Rifter

Desember2021-

Andre møte med forumet
Hei!
Jeg hadde fødsel for 4 mnd siden, og hadde mange rifter og et klipp. Selv om jeg ikke har vondt hele tiden, kjenner jeg fortsatt ubehag og litt smerte når jeg er på toalettet, sitter på huk, eller anstrenger meg. Er det normalt? Bør jeg kontakte fastlege? Riftene ble ikke sjekket på
6 ukerskontroll. Etter fødsel sa jordmor på sykehuset om at det kunne ta 2 måneder ca, men np har det jo gått 4 mnd

Hei!
Jeg hadde fødsel for 4 mnd siden, og hadde mange rifter og et klipp. Selv om jeg ikke har vondt hele tiden, kjenner jeg fortsatt ubehag og litt smerte når jeg er på toalettet, sitter på huk, eller anstrenger meg. Er det normalt? Bør jeg kontakte fastlege? Riftene ble ikke sjekket på
6 ukerskontroll. Etter fødsel sa jordmor på sykehuset om at det kunne ta 2 måneder ca, men np har det jo gått 4 mnd
Går alltids an å kontakte føden for en sjekk, jeg ville ikke tatt det med fastlegen fordi mine fastleger aldri har hatt så god greie på sånne ting. Men det kommer jo an på legen man har.
Jeg krevde sjekk under 6 ukers kontrollen, de på sykehuset mente det ikke var noen vits fordi 6 ukers kontrollen var for baby og ikke meg. Men det ga jeg blanke i.

jeg hadde ubehag i mange mnd etterpå, men alt så greit ut når jeg var på sjekk. Så jeg ville tatt en sjekk for å roe hodet litt, og hvis alt er greit så må man bare ta tiden til hjelp, dessverre

Jeg hadde ubehag, spesielt ved trening, i mange måneder etter fødsel med klipp og rifter utenom. Jeg gikk til seksukerskontroll hos gynekolog, og det var veldig betryggende, vil anbefale deg en sjekk bare for å roe eventuelle nerver :) skader aldri å sjekke :)

Hei!

Gå til legen også ber du om henvisning til gynekolog for å sjekke :)
Føden sjekker ikke ting mer enn 2 uker etter fødsel sånn stort sett. Da må du nok ha henvisning til gynekologisk avdeling. Så det er lettere å be om henvisning til en gynekolog med avtale tenker jeg :)
Jeg har bare erfaring med klipp, og det var ubehagelig lenge etterpå, men kan ikke huske at det varte så lenge som 4 mnd. Det kan likevel være normalt siden man blir klippet og revner gjennom muskel og nerver, men der kan også være måten det har grodd på og det kan være hjelp å få omdet trengs :)

Jeg ville hellre tatt en tur til gyn. Min erfaring er at ikke alle leger som er flink i akurat de området

Hei!
Om det er første barnet, kan det være normalt. Jeg måtte holde på «utstyret» i mange mnd med første barnet. Var å sjekka, alt var normalt, men legen min sa at det var normalt at ting føltes annerledes på grunn av musklene der nede trengte tid på å bygge seg opp. Det gikk seg til, opplevde ikke det samme med nr2 og 3. knipeøvelser er viktig

Jeg fikk nesten totalruptur, og hadde plager lenge. Jeg måtte rushes ned på operasjon rett etter fødsel og repareres i narkose..

Jeg slet i et halvt år etterpå, for jeg slet med infeksjoner innvendig som ingen dessverre fant før det hadde gått over selv. Jeg var på mange kontroller på gynavdelingen på sykehuset før det, og de penslet med noe.
Men det gikk jo over etterhvert. Men jeg klarte ikke å sitte de første 3 -4 mnd. Det var ikke før jeg skulle på sjekk ved 6 mnd, av kirurg på sykehuset der jeg ble sjekket innvendig med ultralyd at hun så at jeg hadde infeksjoner og masse arrvev.
8 mnd etter fødsel ble jeg operert på nytt, og da ble det veldig bra.

Det behøver absolutt ikke være sånn med deg, men jeg ville fått det sjekket.

Du har ikke sittet i grønnsåpebad håper jeg? Det sa kirurgen, at kan gjøre ting værre etter fødsel, for vannet trekker opp og blir liggende og lage infeksjoner... (hun er/var Norges beste på fødsesskader, Ylva Sahlin)

Back
Topp