Rhesus negativ

Maripåhaugen

Betatt av forumet
HEISANN JENTER!
Jeg har rhesus minus, og må derfor ta noen ekstra blodprøver i løpet av svangerskapet. OG det er jo greit - jeg har vært gjennom ett svangerskap tidligere, så visste jo om det. Men i dag hos jordmor, leservi gjennom prøvesvarene fra blodprøver, og finner ut at de har funnet et antistoff anti-M. Videre står det "Det TRENGER IKKE være farlig..." Da blir jo jeg bekymret selvsagt, og tårene triller....ja, lett bevegelig for tida. Verdens beste jordmor sjekker dette opp, og vi får beskjed om at dette er et naturlig antistoff som vi ikke trenger å være urolige for. På eftan i dag ringer hun meg, og har snakket med en lege som kunne mer om dette, og de vil nå ha blodprøve av mannen min....så han skal fikse det i morgen. Men det gjorde jo at jeg ble mer urolig igjen. Hva er dette for noe tror dere? Noen som har opplevd det samme???? Jeg tenker på genfeil osv osv med en gang, men regner med at det er ufarlige greier siden de sier det...eller?????

Jeg vet ikke, men håper det ikke behøver å bety noe "skummelt". Krysser fingrene for at dere får svar på det dere lurer på om kort tid! :)

uff jeg skjønner du blir bekymret:( jeg selv er jo hysterisk når jeg er gravid. Alt er sikkert i orden og godt att de følger det opp:) Håper noen andre her har noen bedre svar evt erfaringer:) klem til deg

Jordmor beroliget meg altså, så jeg må jo bae stole på henne:) Men det skjedde ikke noe i forrige svangerskap, så derfor jeg lurer litt nå. Men det er nok ikke noe  skummelt...

Jeg vil tro de sjekker om han er rhesus negativ og, for hvis han er det så er garantert babyen det også og da er det absolutt ingenting å bekymre seg for. Dersom han er positiv så kan babyen og være positiv og det er jo da det KAN (veldig sjeldent) oppstå problemer.

Jeg ville ikke gått rundt å bekymret meg så masse for det nå, lettere sagt enn gjort. Men det er bra du får så god oppfølging av lege og jordmor, og at de vil ha blodprøver av mannen din viser jo bare at de tar det seriøst.
Krysser fingrene og er veldig glad for at du har en så flink og god jordmor. :)

Har du tatt ekstra blodprøve nå?? Jeg er og minus,og vet jo at jeg skal ha 2 ekstra blodprøver i uke 32 og 34..
Man lurer jo litt når mn får sånn beskjed..
Men alt er helt sikkert bra og du får prøve og ikke tenke for mye på det:) Krysser fingrer for deg:)

caka* skrev:
Jeg vil tro de sjekker om han er rhesus negativ og, for hvis han er det så er garantert babyen det også og da er det absolutt ingenting å bekymre seg for. Dersom han er positiv så kan babyen og være positiv og det er jo da det KAN (veldig sjeldent) oppstå problemer.

. . . . vil ikke si at det oppstår problemer heller, men når de vet at mor og far er rehsus minus og en er pluss så må mor få en sprøyte like etter fødselen. sist trengte jeg det ikke - men har nå en annen barnefar, så jeg vet ikke hvordan det blir enda .  

Er ikke noe fare for babyen din,er bare om du skal få antistoffer denne gangen eller ikke,for det fikk du da du fødte sist. De vil nok sjekke mannen din for om han har samme blodtype som deg,så er det ikke fare for deg,for da har babayen din samme som dere :) Er bare om du får blodet til babayen i ditt,kan du bli syk og trenge blodoverføring. 
Detter er ekstremt skjeldent at skjer i Europa visst nok.

Har akkurat samme "problem2 om jeg skal kalle det det :)

Ja, dekk har rett - dom skal sjekke om han er positiv eller nagativ, hvis han er positiv kan det hende at babyen må skifte blod slik jeg har forstått det...men det trenger heller ikke skje, for er jo 50% om babyen får positiv eller negativ. Ikke så mye å bekymre seg over, men naturlig at jeg gjorde det - blir jo engstelig for lille babyen, og enda mer når man ikke vet liksom. Ja, jeg har verdens beste jordmor som virkelig bryr seg! Fantastisk dame! Til Sunshine85: jeg har tatt ekstra nå fordri de fant et antistoff "anti-M" i den første bodprøven som man tar da man er gravid:)

Googlet litt, og fant dette svaret på et annet forum :)
Kanskje det kan forklare litt.

Blodtyping er ingen enkel affære. Når man snakker om blodtype, snakker de fleste om ABO-systemet. Man kan enten være blodtype A, B, O eller AB. Om man trenger blodoverføring, er dette viktig å vite, for om man får en annen blodtype enn man selv har, vil antistoffer ødelegge de tilførte røde blodcellene. Unntaket er om man mottar blod med blodtype O - det kan alle få (det kalles kriseblod og gis dersom man ikke rekker å gjøre blodtyping, f.eks. i forbindelse med store blodtap ved ulykker). 

Så finnes det andre blodtypesystemer også. Det mest kjente er Rhesus-systemet. Her kan man enten være positiv eller negativ. Dette er viktig i forbindelse med graviditet i de tilfellene hvor mor er Rhesus negativ. Dersom far er Rhesus positiv, kan barnet være Rhesus positivt. I forbindelse med fødsel kan noen av barnets røde blodceller komme over i mors sirkulasjon, og da vil mor danne antistoffer mot Rhesus positive celler. Ved neste graviditet kan disse antistoffene overføres til fosteret, og dersom dette er Rhesus negativt, kan fosterets røde blodceller bli ødelagt. For å forhindre dette, får Rhesus negative mødre som føder Rhesus positive barn immunglobuliner inne 48 timer etter fødsel/abort. 

Andre blodtypesystemer er bl.a. Kell, Duffy og MNS. Anti-M, som hovedinnleder har fått påvist, er et antistoff mot et antigen i MNS-systemet. Dette er naturlig forekommende og forutsetter altså ikke at man har fått blodoverføring eller har gjennomgått ett eller flere svangerskap. Anti-M kan en sjelden gang gi hemolytisk reaksjon, dvs. ødeleggelse av røde blodceller, men langt mindre hyppig enn Rhesus-antistoffer. 

Oppsummering: Det er viktig å vite om man er Rhesus negativ og i så fall om far er Rhesus positiv, det øvrige kan man stort sett la være å bekymre seg om. Uansett er det legen/jordmoren sitt ansvar å følge opp dette!

jeg er rhesus + da - men hadde antistoffer i blodet sist svangerskap. anti -Le (a) og uidentifiserte erytrocyttantisoffer (??)... har vist det samme nå... Men som andre sier så trenger det ikke være farlig, men det er jo bra at de følges opp! Så lenge du og babyen har samme blodtype er det ikke noe å bekymre seg over etter som jeg har forstått. Følte ikke jeg fikk skikkelig svar på det sist svangerskap men skal prøve å grave denne gangen også for å få noen skikkelige svar.. vet jeg og sambo har begge rhesus + men jeg er jo nysgjerrig alikevel..

Back
Topp