Fru Riskorn
Forumet er livet
Dere som er Rhesus negativ, hva heter den sprøyten dere får rett etter fødsel? Får dere vite at dere får den eller bare gjør de det som rutine?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: Ihne
Den er vel for at blodet ditt ikke skal danne antistoffer mot rh+.
Sånn at når du blir gravid neste gang så skal ikke blodet ditt begynne å blande seg med babyen sitt.
Den sprøyta skal vel tas innen 72t etter fødselen[8|]
Jeg er ikke selv rh-, men har en mor som har det.
Hos henne så hadde blodet begynt å blande seg med søsteren min (som lå i magen) så mest sannsynlig har mamma vært gravid uten å vite det mellom min bror og min søster.
Det gikk utrolig bra, min søster overlevde, men de stod klare for å bytte ut blodet hennes.[:)]
ORIGINAL: LUW
Jeg fikk info om dette, og de satte den rett etter fødselen (mens de drev på og sydde og styrte, og jeg bare lå og syntes de kunne komme tilbake med gutten min, kunne da ikke være så farlig å stelle og vaske og få på bleie slik med en gang[8D]) Syntes faktisk den sprøyta var værre enn fødselen[:D] Vet ikke om det sier mest om sprøyta eller fødselen egentlig... jeg fikk den i låret btw.
ORIGINAL: Lykketrolle
De sjekker vel først om babyen er positiv eller negativ. Fikk den ikke med sistemann, da hun og er negativ, som sin mor. [:)]
ORIGINAL: Terria
Jeg er rhesus negativ og gutten min er positiv.
Jeg husker ikke hva sprøyten heter.
Jeg fikk den dagen etter fødselen når svaret på gutten min sin blodprøve var klart.
Fikk sprøyten i rompen[8D] og syns ikke det var noe spesielt vondt, men var vel kanskje litt herdet etter fødselen [:D]
ORIGINAL: Emmeline
Jeg har fått den etter begge fødsleen da begge barna er rh positive og jeg er rh negativ.