Rhesus negativ

Augustinaen

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Junilykke2018
Sommerfuglene
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Snøkrystallene2021❄️
Dere som er rhesus negative, er barna det også? Jeg er rhesus negativ, far er rhesus positiv og begge ungene er positiv. Er positiv mest dominant?
Er rhesus i blodet i det hele tatt arvelig?
 
Pluss er dominant ja. Selvsagt, skulle jeg til å si, arvelig. Blodtype er ganske enkelt genetisk, det er ikke så mange mulige utfall.
 
Pluss er dominant ja. Selvsagt, skulle jeg til å si, arvelig. Blodtype er ganske enkelt genetisk, det er ikke så mange mulige utfall.

Vel, jeg tenker bare at det er en smule mistenkelig ettersom begge mine foreldre hevder å være pluss :eek:
 
Vel, jeg tenker bare at det er en smule mistenkelig ettersom begge mine foreldre hevder å være pluss :eek:
Men det kan de være.de kan ha +- gen begge to. Og du har slått til med den 1/4 sannsynligheten å arve - fra begge.

+- er positiv men kan altså få negative barn sammen med andre +-

Og negativ er tross alt ikke så uvanlig og mange har logisk nok +- gener. Bla dine positive barn
 
Men det kan de være.de kan ha +- gen begge to. Og du har slått til med den 1/4 sannsynligheten å arve - fra begge.

+- er positiv men kan altså få negative barn sammen med andre +-

Og negativ er tross alt ikke så uvanlig og mange har logisk nok +- gener. Bla dine positive barn

Samme prinsipp som øyenfarge da altså.. takk for svar!
 
Øyenfarge lærte vi så enkelt på skolen, menreetlt er det ikke bare blå og bruk men totalt 16 tror jeg det er, gener som gir ulike nyanser av øyenfarge

Men ja, blod er ganske rett frem. A og B er dominant over 0 og + er dominant over -

Fra mine foreldre som er AB+ og 0+ kunne jeg vite at jeg og min bror kunne være A eller B, men usikker rhesus pga situasjonen som hi har.

Min bror er A+ og jeg B+
Jeg har derved B0 gen Det vet jeg. Og min mann er 0 så han har 00 og ungene våre er derfor B eller 0. Rhesus ukjent, både jeg og mannen er + så trolig det, men igjen, vi kan ha +- gen og 25% sjangs for en - unge det vet vi ikke

Ungene er ikke testet. Men både jeg og mannen er testet av blodbanken (pga blodgiver) og jeg er jo i tillegg testet ved hvert av mine svangerskap. Som om det hadde tenkt å forandre seg ;)
 
Øyenfarge lærte vi så enkelt på skolen, menreetlt er det ikke bare blå og bruk men totalt 16 tror jeg det er, gener som gir ulike nyanser av øyenfarge

Men ja, blod er ganske rett frem. A og B er dominant over 0 og + er dominant over -

Fra mine foreldre som er AB+ og 0+ kunne jeg vite at jeg og min bror kunne være A eller B, men usikker rhesus pga situasjonen som hi har.

Min bror er A+ og jeg B+
Jeg har derved B0 gen Det vet jeg. Og min mann er 0 så han har 00 og ungene våre er derfor B eller 0. Rhesus ukjent, både jeg og mannen er + så trolig det, men igjen, vi kan ha +- gen og 25% sjangs for en - unge det vet vi ikke

Ungene er ikke testet. Men både jeg og mannen er testet av blodbanken (pga blodgiver) og jeg er jo i tillegg testet ved hvert av mine svangerskap. Som om det hadde tenkt å forandre seg ;)

Blir så fascinert av sånn her :D
Min mann husker ikke blodtypen sin, bare at han er pluss. Selv er jeg B-. Ungene er ikke testet, annet en rhesus testet i svangerskapene der begge er pluss.
 
Jeg husker ikke blodtypen min, jeg bare vet at jeg er rhesus negativ. Og at blodtypen min er vanlig Jeg fikk vite det da jeg ga blod, men jeg husker rett og slett ikke. Jeg fikk ikke sprøyte som jeg husker da eldste ble født, så jeg tror hun og er negativ. Med yngste hadde retningslinjene endret seg, så der kunne jeg følge med mer. Var satt opp til vaksine om hun var positiv, men hun var negativ så jeg slapp det.
 
Jeg husker ikke blodtypen min, jeg bare vet at jeg er rhesus negativ. Og at blodtypen min er vanlig Jeg fikk vite det da jeg ga blod, men jeg husker rett og slett ikke. Jeg fikk ikke sprøyte som jeg husker da eldste ble født, så jeg tror hun og er negativ. Med yngste hadde retningslinjene endret seg, så der kunne jeg følge med mer. Var satt opp til vaksine om hun var positiv, men hun var negativ så jeg slapp det.

Så deilig! Jeg håpet i det lengste at mine skulle være negative så jeg skal sprøyten.. men den gang ei...
 
Jeg er negativ (mener det var A-), og begge ungene er positiv :)
 
Øyenfarge lærte vi så enkelt på skolen, menreetlt er det ikke bare blå og bruk men totalt 16 tror jeg det er, gener som gir ulike nyanser av øyenfarge

Men ja, blod er ganske rett frem. A og B er dominant over 0 og + er dominant over -

Fra mine foreldre som er AB+ og 0+ kunne jeg vite at jeg og min bror kunne være A eller B, men usikker rhesus pga situasjonen som hi har.

Min bror er A+ og jeg B+
Jeg har derved B0 gen Det vet jeg. Og min mann er 0 så han har 00 og ungene våre er derfor B eller 0. Rhesus ukjent, både jeg og mannen er + så trolig det, men igjen, vi kan ha +- gen og 25% sjangs for en - unge det vet vi ikke

Ungene er ikke testet. Men både jeg og mannen er testet av blodbanken (pga blodgiver) og jeg er jo i tillegg testet ved hvert av mine svangerskap. Som om det hadde tenkt å forandre seg ;)

Man forandrer ikke ABO og Rhesus, men det finnes en hel haug med andre også, så viktig å sjekke om man har fått noen sjeldne antistoffer som kan påvirke fosteret ved ny graviditet :)
 
Man forandrer ikke ABO og Rhesus, men det finnes en hel haug med andre også, så viktig å sjekke om man har fått noen sjeldne antistoffer som kan påvirke fosteret ved ny graviditet :)

Jada, at de sjekker alt som skal sjekkes er viktig det altså, men akkurat B+ kunne vi satt på helsekortet fra første kontroll, trneger ikke vente på blodprøvene og få det på et eget ark med store bokstaver som må ligge ved helsekortet. Jeg vet at jeg er B+ :) Men klart,jeg vet jo at de må sjekke om ikke DE har det i papirene sine, for de kan ikke stole på at folk kommer inn og sier hvilken blodtype de har, man kan ta feil da. Og det er farlig i tilfelle behov for blodoverføring, som sånn i tillegg til antistoffer er årsak til at alle gravide skal blodtypes.
 
Jeg er negativ, begge unga er positive etter fedrene sine.

Min mor er negativ og alle 5 unga er negativ.
 
Jeg har blodtype A- negativ. Mannen er positiv.
Eldste er A negativ som meg mens minste er positiv :)

Mor og far har 4 barn. Mamma er A- positiv og pappa 0 negativ. Alle barna er negativ, to er A og to er 0 :)
 
Jeg er minus, barn og barnefar pluss.

Min mor er pluss, min far er minus.
 
Jeg er 0-. Mannen min har A+. Barnet vårt har fått minus. Nå er vi spent på hva neste får.
Begge mine foreldre har 0-, samme med mine søsken.
 
Back
Topp