Rhesus negativ

ØnskerBebis

Betatt av forumet
Noen flere som er rhesus negative her?

Sent from my iPhone using BV Forum

jupp

Har dere barn fra før? Gikk det greit? Skulle likt å vite hva gubben er jeg... :p er han også negativ så er det jo ikke noe stress...

gikk fint, fikk en sprøyte i låret etter fødsel, og må ta blodprøver nå v uke 12 så igjen 8 uker før terminen

Jeg er. Og har ei datter på snart 3 år som også er. Mamma er også.

Jepp. Og pappan her er positiv. Jeg jobber blant annet i blodbank, så jeg er en av de som typer baby etter fødsel, samt kjører gravidscreeninger som vi tar underveis i svangerskapet. Mitt inntrykk er at både leger og sykehuset jeg jobber på har gode rutiner når det gjelder dette. Vi får levert prøve på navlestrengsblod tatt like etter fødsel som vi rhesus-typer baby i. Får de ikke tatt denne prøven på føden bestiller de den til en prøverunde, så tar vi litt blod fra baby ved et stikk i helen og typer derfra. Er baby positiv får mor en sprøyte med profylakse som hindrer dannelse av antistoffer som kan være skadelig ved et evt neste svangerskap. I dag sees det få problemer når det gjelder dette:-) Ikke noe å bekymre seg for:-)

Ganske sikker på at jeg er O-.

Her er mannen min positiv, så jeg måtte ta en ekstra prøve underveis. Kan ikke huske at jeg fikk en sprøyte når jeg hadde født, men gjorde sikkert det:)
Guttungen ble A- som meg, men det gjør barna kanskje alltid?

Her er mannen min positiv, så jeg måtte ta en ekstra prøve underveis. Kan ikke huske at jeg fikk en sprøyte når jeg hadde født, men gjorde sikkert det:)
Guttungen ble A- som meg, men det gjør barna kanskje alltid?
Siden gutten din er rehsus minus fikk du nok ingen sprøyte. Da er det ikke nødvendig. Hadde han blitt positiv som pappan hadde du fått sprøyte:)

Ja, lest litt på nettet nå og det virker jo veldig greit... :) men er gubben negativ så trenger man jo ikke tenke på det i det hele tatt, men Han vet ikke hva han er...

Men veldig godt å høre at ingen har noen skrekk historier og komme med nå... ☺️

Jepp! Ikke noe problem her heller. Jenta mi var også negativ.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Siden gutten din er rehsus minus fikk du nok ingen sprøyte. Da er det ikke nødvendig. Hadde han blitt positiv som pappan hadde du fått sprøyte:)
Men jeg fikk ikke svar på blodprøven hans før jeg var på vei hjem etter to dager, mener jeg....??..

Men jeg fikk ikke svar på blodprøven hans før jeg var på vei hjem etter to dager, mener jeg....??..
Hos oss kjøres gjerne prøvene innen 1 døgn etter barnet er født, men når de på avdeling gir svar videre til pasient vet jeg ikke. Men sprøyten må gis innen 72 timer etter fødsel, så er ikke noe voldsom hast. Uavhengig av fars blodtype gjøres det alltid rehsus typing på barnet dersom mor er negativ. Fars blodtype tas ikke med i beregninga.

Hos oss kjøres gjerne prøvene innen 1 døgn etter barnet er født, men når de på avdeling gir svar videre til pasient vet jeg ikke. Men sprøyten må gis innen 72 timer etter fødsel, så er ikke noe voldsom hast. Uavhengig av fars blodtype gjøres det alltid rehsus typing på barnet dersom mor er negativ. Fars blodtype tas ikke med i beregninga.
Da stemmer det nok ja, fikk ikke sprøyte fordi vi hadde samme blodtype, misforsto sikkert posten over da om sprøyte som ble satt med en gang.

Vet faktisk ikke.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Back
Topp