Hei! Jeg er A-. Mitt første barn i 2012 var Rh+. Jeg fikk sprøyte etter fødsel og har ikke tenkt mer over det. Ved første svangerskapskontroll og blodprøver i uke 7 med nummer 2 høsten 2020 viste det seg at jeg hadde antistoffnivåer på 256, noe som er en del (men ikke alvorlig høyt). Gentyping i uke 18 viste at babyen var negativ, men de forstod derfor ikke de høye antistoffene. Ble sendt til Rikshospitalet og hadde ultralyd- og bldoprøvekontroll der hver 3.uke fra jeg var i uke 18 og gjennom hele svangerskapet. Det ble også foretatt en gentyping til som også viste at babyen var negativ. De klarte ikke helt å forstå de høye verdiene og ville derfor ikke «slippe meg» selv om det var rimelig sikkert at babyen var negativ. Gentypingen er ganske så sikker, men Rikshospitalet sa at det KAN skje at det er feil, og de ville derfor være på den trygge siden. De spurte flere ganger om jeg hadde hatt flere aborter eller blodoverføringer, noe jeg kunne avkrefte. Jeg følte meg veldig godt ivaretatt på Rikshospitalet og de tok det veldig seriøst selv om det var veldig god grunn til å tro at babyen ikke var Rh+. Jeg hadde fødeplass på Drammen, men det ble ikke bestemt før ca 1 uke før jeg skulle ha planlagt keisersnitt at det faktisk ble Drammen. Dersom antistoffnivået hadde steget på slutten hadde de ønsket at jeg tok keisersnittet på Rikshospitalet, da de er bedre på blodoverføringer på spedbarn dersom det skulle kommet til det. Da nivåene ikke hadde steget siste måling før keisersnittet følte jeg meg trygg og avslappet på å skulle ha keisersnittet på Drammen Sykehus. De tok blodprøve med en gang han var ute, og det viste seg at det stemte at han er negativ. Hvis du har noen flere spørsmål ang.hvordan det var å gjennomgå eller andre spørsmål rundt dette er det bare å sende meg en PM. Kan også legge til at jeg nå er gravid med nummer 3, og sykehuset ringte meg med en gang de fikk svar på første blodprøve og sa at verdiene fortsatt er på 256, og at jeg mest sannsynlig må igjennom samme greie på nytt.