Ri i svangerskapet.

litjejenta

Forelsket i forumet
jeg ridde ved en rideskole før juleferien, og før jeg fant ut av jeg var gravid.
Men nå snakker jeg å ei veninne om å begynne igjenn i februar. Hvordan er det me svangerskapet? er det farlig å ri i begynnelsen av svangerskapet?
Hva ville dere ha gjort?
er jo god trening for alle muskler inkl. bekkenmusklene....

Jeg føler jeg har hørt at en ikke skal ri i et svangerskap, men hvor og når jeg hørte dette og om det er rett vet jeg ikke.

I en svangerskapsbok jeg har står det at man skal være "veldig forsiktig med aktiviteter hvor det er stor fare for fall, slik som slalåm og ridning". 
Så jeg ville ikke anbefalt det.. 

har hørt at i 1 trimester bør man holde seg unna. men 2 trimester skal man være veldig forsiktig for fall og slikt.

Signerer denne ;)

fredrikke89 skrev:
I en svangerskapsbok jeg har står det at man skal være "veldig forsiktig med aktiviteter hvor det er stor fare for fall, slik som slalåm og ridning". 
Så jeg ville ikke anbefalt det.. 

Jeg har ridd mer eller mindre 3 dager i uke hele tiden! Jeg har ridd i 15 år og akuratt nå er stallen det eneste som får meg opp av sofaen.

Jeg ser også det som stor forskjell om man har bare ridd noen få kurst eller som evita i mange år. 
Har selv ridd i mange år(18) og fortsetter med det en stund til.. Babyen ligger jo veldig godt beskyttet inne i magen enn så lenge.. Dessuten er det lite sannsynlighet for å falle av da jeg bare rir bakkearbeid og har helt sluttet å hoppe.
Ville kanskje vært mer forsiktig med ridning om jeg ikke var like erfaren og dermed faren for å falle av er større og eventuelt med rideskolehester man ikke helt kjenner også i forhold til spark..

Er erfaren med ridning kan jeg si ja. Har bare hatt stopp med jevlig ridning nå i noen år.
Men er ikke slik at jeg er redd for å falle av, men er både arbeidstrav og lettridning ang bekkenet og om livmora kunne skades av dette.

Gjør som meg og ri islandshest! Da kan du tølte og slipper hump og dump :)

Jeg vet det er mange som rir i svangerskapet, og det går helt fint med tanke på helse og svangerskap for de fleste. Har mange venninder som har ridd gjennom hele svangerskapet uten problemer av noe slag. En bekjent av meg red Grand Prixèn i Oslo Spektrum 5 mnd på vei...  Personlig ville jeg aldri utsatt mitt ufødte barn for den risikoen det kan være (selv om jeg har vært konkurranserytter i mange år), dette fordi at dyr ikke reagerer rasjonelt om det blir skremt eller noe uforusett skulle skje. Det går som regel fint for de aller, aller fleste, men tenk om uhellet skulle være ute? Jeg hadde ikke klart å tilgi meg selv... Samme grunn som dette gjør at jeg holder meg unna slalomski også når jeg er gravid ;)
Folk er forskjellige, man må gjøre det man synes er riktig for en selv, og så for man stå for det.

Par av svangerskapsbøkene mine står det at man ikke skal ri, i en annen at man ikke skal begynne å ri under et asvangerskap,men kan det om man er flink og ikke detter av.....

Nå er jo hest et levende vesen,og selv om du er aldri så flink er du aldri garantert å ikke falle av, så jeg hadde aldri tatt sjansjen, for stor risiko for foster.....Og det er ingen perioder av et svangerskap som er bedre å falle fra et så stort dyr som en hest.

Hadde nok holdt meg på bakken i de 9 mndene du er gravid, er jo ikke så lange perioden,for sikkerhets skyld :)

Okei, Nei for noe konkurranser av den slags hadde aldri jeg heller gjort.
men er liksom eneste treningen som jeg faktisk holder på med jenvlig.
Også har ei veninne av meg hatt litt skrekk med å ridd å enderli rett før jul turte hu å galoppere for første gang alene, så har liksom ikke lyst i det hele tatt å slutte.
Nå har de hester som nybegynnere rir der borte, som er ekstremt rolige, så man også kan bruke da. Med tanke på faren å falle av....

Jeg snakket med jordmor og gyn om dette forrige uke.. De sa det var helt trygt nå så tidlig. De fortalte begge to at nå er babyen fortsatt godt beskyttet i bekkenet og fall og tilogmed spark ville trolig ikke utgjøre fare for babyen.. Men selfølgelig er det ikke slik fremover.. Jeg skal fortsette litt til, men gir meg nok etterhvert når livmora kommer godt opp og babyen er vesentlig større enn 2 cm:P

Back
Topp