Rhesus negativ

Fru Riskorn

Forumet er livet
Dere som er Rhesus negativ, hva heter den sprøyten dere får rett etter fødsel? Får dere vite at dere får den eller bare gjør de det som rutine?

Jeg husker desverre ikke hva sprøyten heter.
Men jeg er Rhesus negativ og min jente har positiv.
Siden jeg er negativ så fikk jeg den sprøyten for at kroppen min ikke skulle avvise jenta mi.

husker ikke helt åssen det heter. men jeg håper du skjøner hva jeg mener..
Fikk den etter at di hadde skjekket hennes blodtype.. fikk den på skinka mi, og det var vondt..

De sjekker vel først om babyen er positiv eller negativ. Fikk den ikke med sistemann, da hun og er negativ, som sin mor. [:)]

Jeg fikk info om dette, og de satte den rett etter fødselen (mens de drev på og sydde og styrte, og jeg bare lå og syntes de kunne komme tilbake med gutten min, kunne da ikke være så farlig å stelle og vaske og få på bleie slik med en gang[8D]) Syntes faktisk den sprøyta var værre enn fødselen[:D] Vet ikke om det sier mest om sprøyta eller fødselen egentlig... jeg fikk den i låret btw.

ORIGINAL: Ihne

Den er vel for at blodet ditt ikke skal danne antistoffer mot rh+.
Sånn at når du blir gravid neste gang så skal ikke blodet ditt begynne å blande seg med babyen sitt.

Den sprøyta skal vel tas innen 72t etter fødselen[8|]

Jeg er ikke selv rh-, men har en mor som har det.
Hos henne så hadde blodet begynt å blande seg med søsteren min (som lå i magen) så mest sannsynlig har mamma vært gravid uten å vite det mellom min bror og min søster.
Det gikk utrolig bra, min søster overlevde, men de stod klare for å bytte ut blodet hennes.[:)]

Riktig, det var jeg jeg ville komme fram til...

Har du noen gang fått en sprøyte uten at den som satte den har sagt til deg hva det var, og hvorfor du fikk den? Jeg tar det som en selvfølge at jeg får vite slikt, og ville ikke tatt imot noe på rutine uten å vite hva det var... Sist gang kjøpte jeg den selv på apoteket, og satte den selv også, så da kan du si jeg var godt informert.[;)] Første gangen fikk jeg også god informasjon, og greide å krangle på at de hadde oppbevart den for lenge utenfor kjøleskap og måtte hente ny til meg, så du kan vel si jeg hadde god kontroll på det da også.[8D]

Sprøyten hetter "rhesonativ" eller "rhophylac". Noen kaller den "rhesogamma" etter hva den het tidligere, og noen sier "anti-d".

Jeg er rhesus negativ. Er kun vi som har den blodtypen som får den sprøyta etter fødsel. Dette fordi vi ikke skal lage en eller annen antistoff mot et eventuelt "neste barn".

Jeg fikk den en stund etter fødselen...

ORIGINAL: LUW

Jeg fikk info om dette, og de satte den rett etter fødselen (mens de drev på og sydde og styrte, og jeg bare lå og syntes de kunne komme tilbake med gutten min, kunne da ikke være så farlig å stelle og vaske og få på bleie slik med en gang[8D]) Syntes faktisk den sprøyta var værre enn fødselen[:D] Vet ikke om det sier mest om sprøyta eller fødselen egentlig... jeg fikk den i låret btw.

Jeg kjente ikke sprøyta jeg[:)]

Den jeg har fått heter BAY RH0-D i følge kvitteringen, har fått den to ganger gjennom svangerskapet, uke 28 og 36, også får jeg en sprøyte etter fødsel dersom det viser seg at baby har annen blodtype enn meg..

Husker heller ikke hva den heter, bare at den er satan så vond... [:(][:(] Sykepleieren som satt den i låret mitt sa de de often måtte ta pauser når de satt den, siden folk av og til besvimte eller kastet opp i smerter.. Usj... Og grunnen til at de må sette den så sakte er at innholdet er visst så tykt. Hun sammenliknet det med å klemme milkshake ut av ett coctailsugerør..

Gruer meg likemye til den sprøyta som til fødselen jeg!!!!!! Uansett om emablakremen egentlig ikke funker, så skal jeg bruke den! Selv om det bare er for psyken sin del, hehe! Jeg husker jo at det gjorde vondt langt ut på andre siden av låret altså, men.. Jaja..

Jeg er rhesus negativ og gutten min er positiv.
Jeg husker ikke hva sprøyten heter.
Jeg fikk den dagen etter fødselen når svaret på gutten min sin blodprøve var klart.
Fikk sprøyten i rompen[8D] og syns ikke det var noe spesielt vondt, men var vel kanskje litt herdet etter fødselen [:D]

Ser du har fått svar på hva den heter osv..
Jeg fikk den etter mitt andre svangerskap..hørte ikke snakk om den etter det første..fikk den i låret... kjente ikke noe særlig til den[:)]

JEg er Rh negativ og fikk 1 sprøyte rett etter fødselen og 1 sprøyte dagen etter. Kjente ikke noe.

jeg fikk også den sprøyta siden jeg er negativ mens snuppa er positiv..

fikk den samtidig som jeg ble sydd og fikk den i rompa.. gjorde ikke noe vondt, men sikkert fordi de hadde glemt å skru av epiduralen så den sto på i 2 timer etter fødselen...

ORIGINAL: Lykketrolle

De sjekker vel først om babyen er positiv eller negativ. Fikk den ikke med sistemann, da hun og er negativ, som sin mor. [:)]

de sjekker ikke. gir sprøyte for sikkerhets skyld. og det er ikke bare for denne babyen, skulle man bli gravid igjen kan det bli komplikasjoner da også om man ikke fikk sprøyta. Fått sprøyte hver gang jeg.

Jeg er rh-, og har fått sprøyta etter begge fødslene. Husker ikke hva den heter, men den er ikke noe behagelig nei... første gang fikk jeg den øverst på låret, andre gang litt lengre ned. Var mindre vondt andre gang faktisk. 

ORIGINAL: Terria

Jeg er rhesus negativ og gutten min er positiv.
Jeg husker ikke hva sprøyten heter.
Jeg fikk den dagen etter fødselen når svaret på gutten min sin blodprøve var klart.
Fikk sprøyten i rompen[8D] og syns ikke det var noe spesielt vondt, men var vel kanskje litt herdet etter fødselen [:D]

Samme her[:)]

ORIGINAL: Emmeline

Jeg har fått den etter begge fødsleen da begge barna er rh positive og jeg er rh negativ.

sign.
fikk den også etter en abort.

jeg er rh- og det er datteren min også... men jeg viste ikke blodtypen min før fødselen jeg så de på haukeland var ganske sure siden de manglet den ekstra blodprøven... jeg hadde ikke peiling på hva de prata om engang..

Back
Topp