Ridning og graviditet

Directa94

Andre møte med forumet
Jeg er 6+2 og jobber som rideinstruktør og hestetrener. Jeg rir som normalt akkurat nå med 4-5 hester om dagen og tenker at jeg skal gjøre det så lenge det lar seg gjøre.
Jeg har fullt med treningshester frem til 01.09 og har termin i midten av desember.

Er dette noe som lar seg gjøre? Har noen her gjort det før meg? Eller mener noen det er en egoistisk tanke? :) Jeg er så glad i jobben min og jeg må liksom tjene litt penger også!

Jeg er i utgangspunktet ganske forsiktig og har ikke falt av en hest på 3 år, samtidig rir jeg en del unghester og "problemhester".

Jeg ville holdt meg unna de unge og ustabile, men fortsatt på de jeg var trygg på. Tror ikke det lar seg gjøre å trene de fullt ut frem til september, men du kan vel kanskje få litt hjelp fra en annen rytter, jobbe med bakkearbeid, eller kanskje kjøre de litt?

Du har nok sikkert tenkt over risikoen hvis du faller av, og siden du jobber med hest så vet du jo at det aldri er 100% trygt, det kan alltid skje noe.

Ville nok holdt meg til bakketrening etter august, da har vel magen kommet seg fram en del og sikkerhetsvesten er vel ikke noe du får på deg heller... Selv om du føler deg trygg på hestene så kan det skje, og en gang kan være nok desverre....

Jeg tillater meg ikke å ri mens jeg går gravid. Rolig eller fyrig hest, uhell kan skje og jeg ville ikke tatt den risikoen. :) Sånn tenker jeg.

Vil du absolutt ri hadde jeg ridd de roligste og mest pålitelige hestene.

Jeg har ikke ridd etter ca uke 18-20 under mine graviditeter. For meg var det naturlig å stoppe da. Det er akkurat som noe skjer med morsinstinktet og det å ville beskytte den som lever i magen når en begynner å kjenne liv, altså rundt halvveis i graviditeten.

Det er vel også rundt denne tiden magen begynner å vokse og babyen ligger ikke så beskyttet nedi bekkenet lengre.

Dette er jo bare en liten del av livet, som varer i noen mnd.. Har man en jobb som tilsier at det ikke er forsvarlig å fortsette pga risiko (som jeg absolutt vil si ridning som yrke er) og det ikke går å tilrettelegge med annen type arbeid så kan du vel få en sykemelding på lik linje med ambulansepersonell og de som jobber offshore får?

Ville ikke ridd unghestene. Ville tatt det rolig, er en fare for å falle av. Når magen blir stor så kan det og bli vanskelig

Jeg ville holdt meg unna de unge og ustabile, men fortsatt på de jeg var trygg på. Tror ikke det lar seg gjøre å trene de fullt ut frem til september, men du kan vel kanskje få litt hjelp fra en annen rytter, jobbe med bakkearbeid, eller kanskje kjøre de litt?

Du har nok sikkert tenkt over risikoen hvis du faller av, og siden du jobber med hest så vet du jo at det aldri er 100% trygt, det kan alltid skje noe.

Jeg har to salgshester inne nå, så de håper jeg at reiser i løpet av sommeren. Den ene er salgs klar nå den andre ikke. I 2014 jobbet jeg hos ei dame som red aktivt frem til 8 mnd og red treningshester frem til 7 mnd.
De jeg får i sommer er voksne og er ikke problemhester, får egentlig en unghest til innridning i september, men hun har jeg tenkt å si ifra til at heller kan få plass i 2017 etter jeg har kommet meg igjennom første trimester :)

Jeg må tjene penger også, og jeg har sett andre klare det. Og jeg har både samboer og en mamma som driver med hest og vil hjelpe meg så ofte de kan :)

Jeg har ikke ridd etter ca uke 18-20 under mine graviditeter. For meg var det naturlig å stoppe da. Det er akkurat som noe skjer med morsinstinktet og det å ville beskytte den som lever i magen når en begynner å kjenne liv, altså rundt halvveis i graviditeten.

Det er vel også rundt denne tiden magen begynner å vokse og babyen ligger ikke så beskyttet nedi bekkenet lengre.

Dette er jo bare en liten del av livet, som varer i noen mnd.. Har man en jobb som tilsier at det ikke er forsvarlig å fortsette pga risiko (som jeg absolutt vil si ridning som yrke er) og det ikke går å tilrettelegge med annen type arbeid så kan du vel få en sykemelding på lik linje med ambulansepersonell og de som jobber offshore får?

Det handler litt om at jeg ikke vil miste kunder også, og jeg tenker jo at jeg vil være forsiktig og lytte til kroppen min. Akkurat det med all og skader er jeg ikke veldig redd for, da det aldri skjer og jeg har sagt nei til "mannevonde" og uforutsigbare caser denne sommeren.

Hvordan red du helt mot slutten? Gikk det bare i skritt? Eller hvordan gjorde du det? :)

Red alle gangarter, men det var tungt de siste ukene, ble litt kortere økter da :p jeg klarte å ri en del øvelser også. Traver, versader, vendinger og piruetter gikk fint. Det største problemet var at den ene ankelen min begynte å svikte litt på slutten. Og nedsittende trav var ikke å foretrekke. ;)

Jeg har to salgshester inne nå, så de håper jeg at reiser i løpet av sommeren. Den ene er salgs klar nå den andre ikke. I 2014 jobbet jeg hos ei dame som red aktivt frem til 8 mnd og red treningshester frem til 7 mnd.
De jeg får i sommer er voksne og er ikke problemhester, får egentlig en unghest til innridning i september, men hun har jeg tenkt å si ifra til at heller kan få plass i 2017 etter jeg har kommet meg igjennom første trimester :)

Jeg må tjene penger også, og jeg har sett andre klare det. Og jeg har både samboer og en mamma som driver med hest og vil hjelpe meg så ofte de kan :)
Med så mye hjelp tror jeg du skal klare deg fint, spesielt hvis du er risikobevisst :)

Det handler litt om at jeg ikke vil miste kunder også, og jeg tenker jo at jeg vil være forsiktig og lytte til kroppen min. Akkurat det med all og skader er jeg ikke veldig redd for, da det aldri skjer og jeg har sagt nei til "mannevonde" og uforutsigbare caser denne sommeren.

Nå skal jeg være litt kverullerende her, men du vet aldri når du faller av en hest... selv om det "aldri skjer".... plutselig er du max uheldig og lander på magen.... Det kan skje selv den roligste hest, den kan snuble, bli skremt osv.. Tørr du ta sjansen? Tenk å ha det på samvittigheten. Det er ikke bare ditt liv lengre..

Jeg red fram til ca 7 mnd.da sa kroppen stopp.men en trygg og god hest.ville ikke tatt sjansen på en hest jeg ikke kjente godt

Du kan jo søke om svangerskapspenger når du kjenner at det ikke går lenger.

Jeg har også ridd veldig aktivt (hadde tre selv en periode) og ofte flere hester om dagen. Jeg har hatt en del hester som ingen andre vil ri for meg og unghester. Har ridd så mye at jeg jo ikke faller av med mindre hesten er "idiot", som også sikkert er tilfellet med deg. Det som er "greia" da er ofte at en faktisk slår seg de gangene en hest klarer å få kvitta seg med deg...

Jeg red min siste økt i uke 21-22 ca. Var ikke usikker, men du kan jo aldri være sikker på at det går bra. Klarer du å tilgi deg selv om du skulle falle av og noe skulle skje med barnet?

Jeg er straks halvgått og i svært god form. Rir mine to aktivt en par ganger i uka men tar ikke ridning av andres hester. rir tur og mykgjørende. kommer til å fortsette til eventuelt kroppen sier nei. Enda har jeg null mage og plager :-)

Jeg har også hester og tenker fortsette å ri inntil kroppen ikke vil mer, evt til noe forandrer seg psykisk og jeg ikke skulle tørre eller ha lyst.

Blir halvirritert på at folk skal kalle det egoistisk å ønske å utføre jobben sin eller ta vare på dyrene sine. Risiko er det over alt i livet. Overvekt, bilkjøring, glatt trapp utenfor huset.

For en rytter som har det som jobb og som er vant til å vurdere hester og risikoen bør ikke det være noe mye større problem eller fare enn mye annet.

Folk trener da både løping, håndball og styrkeløft på treningsstudio også, jeg tror nå også det kommer mye an på hva kropp og sjel er vant til fra før graviditeten. Det er kanskje ikke naturlig å _begynne_ å ri når man er gravid.

Synes du skal kjenne på formen din, og evt snakke med lege eller jordmor hvordan du skal løse det hvis formen plutselig blir dårligere eller noe skulle skje.

:)

Jeg har selv to hester, og red aktivt frem til uke 22(?). Da reiste vi 6 uker til Thailand på ferie, og når vi var hjemme i uke 28, så ridde jeg litt, men da hadde ryggen begynt å bli vond, så det endte til slutt med at jeg måtte stoppe med ridningen noen få uker etter. Men det var da altså pga. vond korsrygg, selv om jeg kjente at det var litt ubehagelig å galoppere med mage. Spesielt på de hestene med størst galopp. :)
Men kos deg og nyt ridningen så lenge du kan. Ta de forhåndsregler som er, og dersom du ser at hestene er ekstra spreke eller galne kan du jo longsjere dem litt før du setter deg på. Det gjorde jeg. :)
Nå er jeg i uke 38, og klarer nesten ikke vente til jeg kan begynne med ridningen igjen etter at babyen er kommet!

Jeg har også hester og tenker fortsette å ri inntil kroppen ikke vil mer, evt til noe forandrer seg psykisk og jeg ikke skulle tørre eller ha lyst.

Blir halvirritert på at folk skal kalle det egoistisk å ønske å utføre jobben sin eller ta vare på dyrene sine. Risiko er det over alt i livet. Overvekt, bilkjøring, glatt trapp utenfor huset.

For en rytter som har det som jobb og som er vant til å vurdere hester og risikoen bør ikke det være noe mye større problem eller fare enn mye annet.

Folk trener da både løping, håndball og styrkeløft på treningsstudio også, jeg tror nå også det kommer mye an på hva kropp og sjel er vant til fra før graviditeten. Det er kanskje ikke naturlig å _begynne_ å ri når man er gravid.

Synes du skal kjenne på formen din, og evt snakke med lege eller jordmor hvordan du skal løse det hvis formen plutselig blir dårligere eller noe skulle skje.

:)

Enig :) jeg spurte folk hvorfor det var greit å kjøre bil siden det ikke var greit å ri :p evt påpeke at jeg har mange flere år på hesteryggen enn bak rattet :)

Back
Topp