å være for gifte par fra "påmelding" til den store dagen?
Vi vil ikke vente for lenge heller med å få barn, så da er spørsmålet om vi skal vente på ventelisten til Riksen eller bare farte inn til Danmark og få det ordnet der.

Jeg vet ikke hvor lang ventelisten er,men du kommer uansett fortere inn i Danmark :) Da må du bare til fastlegen og ta noen blodprøver og en urinprøve,ha en samtale med den aktuelle klinikken på tlf,velge donor,og teste etter el og så reise til klinikken når du er klar :) :) Har dere pratet om dere vil ha en åpen eller hemmelig donor?

Vi kommer til å ha åpen donor av forskjellige grunner.
VI vet hva vi har i vente mtp f.eks øyenfarge, hårfarge, blodtype etc.
Og siden jeg opplevde da jeg var 16 år - å finne ut at pappa ikke var biologiske faren min, skal ikke mine barn med kjærsten min oppleve det samme som jeg gjorde. De skal få vite fra tidlig alder at sånn og slik gjorde mamma og pappa det for å få "deg" fordi pappa ikke kan få barn på ordentlig måte. Og i tillegg vite at h*n har muligheter til å få vite hvem faren er om det er lov (?)
Hovedsaklig for vår del velger vi åpen for da vet vi nærmere hva vi kan forvente oss av det som kommer. :)

Den åpne donoren er kun forpliktet til kontakt 1 gang. Barnet tar kontakt med sædbanken når h*n er 18,og de videreformidler kontakt med donoren :) Hvis donoren er død,får barnet den utvidede profilen. Med mindre dere velger utvidet profil fra begynnelsen,for da har dere jo den infoen ;)

Vi velger åpen donor hovedsaklig for at vi vet hva vi kan forvente oss, og vi kan velge noe som er mer eller mindre "likt" oss selv, siden gubben ikke kan få barn.
Når det gjelder biologisk og kontakt, er ikke det sååå viktig for oss, for det er pappa som er pappa, men jeg vet med meg selv, da jeg fant ut at pappa ikke var biologisk, så ville jeg til slutt vite hvem som var min biologiske-fordi mamma visste hvem han var og hadde mulighet til å kontakte ham...
Men når det gjelder vårt barn og våre forventninger, så går det kun på det at vi kan velge donor istedet for en random en.

Er det noen som har erfaring ved riksen kontra Storken i DK?
Med gubben's prosess og situasjon, får vi gratis prøverør på Riksen, men er det verdt å vente på Riksen? Sånn mtp ventetiden.. (Det er jo såklart verdt ventetiden fordi det kommer et barn)
Men noen som vet om Riksen er bedre enn Storken eller omvendt? Hvor får vi best kontakt (i form av kjemi) etc....
Noen som har personlige erfaringer de vil dele?

Jeg har valgt Diers klinik i Aarhus. Var der jeg fikk best følelse. Copenhagen Fertility Center er skikkelig vrange(min opplevelse) og vanskelig å kommunisere med. Dessuten fikk jeg andres papirer på mail. Jeg skulle ha info,og jeg fikk resept og noen andre skjemaer til ei anna ei..... Men Diers er jeg kjempe fornøyd med!! http://www.diersklinik.dk/

Back
Topp