Rhinox nesespray

Toja

Andre møte med forumet
Hei!
Har fått influensa og er potte tett...på legevakta sa de at jeg kunne bruke Rhinox. Når jeg leser om det på netr kommer det opp motstridende svar...spørsmålet er: Kan jeg bruke det???

"Graviditet og amming

Rådfør deg med lege eller apotek før du tar dette legemidlet dersom du er gravid eller ammer, tror du kan være gravid eller planlegger å bli gravid.

Riktig bruk medfører ingen risiko for fosteret. Kan benyttes under graviditet.

Virkning på barn som ammes er ikke sannsynlig. Kan benyttes under amming."

Dette står på felleskatalogen! Jeg kjøpte meg saltvannsspray da jeg var potte tett. Funket bedre og er ikke farlig. Legen hadde ikke anbefalt Rhinox hvis ikke. Du må nesten velge selv :-)

Last edited:
Sa til meg på apoteket at eg kunne bruke den. Men ikkje mer en anbefalt dose. Det virker mest lokalt så er ikkje så farlig. Men ville ikkje brukt mer en nødvendig. Eg kjøpte physomer eller noe. Det er ein kraftig saltvannspray som spyler gjennom bihulene. Den virka bedre :)

Rhinox kan du trygt bruke. Bare vær forsiktig med å overskride anbefalt dose. Det samme gjelder otrivin. Det er ikke bevist at det er skadelig for fosteret å bruke nesespray, det finnes bare for lute forskning på det. Men fordi nesespray får blodårene i nesen til å trekke seg sammen, kan det tenkes at de også gjør det i livmora, men nesesprayen virker lokalt, slik at det er ikke bevist at nesesprayen påvirker annet enn nesen.

jeg bruker bare menthulatum og satvannsprsay. fordi legen denne gangen sa vanlig nesepray var ikke bra :P Men den andre legen jeg hadde sa ikke noe om det da jeg var gravid sist så da brukte jeg jo vanlig nesespray under svangerskapet når jeg var sjuk :P

Jeg har brukt rhinox hele graviditeten.. Bruker kun en spray pr nesebor v leggetid for å ha mulighet til å puste! Verken lege eller jordmor har reagert på det hos meg :-) er veldig streng på antall sprayer til meg selv og er fullstendig klar over at man kan bli avhengig. Tar kun når det er nødvendig:) har også prøvd ulike saltvannssprayer, neseplaster og etc - har hatt null effekt hos meg :P

Back
Topp