Rier vs lurerier

TheaThea

Flørter med forumet
Septemberlykke 2016
Jeg lurer på om dere som har opplevd virkelige rier kan forsøke å forklare hvordan det kjennes (særlig i starten) i forhold til lurerier/maserier og kynnere.
Jordmor forklarte meg at skikkelige rier vil komme regelmessig, øke i styrke og gjøre mer vondt for hver gang.
Men utenom det, er det noe forskjell?
Jeg har så mye ulike greier nå for tiden: mensensmerte- aktige smerter, kynnere uten smerter, mageknip, nedpress, og lurer på om jeg vil merke at det faktisk er skikkelige rier når de først kommer?

Jeg lurer på om dere som har opplevd virkelige rier kan forsøke å forklare hvordan det kjennes (særlig i starten) i forhold til lurerier/maserier og kynnere.
Jordmor forklarte meg at skikkelige rier vil komme regelmessig, øke i styrke og gjøre mer vondt for hver gang.
Men utenom det, er det noe forskjell?
Jeg har så mye ulike greier nå for tiden: mensensmerte- aktige smerter, kynnere uten smerter, mageknip, nedpress, og lurer på om jeg vil merke at det faktisk er skikkelige rier når de først kommer?
Hos meg var det ikke til å ta feil av når riene begynte. Det startet om natten, ikke veldig vondt, men regelmessige hvert 10. minutt. Smertene kom takvis i et belte fra ryggen og til magen. Det strammet seg i 45-50 sekunder, og uansett om jeg beveget meg stod det på.

Det var verre enn kun menssmerter. Altså, smertene i magen vil jeg sammenligne med intens mageknipe og smertene i ryggen som ekstreme menssmerter. Litt murring er ikke noe jeg vil bruke som et eksempel på de første riene mine om du skjønner?

Uansett er det ikke noe å bry seg om med mindre du merker at du har så vondt at du ikke klarer å snakke :p Jeg skjønte den natten at nå blir det snart fødsel. Likevel kom hun ikke før 48 timer etter. Jeg prøvde å sove, dusje i varmt vann og bare slappe av da riene startet. Før dette hadde jeg hatt murringer i ukesvis, men kan ikke si jeg ble sliten av murringene. Riene var jo helt jævlige da smerten tok seg opp. Det ble jeg sliten av :p

Riene startet svakt, så jeg merket "nå kommer det en rie", deretter ble det vooondt, så ble rien litt svakere igjen mot slutten.

Jeg ble satt i gang sist jeg fødte. Lå i sykehus senga og prøvde å slappe mest mulig av.. For meg startet det som forsiktig murring før det fikk over i "tak" som kom hovedsaklig i ryggen. Korte, men hyppige økter og jeg visste med en gang det var rier. Får murringer innimellom om kveldene, men aldri noe som varer eller går over i rier.

Her gikk vannet om morgenen også hadde jeg veldig masse kynnere utover dagen. Natten etterpå ble de veldig regelmessige og det begynte å gjøre vondt. Kjente at "nå kommer det en", og hele magen strammet seg og det gjorde vondt. Faktisk vil jeg beskrive de første riene (som varte noen timer) som at det føltes ut som magen var fuuuuuullllll av luft og hvis man da rører seg centimeter så gjør det dritvondt! Ja, sånn vondt var det i ca 50 sekunder når riene sto på. De kom regelmessige med ca 8-10 minutters mellomrom. Etter hvert måtte jeg virkelig begynne å puste gjennom dem. Fødte dagen etter at vannet gikk, klokka 1830 på ettermiddagen. Fikk fødestue kl. 10 og det var etter det at de virkelig heftige kom. Fy faen... jeg vil ikke føde igjen :D

Men er du i tvil, så er du ikke i tvil, for hvis noe gjør vondt og kommer sånn høvelig regelmessig så er det garantert rier i en eller annen form. Mange opplever PANG! vonde rier, mens hos noen starter det rolig.

Jeg har hatt mye maserier og kraftige kynnere i svangerskapene mine og synes egentlig ikke det er noen stor forskjell på maserier og tidlige rier annet enn at riene kommer regelmessig........

Back
Topp