Ridning under svangerskapet?

Bkno5939282

Andre møte med forumet
Hest er min livsstil og hobby!
Har veldig lyst til å
Fortsette å ri frem til
Hvertfall uke 20-25
Jeg er i uke 13. Setter meg ikke opp på hvem som helst hest!

Noen andre som har ridd i løpet av svangerskapet?

Jeg har ikke ridd i noen av svangerskapene pga jordmor gav meg streng beskjed om å ikke gjør det :( så tørr ikke. Men har kjørt hest. Det har gått veldig fint. Å ellers styrt med hestene. Men unngår de tyngste løftene. Helst pga kroppen ikke reagerer slik som før om jeg tar i litt hardt. Får ofte vondt i bekken ol da.

Jeg red til uke 20-22 i svangerskapet for 6 år siden.Hadde egen hest, som jeg hadde hatt i 10 år:) så vi var godt kjente med hverandre.Måtte gi meg pga av bekkenløsning, da gjorde det vondt å ri.

Mange slutter å ri i svangerskapet pga risikoen for skader om uhellet er ute. Noen fortsetter. Det er jo ypperlig trening, så lenge du ikke faller av. Noen rir til termin.

Men alt er jo på en måte en risiko, du kan jo sykle og dette av, gå ut av bilen snuble! Men tenker at etterhvert når magen blir litt større med uke 20-25 så blir det automatisk litt dårligere balanse!
Hun skal bli satt vekk å for hele neste år pga jeg trur jeg vil ha all fokus på baby'n når den kommer så håper at kroppen sier at jeg kan ri i noen mnd til hvertfall! har nok en av de snillere hestene som er kald i alle situasjoner! Og heldigvis ikke så trafikkert her vi bor.

Har også bestemt når jeg får ho hjem ifra trening nå så blir det stevne i september siste stevne før hun blir satt bort! Håper jeg klarer det!

Ridning anbefales ikke under graviditet. Uansett hvor mye du stoler på hesten og hvor god rytter du mener du er, det er et levende dyr.

Men alt er jo på en måte en risiko, du kan jo sykle og dette av, gå ut av bilen snuble! Men tenker at etterhvert når magen blir litt større med uke 20-25 så blir det automatisk litt dårligere balanse!
Hun skal bli satt vekk å for hele neste år pga jeg trur jeg vil ha all fokus på baby'n når den kommer så håper at kroppen sier at jeg kan ri i noen mnd til hvertfall! har nok en av de snillere hestene som er kald i alle situasjoner! Og heldigvis ikke så trafikkert her vi bor.

Har også bestemt når jeg får ho hjem ifra trening nå så blir det stevne i september siste stevne før hun blir satt bort! Håper jeg klarer det!

Ridning kan ikke sammenlignes med vanlig sykling ;) syklen kan jo ikke få for seg at den skal løpe av gårde :p

Men skjønner godt hva du mener altså, syns dette er noe du må ta en tenkepause på. Hvis det er snakk om din egen hest, en hest du stoler på og kjenner alle uvaner og nykker til så hadde jeg nok fortsatt til magen ble i veien, hverfall på rolige skritteturer, det er jo supert for kroppen og god trening, sprangtrening osv hadde jeg nok styrt unna :p

Jeg red til flere dager etter termin. Var på hesteryggen dagen før jeg fødte begge gangene :) null stress. Som jeg sa til ei som virkelig skulle kjefte meg huden full ; ingen kjefter for at man kjører bil. Jeg har ca 15 år på hesteryggen med vanvittig mange timer undervisning. Jeg har jo lappen på bil, men mye mer erfaring på hesteryggen ;) hestesport er jo ikke noe man begynner med, men jeg ser ikke problemet med å sette seg på en grei hest om man har en del erfaring selv. Jeg stoler mer på meg selv og min egen hest enn på alle idiotene som er ute og kjører bil ;)

Jeg har ikke ridd i noen av svangerskapene pga jordmor gav meg streng beskjed om å ikke gjør det :( så tørr ikke. Men har kjørt hest. Det har gått veldig fint. Å ellers styrt med hestene. Men unngår de tyngste løftene. Helst pga kroppen ikke reagerer slik som før om jeg tar i litt hardt. Får ofte vondt i bekken ol da.

Om du kjører kan du line godt ri.

Noen har økt fare for tidlig fødsel i svangerskapet. Har man det og vet det, ville jeg absolutt holdt meg unna. Men hvis man er frisk og har en veldig grei hest som ikke finner på noe tull så hadde jeg nok ridd en stund.. Men en skremt hest kan være veldig farlig..

Har ridd til uke 25-28 begge gangene. Da satt hemoroider stoppen for det [emoji14]

Fikk streng beskjed om å ikke ri :(
Men hesten min skjønte det var noe, vi koste oss heller og gikk turer osv :)

Jeg red til ca 6-7 mnd.da sa bekkenet stopp.red kun på den hesten jeg kjenner.både fysio og jordmor sa jeg kunne ri så lenge jeg orket.var ingen hindring

Jeg rei så lenge jeg kom meg opp på hestene, jm mente det var greit.

Jeg jobbet i stall og redd flere hver dag fra til bekkenet sa stopp og jeg ble sykemeldt resten av svangerskapet, da var jeg ca 7mnd på vei ;-) var ingen problem det, jeg kjente hestene jeg red godt og red som jeg pleide før jeg ble gravid (dressur og tur)

Men dette er noe jeg vil si man bør kjenne på selv hva man er komfortabel med og ikke presse seg lenger en du kjenner går fint for deg :-) min jordmor var skeptisk til ridning men ikke negativ det er jo tross alt god trening :-D

Ri å kos deg så lenge du kan om du synes det føles greit og du føler deg trygg på hesteryggen ;-)

Nei, det tar jeg ikke sjangsen på.

Hest er min livsstil og hobby!
Har veldig lyst til å
Fortsette å ri frem til
Hvertfall uke 20-25
Jeg er i uke 13. Setter meg ikke opp på hvem som helst hest!

Noen andre som har ridd i løpet av svangerskapet?
Jeg har ridd til uke 38 i begge mine svangerskap. Har to hester (nå 16 og 11 år) som jeg har eid siden de var føll så kjenner og stoler godt på de selv om de er ganske "freshe" av seg. Jordmor sa til meg at jeg måtte selv kjenne på det å ri, fikk jeg vondt eller ubehag måtte jeg stoppe. Jeg rir aktivt dressur selv om jeg bare er på skogstur.
Jeg mener det gjorde godt for meg å ri. Ikke bare under svangerskapet men også under og etter fødselen. Jeg hadde lette fødsler og var på føttene rett etter. Det er ikke likt for alle, men ridning styrker kjernemuskulaturen og den trenger du

Jeg har ridd til uke 38 i begge mine svangerskap. Har to hester (nå 16 og 11 år) som jeg har eid siden de var føll så kjenner og stoler godt på de selv om de er ganske "freshe" av seg. Jordmor sa til meg at jeg måtte selv kjenne på det å ri, fikk jeg vondt eller ubehag måtte jeg stoppe. Jeg rir aktivt dressur selv om jeg bare er på skogstur.
Jeg mener det gjorde godt for meg å ri. Ikke bare under svangerskapet men også under og etter fødselen. Jeg hadde lette fødsler og var på føttene rett etter. Det er ikke likt for alle, men ridning styrker kjernemuskulaturen og den trenger du
Høres kjent ut, ryggen min ble ødelagt om jeg ikke red på noen dager..

Back
Topp