Rhesus -....

Dorothy_1

Gift med forumet
Er det flere her som har rhesus - som har snakket med jordmora om det?????
Jeg må på et par ekstra kontroller, Og dersom babyen har rhesus + var det et eller annet di måtte ordne.
Det var såh mye hun sah, Klarer Ikkje og huske det....
Men I skjelde tilfeller kunne det faktisk hende at Jeg må til Trondheim og få babyen forløset der.....
Det var noe med og skifte blodtype på babyen.....
Men hun sah at det var kjempe sjelden.
Men skulle som sagt ta et par ekstra blodprøver for og finne ut om babyen er rhesus +.....
Hmmz.....

[:D]

ja eg e rhesus -. ddet som skjer e at når ungen blir født sjekker de blodtypen til ungen fra navlestrengen, vis ungen også er - gjør de ikke noe men vis ungen e noe annet får du bare en sprøte det er alt.. fikk forklaring av legen i dag. men vi må ta noen ekstra blodprøver..[:D]

Jordmora sah til meg at di måtte ta blodprøver av meg I uke 32 og I uke 36 for og sjekke noe med blodet til babyen......
Kan det være at di praktiserer det Forskjellig..????

de sku ta blodprøve av meg i 32 også, men det er for å sjekke at vi ikke har noen antistoffer, det er vist disse antistoffene som er farlig. de gjør ikke noe så lenge du ikke har det.. var gravid for to år siden men mast, da ga de meg en sprøyte innen 72 timer.

I gamle dager måtte de bytte blod på babyen, men det trenger man visst ikke lenger. Sprøyta du får etter fødselen er for at du ikke skal utvikle antistoffer, for det kan få konsekvenser for et senere svangerskap.

veit ikke om skal være noen forskjell, eg leste om det i en svangerskapsbok, du finner sikkert noe der..[:)]

har å rhesus -. fikk ei sånn sprøyte ætter at æ hadde en exu før nån år sia sånn at æ ikkje sku danne antistoffer.
å ska ta blodprøve i uke 32 og 36.
må mæst sannsynli ha dein sprøyta ijænn sia typen har + blodtype så sannsynliheta e stor før at babyen får d å

Fikk også ei sånn sprøyta etter en abort førr ca 2 og et hallt år sia.
Samboern min har også Rhesus -, E det mest vanlig at babyen får farn eller mora sin type..????

Han har Rhesus + selfølgelig.... [:D]

Dersom faren også har rehsus - har du ingen ting å frykte, da kan ikke barnet ha annet en rehsus -. hos oss er jeg reshus- og mannen min reshus+, det er da det kan bli dannet antistoffer[:)]

ORIGINAL: Dorothy_1

Er det flere her som har rhesus - som har snakket med jordmora om det?????
Jeg må på et par ekstra kontroller, Og dersom babyen har rhesus + var det et eller annet di måtte ordne.
Det var såh mye hun sah, Klarer Ikkje og huske det....
Men I skjelde tilfeller kunne det faktisk hende at Jeg må til Trondheim og få babyen forløset der.....
Det var noe med og skifte blodtype på babyen.....
Men hun sah at det var kjempe sjelden.
Men skulle som sagt ta et par ekstra blodprøver for og finne ut om babyen er rhesus +.....
Hmmz.....

Baby'n arver fra dere begge.. så den kan bli rhesus - eller +, 50-50 % sjanse for det ene eller andre!
De eneste gangene de bytter blod på baby'n er dersom du har danna antistoffer på en av de blodprøvene du må ta. Eller så tar de å setter igang fødselen. Men først blir det UL undersøkelse for å se hvordan baby'n har det, og deretter blir det bestemt hva man videre skal gjøre. Det som er farlig med disse antistoffene er at din kropp (som er rhesus-) vil oppfatte rhesus+ blodet som bakterier og vil da prøve å kvitte seg med dem, dette skjer kun hvis det "lekker" blod mellom mor og baby. Da vil jo dette gå ut over baby'n i magen, fordi den blir "angrepet" av din kropp på lik linje med bakterier. Så derfor sjekker de alltid rhesus- gravide kvinner! (Er ikke noe farlig dersom mor er rhesus+.) Men er utrolig sjeldent det skjer noe! Det er så godt kontrollert nå! Jeg også er negativ, har faktisk fått svar på min andre blodprøve idag og jeg har ikke danna antistoffer. Også etter fødselen får vi en vaksine (sprøyte), sånn at dersom det har lekt blod mellom mor og barn under fødselen så vil ikke kroppene våre avstøte et eventuelt neste foster ved en senere graviditet.

Håper dette ble litt oppklarende...?!

jeg er rhesus -

Datteren min fikk ganske sterk gullsot pga blodtypen min når hun ble født. Hun fikk det pga jeg var - og hun +

Jeg skal ikke på noe ekstra kontroller dette svangerskapet selv om jeg er -

Jeg har også rhesus - Da jeg gikk med førstemann var jeg skikkelig bekymra for jeg trodde det var veldig sjelden. Legen min var litt "hysterisk" å fikk det til å høres ut som om at jeg ikke kunne gjøre noen ting. Ikke hopp å sprett, ikke gå på ski - du kan dette....Var veldig nervøs, men alt gikk jo kjempebra (viktig med sprøyte etter fødselen bare sånn at man ikke danner antistoffer mot neste baby) I ettertid har jeg jo skjønt at det ikke er uvanlig med rhesus - å at man ikke trenger å bekymre seg så mye. [;)]

Lykke til med lille nurket i magen da [;)]

Heisann!
Jeg er resus negativ og min mann er resus positiv.
Har to flotte jenter, og er gravid på nytt.
Det som ble gjort i forbindelse med mine svangerskap var ekstra blodprøver.
Dette for å sjekke at kroppen min ikke hadde dannet antistoffer mot
babyens blodtype (dersom babyen var resus positiv).
Og skjer dette, kan kroppen støte ut den lille alt for tidlig.
Dette skjer svært skjeldent!
Etter fødselen blir det tatt blodprøve av den lille, for å finne ut hvilken resus-faktor
babyen har (som tidligere nevnt på denne tråden). Og har mor og barn forskjellig
resus-faktor, blir det gitt en sprøyte til mor, for at vi ikke skal få problemer
med ved en eventuell ny graviditet.... at kroppen støter ut embryoet.

Har aldri hatt noe problemer i forbindelse med resus-faktoren, og håper
dette gjelder denne gangen også. Synes det er flott at man blir fulgt opp
med ekstra blodprøver, for å være på den sikre siden.
Lykke til videre i svangerskapet!
Det går bra skal du se!!!

ORIGINAL: Jordbæret

Baby'n arver fra dere begge.. så den kan bli rhesus - eller +, 50-50 % sjanse for det ene eller andre!
De eneste gangene de bytter blod på baby'n er dersom du har danna antistoffer på en av de blodprøvene du må ta. Eller så tar de å setter igang fødselen. Men først blir det UL undersøkelse for å se hvordan baby'n har det, og deretter blir det bestemt hva man videre skal gjøre. Det som er farlig med disse antistoffene er at din kropp (som er rhesus-) vil oppfatte rhesus+ blodet som bakterier og vil da prøve å kvitte seg med dem, dette skjer kun hvis det "lekker" blod mellom mor og baby. Da vil jo dette gå ut over baby'n i magen, fordi den blir "angrepet" av din kropp på lik linje med bakterier. Så derfor sjekker de alltid rhesus- gravide kvinner! (Er ikke noe farlig dersom mor er rhesus+.) Men er utrolig sjeldent det skjer noe! Det er så godt kontrollert nå! Jeg også er negativ, har faktisk fått svar på min andre blodprøve idag og jeg har ikke danna antistoffer. Også etter fødselen får vi en vaksine (sprøyte), sånn at dersom det har lekt blod mellom mor og barn under fødselen så vil ikke kroppene våre avstøte et eventuelt neste foster ved en senere graviditet.

Håper dette ble litt oppklarende...?!

Thanx, Skjønte nå litt mere av dette..... [:D]

Thanx, Skjønte nå litt mere av dette..... [:D]

Så bra!

Hei, jeg har også resus-. Jeg skal til jordmor på tirsdag og da skal jeg snakke med henne om det. Samboern min husker ikke hva slags blodtype han har. Må du virkelig helt til Trondheim?

Det var kun dersom Jeg begynte og danne anti stoffer og di Ikkje klarte og "Fikse" det her.
Jordmora sah at det bare hadde skjedd en gang på ca 10 - 11 år her...... [:D]

Jeg er rhesus- men begge barna mine er rhesus+.. Det eneste var at jeg tok ekstra blodprøver under svangerskapene og at jeg fikk en sprøyte etter at barna ble født.. Begge barna hadde også gulsott pg.a. dette.. Det er ingen ting og bekymre seg for fordi legene passer på hele tiden både før og eter fødselen...[:)]

Jeg er Rhesus - og samboer er rhesus +. Da Isabel lå i magen fikk jeg aldri noen ekstra kontroller eller lignende, men hun skrev i jorunalen min at babyen måtte ha en sprøyte da hun ble født, og det fikk hun med en gang hun kom ut av mammas mage. Ellers ikke noe som skjedde, og alt gikk bra. Isabel viste seg og være rhesus +

Back
Topp