Ribbe - hva er forskjellen?

Lisemor_

Forumet er livet
Noen som vet forskjellen på midtribbe, familieribbe og tynnribbe? Blir helt confused jeg [:D]

og svoren... i en oppskrift jeg har står det at svoren skal NED.. trodde det var opp jeg. [8|]

Familieribbe har sånn kotelettkam på den ene siden.
Tynnribbe er helt flat over hele.

Skal stekes med svoren opp, men jeg damper den først med svoren ned.

Ribba kan hentes på forskjellige steder langs ribbena på grisen. Kjøper du en familie ribbe får du en ribbe som du bare putter rett i ovnen uten at du trenger å legge denn til modning med salt og pepper. Den er ferdig vannet og oppskjert i svoren. Ribba skalvendes under steking for å få den sprø svoren. Mange gode oppskrifter for fam,ribbe på nettet. Good luck:-)

men jeg har kjøpt tynnribbe. den var også ferdig oppkuttet. (heldigvis[8D])
ble bare litt i tvil p åsteketiden. på oppskriften står det midtribbe. men den jeg har kjøpt er jo så tynn. trenger den mindre steketid da?

Tynnribbe- er uten kotelettkam
Midtribber- med kotelettkam
Familieribbe- med kotelettkam uten beina på kammen [;)]

Du skal først ha svoren ned og dampe den slik at svoren blir "bløtlagt", når du snur den og steker blir det lettere å få svoren sprø.

ORIGINAL: Oline

Tynnribba er het tynn, og det er ofte lite kjøtt på den (i forhold til fett)
Fammilieribbe er tynnribbe + kotelettkammen, hvor det er mye mer kjøtt.

Jeg gidder aldri å snu den opp og ned.
Damper den først, med svoren opp, og folie over. Og jeg får perfekt sprø sovr HVER gang.
Så tar jeg bort folien.

Vet mange driver og snur, så det er ikke noe i veien for å gjøre det.
Jeg synes bare det er enklere å ikke gjøre det.

har laget familieribbe til julaften 2 ganger, og jeg snudden den heller ikke... og svoren ble voilà fordet [:D]

ORIGINAL: Blaze79

Du skal først ha svoren ned og dampe den slik at svoren blir "bløtlagt", når du snur den og steker blir det lettere å få svoren sprø.

ahaaa. enkelt og greit [:)] takk

ORIGINAL: Lisemor_

ORIGINAL: Blaze79

ahaaa. enkelt og greit [:)] takk

Bare hyggelig det[:)]

(Så har jeg ihvertfall lært noe i den tiden jeg jobbet i ferskvaredisken)

Det finnes visst en million måter å gjøre dette på. Så lenge svoren blir sprø er jeg fornøyd[:)]

ORIGINAL: Esmada

Det finnes visst en million måter å gjøre dette på. Så lenge svoren blir sprø er jeg fornøyd[:)]

helt enig [:D] det er det beste med heeeele julematen!!!!

Back
Topp