Ribbein

MammaOkt

Forumet er livet
VIP
Dere som hadde mye smerter i ribbeina under svangerskapet og som kanskje er forholdsvis lave og/eller korte i livet i tillegg:

Hvordan står det til med ribbeina deres nå?

Mine ble totalt deformerte etter første svangerskapet og har aldri gått tilbake/inn igjen der de var.
Før jeg fikk barn, var jeg en 65/70 i omkrets rundt ryggen i bh. 1 år etter jeg fikk barn veide jeg like lite som tidligere, men måtte ha 75 rundt ryggen.
Det ser skikkelig teit ut å ikke lenger ha smal midje når en er vant til å ha det - særlig jeg som er så lita (161 cm) og ikke har så veldig breie hofter.
Sier seg selv at et svangerskap nr 2 ikke gjorde saken bedre...Ribbeina er superelastiske (noe de ikke var tidligere) og står ut både foran og på siden - når jeg står i profil, stikker de skikkelig ut og jeg ser tynnere ut enn jeg er, ene siden er i tillegg mer utstående enn den andre.
Føler meg så lite kvinnelig når jeg går så "rett ned" i overkroppen

Noen som kjenner seg igjen, eller kanskje ikke har tenkt tanken enda? Husker ikke når det gikk opp for meg etter første svangerskap nemlig hehe[;)]

IKKE QUOTE

ORIGINAL: ehterg

hmm, så kjedelig for deg. Hadde ikke det problemet, er ganske høy og en smule brei[:-]
Men tenkte på de damene før i tida, kanskje du kunne prøve samme triks?[;)] Om du går ei stund med korsett eller noe som "strammer" litt, kanskje det går tilbake?[8|]

Ja jeg har så komplekser for det at jeg tviler på at jeg kommer til å gå offentlig i bikini igjen (mulig det er hormonene mine nå som snakker men...)[&o]
Korsett har ikke noe for seg så fremt en ikke bruker den typen som må snøres og da må en i tillegg gå med det minimun 4-5 timer hver dag og  i underkant av et år (for å muligens kunne få et varig resultat)  - jepp jeg har tenkt tanken selv og googlet mye ang dette. Det er direkte helseskadelig og ikke minst veldig smertefullt å snøre seg slik som en måtte ha gjort for å påvirke ribbeina - ikke uten grunn at de besvimte som fluer i gamle dager.[;)]
Men takk for rådet uansett![:)][:)]

Hvis det ikke er noen andre her som har dette problemet så pris dere lykkelige - godt for dere, drit for meg (da har jeg ingen å klage sammen med[&o][;)])

Om ribbena dine står mer ut, har du ikke fått mer liv da? Det er ikke noe bare du føler da? Man kan bli ganske blind på sitt eget speilbilde.
Veldig trist om du har fått dårlig selvtillit pga dette!! Jeg er nesten sikker på at det er noe kun du selv legger merke til, men forstår selvsagt frustrasjonen din. Kroppen forandrer seg selvsagt etter barnefødsler, men min erfaring er at mesteparten går seg til etter hvert.

Har ikke lagt merke til dette selv, er 1.66, så ikke så mye høyere enn deg.
Klem til deg

hehe. merkelig at du kom med denne tråden nå, for jeg har tenkt på det samme i dag.

Har jeg virkelig blitt større rundt brystet fordi ribbeina har gått "ut"?? og svaret er ja! Var 70 før, og nå er jeg i alle fall 75 nærmere 80. Merker det på t-skjorter som er med lite stretch. Og så merket jeg det her om dagen når jeg skulle ta sol, for da kom de plutselig veldig fram, så jeg trodde jo jeg hadde blitt kjempe tynn igjen, men nei var nok ikke det.

Hmm.. Håper de går inn igjen! For min egen del altså. Regner med at andre rundt meg ikke vil merke det

ORIGINAL: MammaOkt

hmm, så kjedelig for deg. Hadde ikke det problemet, er ganske høy og en smule brei[:-]
Men tenkte på de damene før i tida, kanskje du kunne prøve samme triks?[;)] Om du går ei stund med korsett eller noe som "strammer" litt, kanskje det går tilbake?[8|]

Ja jeg har så komplekser for det at jeg tviler på at jeg kommer til å gå offentlig i bikini igjen (mulig det er hormonene mine nå som snakker men...)[&o]
Korsett har ikke noe for seg så fremt en ikke bruker den typen som må snøres og da må en i tillegg gå med det minimun 4-5 timer hver dag og  i underkant av et år (for å muligens kunne få et varig resultat)  - jepp jeg har tenkt tanken selv og googlet mye ang dette. Det er direkte helseskadelig og ikke minst veldig smertefullt å snøre seg slik som en måtte ha gjort for å påvirke ribbeina - ikke uten grunn at de besvimte som fluer i gamle dager.[;)]

ORIGINAL: chicell

Om ribbena dine står mer ut, har du ikke fått mer liv da? Det er ikke noe bare du føler da? Man kan bli ganske blind på sitt eget speilbilde.
Veldig trist om du har fått dårlig selvtillit pga dette!! Jeg er nesten sikker på at det er noe kun du selv legger merke til, men forstår selvsagt frustrasjonen din. Kroppen forandrer seg selvsagt etter barnefødsler, men min erfaring er at mesteparten går seg til etter hvert.

Har ikke lagt merke til dette selv, er 1.66, så ikke så mye høyere enn deg.
Klem til deg

Takk for klemmen[:)][:)]

Jeg skulle ønske dette bare var "all in my head" - tro meg![;)]
Men det er det dessverre ikke.

Det er ikke så uvanlig å få (permanent) utstående ribbein etter et eller flere svangerskap (google rib cage+expanded+pregnancy så får du mange treff - men utrolig nok veldig få på norske sider).
Hos noen som er lange i overkroppen - eller har litt lengde på kroppen - så går ribbeina knapt ut i det hele tatt siden babyen har større plass å strekke seg på, hos noen går de litt ut - og hos sånne som meg så hadde babyen ingen sted å gjøre av seg enn å presse ut hele brystkassen og som resultat er ribbeina er totalt forandra. Var ikke så vondt dette sv.skapet (var jo utvidet fra før), men første svangerskapet mitt var det grusomt smertefullt de siste mnd. Det svei noe forferdelig og sprengte så på at jeg trodde jeg hadde bristet flere ribbein.[&:]

Nei en får ikke smalere liv med utvida ribbein, for det er særlig ribbeina nederst (de som er med å skaper innnsøkket i livet) som er blitt utvidet. Dette gjør at brystene ser mindre ut og at magen ser større ut (en går ikke inn i livet) Veldig lite flatterende med andre ord[&o]
Jepp synd å si det, men dette er veldig veldig kjipt for meg...og jeg vet at de ikke går inn igjen (var jo over 2 år mellom svangerskapene mine).

Er ikke i samme situasjon som deg, ville bare gi deg en god klem 

ORIGINAL: Tanketrollet

Tusen takk for det - gjorde godt! [:)][:)]

*litt lei meg i dag. Sikkert en kombinasjon av ekstremt lite søvn + masse vondt i rygg og nakke- da tåler en så mye mindre påkjenninger og negative ting osv*[&o]

Smiley 86:

Kjipt at du også har fått dette her. Ser du det godt selv, når du står rett opp og ned og når du trekker pusten?
Meget mulig dine vil gå inn igjen med tiden, håper det[:)]

ORIGINAL: *smiley86*

Sletter du innlegget du quotet meg på, så er du en knupp[:)]

ORIGINAL: Tanketrollet

Tusen takk for det - gjorde godt! [:)][:)]

*litt lei meg i dag. Sikkert en kombinasjon av ekstremt lite søvn + masse vondt i rygg og nakke- da tåler en så mye mindre påkjenninger og negative ting osv*[&o]

En klem hjelper ofte [:)] Du skal få den ordentlig når vi sees neste gang.

er det mye negativt for tiden? ikke noe moro.. skal jo være en koselig tid det her, nå som lilegutt er ute og frisk og alt

er selv på samme høyde som deg, hadde litt smerter i ribbebeina under svangerskapet mest i sommer.
men føler de er kommet seg ganske bra tilbake. Men har derimot fått enormt småe bryster etter eg sluttet å amme..[:@]. Hadde liksom ikkje så store fra før av heller, men no er det jo ingenting nesten. er ikkje tvil om at når unge nr 2 er komt i 2011 (forhåpentligvis), skal det sprøytes litt silikon inn, slik at eg kan se normal ut og føle meg som en kvinne..

Høres kjedelig ut, her hadde jeg også en del vondt i ribbena, spes pga gullungen sparka oppi der så det knasa,[8D]Er lav og kompakt, så det kjentes[:D][:D] Men har ikke hatt noen plager i etterkant, heller ikke blitt noe større rundt[;)]

Var kjempesår jeg også, og til tider "sovna" ribbebeina mine, om du forstår. Har ikke lagt merke til at ribbebeina mine har blitt forandret siden jeg raste ned i vekt rett etter fødselen og var mest opptatt av midjen enn noe annet... Følte meg som et beinrangel og er det fortsatt, men har begynt å få litt flesk tilbake nå! [:)] Overkroppen min synes større ut enn midja men har ikke tenkt så mye over det før du nevnte det. Kanskje det faktisk ikke er slik at jeg bare er ekstremt tynn nå, men at ribbebeina mine faktisk har blitt "puffa utover"?? Kommer nok til å studere når jeg legger meg ikveld og kaster klærne. [8|]

Men da skal du ikke se bort fra at det er flere som har samme "syndrom" som deg! [:D]
Men du?? Vit at du er sexy uansett da, hot mama! [;)][;)][;)]

Har merket at de vanlige BH-ene mine har blitt for små, og det er rundt kroppen de er blitt for trange. Puppene mine er gått fra str "ekstra små" til "ingenting" nå når jeg ikke ammer lenger, så det er ihvertfall ikke (dessverre) de som fyller ut.

Back
Topp