Rhesus negativ

Tittetitt

Glad i forumet
Julibarna2014
Var på besøk hos jordmor i dag, og fikk da vite at jeg er rhesus negativ. Før var visst dette et problem da babyene ofte døde fordi morens blod angriper babyen i magen. Heldigvis har man behandlinger mot dette i dag, men det er litt ekkelt å vite at blodet mitt plutselig kan begynne å lage antistoffer mot nurket i magen:/

jeg er også negativ, og vi får heldigvis ekstra oppfølging. Så det er ikke noe å bekymre seg over lenger:) -ja også er vi så heldige å får ei sprøyte i baken etter vi har født!!:)

Du trenger ikke bekymre deg for det :) Jeg er også rhesus negativ, og i første svangerskap er det helt uproblematisk. Hadde man ikke vist om det kunne det vært værre i svangerskap nummer to, men vi får sprøyte etter fødsel som motvirker antistoffer så om jeg har forstått det rett så er det ingen fare :)

Og hvis babisen får samme blodtype som deg er det ihvertfall ikke noe problem.

Det er virkelig ikke noe å bekymre seg for. Jeg er også negativ. Man må ta et par ekstra blodprøver, og får en sprøyte i låret (fikk jeg da) etter fødsel, ferdig med saken! (... Men det skal sies at jeg tenkte litt på dette under første svangerskap jeg også....)

Bra å høre at det ikke er verre:D

Jeg er også Rhesus negativ, og med førstemann hadde de ikke begynt med disse sprøytene enda.

Han er i dag en stor flott gutt på 9,5 år, og hadde verken med fødsel eller senere noe problemer med tanke på min blodtype. Ved fødsel fikk jeg bekreftet at vi har samme blodtype, noe jeg forventet siden både jeg og min kjære begge er 0Rh- :)

miss daisy skrev:
Jeg er også Rhesus negativ, og med førstemann hadde de ikke begynt med disse sprøytene enda.

Han er i dag en stor flott gutt på 9,5 år, og hadde verken med fødsel eller senere noe problemer med tanke på min blodtype. Ved fødsel fikk jeg bekreftet at vi har samme blodtype, noe jeg forventet siden både jeg og min kjære begge er 0Rh- :)

Men det er vell sånn at det er baby nr 2 det kan bli problemer for? Mener at det ikke er noe farlig med nr 1 uansett..

Jeg er også Rhesus negativ. Vårt første barn hadde positiv blodtype.

Ble forresten litt skuffet da jeg oppdaget at vi ikke fikk vite blodtypen vår, som gravide. Bare om vi er positiv el negativ. Jeg hadde gått og sett fram til dette, aner ikke hvilken blodtype jeg er, og alle sa at det får du vite når du blir gravid. Men så har de kuttet ut å teste dette (for å spare penger?). Tenker på alt det blodet de har tappet fra meg, og så får jeg ikke vite denne lille tingen...

Hehe, ikke at det er så viktig for meg å vite, men litt moro er det jo. Kan man jo lese om blodtypedietten og slikt :)

Det har ingenting å si for barn nummer 1, men du blir fulgt opp med flere blodprøver i svangerskapet for å se at kroppen ikke produsere antistoffer, har en ikke vært gravid før så er det ingen far, men viser det seg at babyen er positiv når den kommer så får du en sprøyte for å hindre at kroppen din lager antistoffer mot nestemann.
På rhesuspapirene mine står det A-

Det er ikke noe problem så lenge barn nummer en har samme blodtype som mor. Da danner hun ikke antistoffer :)

Men hva hvis begge foreldrene er rhesus negativ? Er det sånn at det ikke er noe problem da? Det er vel bare hvis mor er minus og far pluss? Noen som vet?

(Her er far rhesus negativ og jeg positiv, så det er uansett ikke noe problem...)

angara skrev:
Jeg er også Rhesus negativ. Vårt første barn hadde positiv blodtype.

Ble forresten litt skuffet da jeg oppdaget at vi ikke fikk vite blodtypen vår, som gravide. Bare om vi er positiv el negativ. Jeg hadde gått og sett fram til dette, aner ikke hvilken blodtype jeg er, og alle sa at det får du vite når du blir gravid. Men så har de kuttet ut å teste dette (for å spare penger?). Tenker på alt det blodet de har tappet fra meg, og så får jeg ikke vite denne lille tingen...

Hehe, ikke at det er så viktig for meg å vite, men litt moro er det jo. Kan man jo lese om blodtypedietten og slikt :)

Så rart. Jeg fikk vite min blodtype (AB Rh positiv).
Du får melde deg opp som blodgiver, da får du vite hvilken blodtype du har :-)
Om du er 0 Rh negativ så er det "den beste" blodtypen man kan gi vekk, for det blodet kan gis til alle :-)
Alle som tør og har muligheten til det bør melde seg opp som blodgiver :-) Vi må bare vente til vi er ferdige med graviditeten og ammingen ;-)

Back
Topp