Syse

Flørter med forumet
Hei, i dag var jeg på andre svangerskapskonsultasjon hos legen (16+1) og fikk vite at blodprøven fra første kontroll viste RhD negativ. Legen forklarte kjapt hva dette innebar (og veien videre), og jeg tolket det slik som at skulle noe gå galt, så går det verst utover meg. Litt makabert kanskje, men så lenge barnet har det bra er det det viktigste for meg. Det er sikkert mange som kan relatere til det.
Etter timen ble jeg dog sittende å lese om RhD negative gravide, og alt jeg leste gjorde meg bare kjempestresset for barnet, og selv om jeg har hatt muligheten til å ventilere og blitt roet ned av kjæresten, var jeg interessert i å høre med dere andre om noen har erfaring med dette? Gjerne dere som også har gått gravid flere ganger.

(Vi har satt opp en NIPT test for uke 24 for å sjekke barnets blodtype).

Ingen erfaring med dette selv, men jeg er og rhesus negativ, og har nok lest de samme artiklene som deg! Så følger med her jeg og:)

Hei, å ha en rhesus negativ blodtype er helt normalt og ikke farlig.

I 2024 får du profylakse (sprøyte) i uke 28 og etter at barnet blir født, dersom de oppdager at barnet du bærer på er rhesus positiv. Dette gjør de for at ditt blod ikke skal danne antistoffer mot barnets blod. På grunn av disse profylaksene, og den medisinske utviklingen vi har hatt, er det nesten ingen gravide som danner antistoffer lengre. Du er i svært gode hender!

Forresten er antistoffer kun skadelig for foster, og påvirker ikke mor på noe fysisk vis.

Hei, i dag var jeg på andre svangerskapskonsultasjon hos legen (16+1) og fikk vite at blodprøven fra første kontroll viste RhD negativ. Legen forklarte kjapt hva dette innebar (og veien videre), og jeg tolket det slik som at skulle noe gå galt, så går det verst utover meg. Litt makabert kanskje, men så lenge barnet har det bra er det det viktigste for meg. Det er sikkert mange som kan relatere til det.
Etter timen ble jeg dog sittende å lese om RhD negative gravide, og alt jeg leste gjorde meg bare kjempestresset for barnet, og selv om jeg har hatt muligheten til å ventilere og blitt roet ned av kjæresten, var jeg interessert i å høre med dere andre om noen har erfaring med dette? Gjerne dere som også har gått gravid flere ganger.

(Vi har satt opp en NIPT test for uke 24 for å sjekke barnets blodtype).
Jeg er også det men er i uke 12, så føler med deg med stress og bekymring. Håper alt går bra

Jeg er også det men er i uke 12, så føler med deg med stress og bekymring. Håper alt går bra
Det samme til deg ♥️ Alt jeg har hørt av både venninne som er sykepleier, niese som er jordmorstudent og andre, er at dette er så vanlig og vi har så gode medisiner og tett oppfølging at det burde gå helt fint. Puster lettere ut i dag.

Det samme til deg ♥️ Alt jeg har hørt av både venninne som er sykepleier, niese som er jordmorstudent og andre, er at dette er så vanlig og vi har så gode medisiner og tett oppfølging at det burde gå helt fint. Puster lettere ut i dag.
Så bra, takk for svar for man blir så fort skremt når noe er annerledes ved en

Jeg må bare også legge til her at hvis antistoffer skulle dannes (noe som er usannsynlig) så er du i gode hender da også

Jeg ble rhesusimmunisert for 11 år siden med min førstefødte og har født 2 barn etter det. Begge friske. Men med heftig oppfølging underveis. Skulle de oppdage anemi på barnet, kan de gjøre blodoverføring på foster inni magen på st. Olavs.

Er i uke 17 gravid med nummer fire og krysser fingrene

Sniker litt fra mars. Dette er mitt 3. barn og begge mine første er Rhesus positive. Jeg fikk en sprøyte i uke 28 og en etter fødsel. Ingenting annet enn det så ikke noe å være engstelig for :) Ble mer overrasket over at de bestilte NIPT for å sjekke blodtype? Eller får du det pga alder eller andre årsaker kanskje? :)

Hei :Heartred
Jeg er rhesus negativ, og begge mine barn har samme blodtypen som meg, så null stress her :) Spent nå på 3mann da, men alt ordner seg uansett tenker jeg:love017

Back
Topp