Rifter/sår/sting og tissing

Roterommet

Glad i forumet
Novembergull 2017
Har bare et lite tips ang. dette. På sykehuset hadde de jo et dusjhode ved siden av do til tissing, men det har værtfall ikke jeg hjemme :p Føler det hjelper å lene meg så langt frem jeg kan når jeg tisser, nesten hodet mellom beina. Legger også en brettet tørrserviett over såret inni bindet slik at det som kommer innenifra ikke kommer inn i såret.

Andre som har gode tips og råd? :)
 
Endelig en tråd om dette! [emoji1362][emoji85]

Sitter nesten med hodet i gulvet selv når jeg tisser[emoji85]
Men synes ikke det svir såååå ille nå lenger, 4 dager etter, men det er så vanvittig hovent og ille vondt på siden jeg er sydd på! Fikk tips om å fryse ned sånne bind man har på sykehuset og legge på. Det har hjulpet litt den stunden det er kaldt, men så er det så enormt vondt resten av tiden [emoji37]

Tar gjerne imot tips og råd mot smerter og hevelser [emoji6][emoji12]
 
Denne gangen har det ikke vært så ille for meg, men jeg var ekstremt sår etter første fødsel. Da måtte jeg rett og slett gjøre som det sto på melkekartongen i gamle dager: «Brett ut, og bøy helt tilbake» [emoji23] (Altså holde kjønnsleppene fra hverandre slik at det ikke kom urin der det var sårt.) Smurte også med Inotyol hver gang jeg hadde vært på do, da ble det ganske fort bedre. Denne gangen var jeg forberedt på sårhet, så nå har jeg klint på Inotyol fra dag én.
 
Husker jeg vasket de på kne i badekaret med første, plaget ikke meg mye til de begynte å gro å tørke opp, da smurte jeg med vanlig vaselin :)
 
Jeg fikk tips av jm på første fødsel om å ha en sportsdrikkeflaske til å skylle med etter jeg var på do. Jeg hadde ikke problemer med svie i stingene :) nå har jeg ikke det her på NFI, og merker det svir, så gleder meg til å komme meg hjem til drikkeflaska :p
 
Som en annen nevner over her, frys ned bind med vann på! Det lindrer godt så lenge det er kaldt. Så får man heller bytte ofte, så det stadig er nedkjølt. Dette hjalp meg veldig, la meg også slik hver kveld i starten.

Og å skylle seg i dusjen etter hvert dobesøk, så slipper man at det svir så innmari "der nede" i lange tider etter et dobesøk.

Mitt siste tips er å sove med en stor pute imellom knærna, så gjør det ikke så vondt når man sover på siden. Idag, på dag 14 etter fødsel er faktisk første natt jeg kunne sove uten denne puta imellom knærna. Det var til fantastisk hjelp når alt var sårt og vondt :)
 
De selger slike dusjhoder på jula iallfall. De kan monteres på vanlig badevask og slangen er vel rundt en meter lang :)
 
Denne gangen har det ikke vært så ille for meg, men jeg var ekstremt sår etter første fødsel. Da måtte jeg rett og slett gjøre som det sto på melkekartongen i gamle dager: «Brett ut, og bøy helt tilbake» [emoji23] (Altså holde kjønnsleppene fra hverandre slik at det ikke kom urin der det var sårt.) Smurte også med Inotyol hver gang jeg hadde vært på do, da ble det ganske fort bedre. Denne gangen var jeg forberedt på sårhet, så nå har jeg klint på Inotyol fra dag én.

Kan man smøre inotyol på såret hvis man har sydd?
 
Etter forrige fødsel hadde jeg alltid en vannmugge med lunkent vann som jeg helte på tissen mens jeg tisset. Det hjalp, men var det helt sinnsykt gale så tisset jeg i dusjen. Da fikk jeg vasket meg litt lettere i tillegg [emoji85]
 
Kan man smøre inotyol på såret hvis man har sydd?
Jeg har ikke smurt der det er sydd, jeg var mest sår ved siden av stingene denne gangen (de har nok gnisset mot huden), og første gangen sprakk jeg rett og slett opp i huden mellom de indre og ytre kjønnsleppene fordi det var konstant fuktig der nede pga blødningen.
Ville kanskje ikke smurt noe direkte på stingene de første dagene, men slimhinner gror jo fort, så etter et par dager er det jo ikke et åpent sår lenger.
 
Etter forrige fødsel hadde jeg alltid en vannmugge med lunkent vann som jeg helte på tissen mens jeg tisset. Det hjalp, men var det helt sinnsykt gale så tisset jeg i dusjen. Da fikk jeg vasket meg litt lettere i tillegg [emoji85]
Kan evt tisse på bøtte i dusjen og helle det i do etterpå.
 
Har vært flink å gå ofte på do å tisse nå etter fødselen. Og dusjhode brukes hvergang. Men nå over et oh et halvt døgn etter går det ganske bra. Nå gruer jeg meg litt for å få gjort nr 2. [emoji23] kjennes jo ut som at alt skal dette ned. Vet ikke enda hvor mange sting de sydde eller hvor [emoji14] siden vi skal hjem i morgen skal vi ha forløsningssamtale i kveld når jordmor kommer på vakt igjen :) da får jeg vel høre :)
 
Tips fra en sniker:

Xylocain-salve.

(Det går over.)
 
Har vært flink å gå ofte på do å tisse nå etter fødselen. Og dusjhode brukes hvergang. Men nå over et oh et halvt døgn etter går det ganske bra. Nå gruer jeg meg litt for å få gjort nr 2. [emoji23] kjennes jo ut som at alt skal dette ned. Vet ikke enda hvor mange sting de sydde eller hvor [emoji14] siden vi skal hjem i morgen skal vi ha forløsningssamtale i kveld når jordmor kommer på vakt igjen :) da får jeg vel høre :)

Yoghurt, Biola, «tarmvennlig» mat og å sitte med føttene på en krakk når du skal på do er mine beste tips. Evt laktulose hvis avføringen er hard.
 
Har vært flink å gå ofte på do å tisse nå etter fødselen. Og dusjhode brukes hvergang. Men nå over et oh et halvt døgn etter går det ganske bra. Nå gruer jeg meg litt for å få gjort nr 2. [emoji23] kjennes jo ut som at alt skal dette ned. Vet ikke enda hvor mange sting de sydde eller hvor [emoji14] siden vi skal hjem i morgen skal vi ha forløsningssamtale i kveld når jordmor kommer på vakt igjen :) da får jeg vel høre :)
Hehe[emoji5] jeg brukte ei uke på å få den delen i gang igjen. Havregryn sammen med linfrø var løsninga her. Du kan jo prøve det.
 
Har vært flink å gå ofte på do å tisse nå etter fødselen. Og dusjhode brukes hvergang. Men nå over et oh et halvt døgn etter går det ganske bra. Nå gruer jeg meg litt for å få gjort nr 2. [emoji23] kjennes jo ut som at alt skal dette ned. Vet ikke enda hvor mange sting de sydde eller hvor [emoji14] siden vi skal hjem i morgen skal vi ha forløsningssamtale i kveld når jordmor kommer på vakt igjen :) da får jeg vel høre :)

Måtte ty til sånn tablett til slutt da jeg gruet meg så masse [emoji85] Men det gikk bra da - når det endelig gikk [emoji6][emoji12]
 
Måtte ty til sånn tablett til slutt da jeg gruet meg så masse [emoji85] Men det gikk bra da - når det endelig gikk [emoji6][emoji12]

Hehe[emoji5] jeg brukte ei uke på å få den delen i gang igjen. Havregryn sammen med linfrø var løsninga her. Du kan jo prøve det.

Yoghurt, Biola, «tarmvennlig» mat og å sitte med føttene på en krakk når du skal på do er mine beste tips. Evt laktulose hvis avføringen er hard.
Gode tips alt sammen. Men ender nok med biola og i nødstilfelle laktulose. Etter første fødsel trengte jeg bare å kjøpe flaska så kom det av seg selv. :) blir i allefall ingen pressing da jeg har noen hemorider der [emoji14]
 
Gode tips alt sammen. Men ender nok med biola og i nødstilfelle laktulose. Etter første fødsel trengte jeg bare å kjøpe flaska så kom det av seg selv. :) blir i allefall ingen pressing da jeg har noen hemorider der [emoji14]
Føler med deg! Shceriproct salve hjelper masse mot hemoroider, om du skulle føle at du trengte noe :)
 
Æsj.. Ser ut til at et par-tre sting har raknet hos meg [emoji53] Ei uke siden fødselen i dag.. For sent å gjøre noe med det tro? [emoji848]
 
Back
Topp