rhesus negativ

ORIGINAL: LittleJ.

Jeg er det. fikk ekstra blodprøver i uke 32 å 36 ( om jeg ikke husker feil). men ingen sprøyte etter fødsel..

Da håper jeg for din del at barnet ditt også er Rh.neg!

ORIGINAL: tullemor_86

det har ikke noe å si[:D][:D]
jeg er rhesus neg å har hatt fine fødsler med normalt blodtap.. å fikk heller ikke ekstra oppfølgnin[;)] annet enn to blodprøver da[:)]

det eneste er at om du føder ett positivt barn (samme med abort) så må du ta en sprøyte dagen etter.. thats it[;)]

denne sprøyta blir tatt slik at kroppen ikke danner antistoffer mot en evt ny baby.(vis ikke hadde kroppen støt ut fosteret).
før i tiden var det vanlig at de med rhesus neg bare hadde ett barn.. men nå finnes det heldivis hjelp[:D]

ORIGINAL: Melina_

Jeg er det. fikk ekstra blodprøver i uke 32 å 36 ( om jeg ikke husker feil). men ingen sprøyte etter fødsel..

Jeg spurte etter sprøyta, men de sa jeg ikke trengte den. så regner jo med det? [X(][8|]

ORIGINAL: Froskegele

ORIGINAL: *yummymummy*

fordi det kan føre til at mor danner antistoffer mot barnets blod, dersom mor er rhesus negativ, og barnet er rhesus positiv.
Omtrent 15% av alle kvinner er vel rhesus negative.
Disse antistoffene går inn i morkaken og over i barnet, og kan føre til at barnet får hemolytisk anemi.
I verste fall kan barnet dø i mors mage.
Fosterets og det nyfødte barnets blodproduserende organer forsøker å kompensere for blodmangelen ved å øke produksjonen av erytrocytter. Dette fører til at det kommer rikelig med umodne erytrocytter over i det perifere blodet.
Nedbrytingen av erytrocytter vil øke konsentrasjonen av nedbrytningsprodukter i blodet.
Når barnets evne til å skille ut bilirubin ikke er tilstrekkelig i forhold til den mengden som foreligger, kan bilirubin avleires i sentralnervesystemet. Dette kan forårsake varige følgetilstander, som f.eks cerebral parese.
Dette en alvorlig tilstand, og kan måtte behandles med at barnet må bytte ut deler av blodet sitt etter at det er født.

Jepp derfor.. Men det gjelder nesten aldri det første barnet, det gjelder de påfølgende, OM første barn har motsatt av mor (veldig sjelden vi har slike antistoffer i kroppen før første graviditet).. I dag får vi bare en sprøyte i skinka etter fødselen (nei den er ikke vond), og så blir det tatt blodprøve i uke 32 og 36 i alle svangerskapene..

Men barna har ofte noe gulsott og må ligge i lys etter fødselen om verdiene overstiger normalen mye..

jupp... skriver oppgave om ikterus (gulsot) nuh, så hadde det faktisk forran meg [;)]
Ikterus hos nyfødte er veldig vanlig, 60% av alle nyfødte får ikterus, men ikke alltid det er behov for lysbehandling ved fysiologisk ikterus.
Men ukonjugert bilirubinemi må oftest blodet byttes ut, fordi verdiene av bilirubin er så høye hos barnet, at barnet ikke greier å kvitte seg med bilirubinen som er ekstra, selv. Så da holder det ikke bare med lysbehandling.

Har du noe statistikk på hvor mange dette skjer med der et sted? Jeg fikk nemlig høre at det var veldig sjelden det skjedde nå til dags, og lurer på om det stemmer? Før var det mye vanligere..

ja, det er veldig sjelden her til lands[;)] har ikke noen statistikk nei.
Men de finner det jo ut allerede når man går gravid første gang, og i den forbindelse får man jo forebygget dette.

eg er  rhesus negativ , blodtype 0.

Fikk ekstra oppfølging av blodprøver gjennom graviditeten

Ellers fikk eg ei sprøyte i låret/baken  1 dag etter fødsel, da det viste seg at småen hadde arva pappa sin blodtype (+)

ORIGINAL: trine2007

ORIGINAL: *Cherry

Jeg er også det,men jeg fikk bare den sprøyta i låret rett etter fødsel,måtte ikke ha to eksta blodprøver i svangerskapet..

jeg fikk i rompa etter fødsel [&:] men hva om man har hatt SA eller MA og ikke fått en slik sprøyte da? da kan jo kroppen ha dannet antistoffer eller[:-][&o]

Det kommer an på hvor tidlig i svangerskapet man mister. Mener at hvis man mister før uke 8 så trenger man ikke å få sprøyta.

jeg er rhesus negativ, å det eneste jeg måtte gjøre var å ta blodprøve i uke 32 å 36(hvis jeg ikke husker feil uker ) dette for å se om jeg hadde dannet antistoffer mot blodet til babyen så fikk jeg en sprøyte i låret rett etter fødtselen. men husker ikke helt hva det var for, men hadde noe ned neste sv.skap å gjøre.

ORIGINAL: Melina_

Jeg spurte etter sprøyta, men de sa jeg ikke trengte den. så regner jo med det? [X(][8|]

Da er barnet ditt samme som deg, da trenger du den ikke [;)]

ORIGINAL: tullemor_86

fordi det kan føre til at mor danner antistoffer mot barnets blod, dersom mor er rhesus negativ, og barnet er rhesus positiv.
Omtrent 15% av alle kvinner er vel rhesus negative.
Disse antistoffene går inn i morkaken og over i barnet, og kan føre til at barnet får hemolytisk anemi.
I verste fall kan barnet dø i mors mage.
Fosterets og det nyfødte barnets blodproduserende organer forsøker å kompensere for blodmangelen ved å øke produksjonen av erytrocytter. Dette fører til at det kommer rikelig med umodne erytrocytter over i det perifere blodet.
Nedbrytingen av erytrocytter vil øke konsentrasjonen av nedbrytningsprodukter i blodet.
Når barnets evne til å skille ut bilirubin ikke er tilstrekkelig i forhold til den mengden som foreligger, kan bilirubin avleires i sentralnervesystemet. Dette kan forårsake varige følgetilstander, som f.eks cerebral parese.
Dette en alvorlig tilstand, og kan måtte behandles med at barnet må bytte ut deler av blodet sitt etter at det er født.

Jepp derfor.. Men det gjelder nesten aldri det første barnet, det gjelder de påfølgende, OM første barn har motsatt av mor (veldig sjelden vi har slike antistoffer i kroppen før første graviditet).. I dag får vi bare en sprøyte i skinka etter fødselen (nei den er ikke vond), og så blir det tatt blodprøve i uke 32 og 36 i alle svangerskapene..

Men barna har ofte noe gulsott og må ligge i lys etter fødselen om verdiene overstiger normalen mye..

jupp... skriver oppgave om ikterus (gulsot) nuh, så hadde det faktisk forran meg [;)]
Ikterus hos nyfødte er veldig vanlig, 60% av alle nyfødte får ikterus, men ikke alltid det er behov for lysbehandling ved fysiologisk ikterus.
Men ukonjugert bilirubinemi må oftest blodet byttes ut, fordi verdiene av bilirubin er så høye hos barnet, at barnet ikke greier å kvitte seg med bilirubinen som er ekstra, selv. Så da holder det ikke bare med lysbehandling.

Har du noe statistikk på hvor mange dette skjer med der et sted? Jeg fikk nemlig høre at det var veldig sjelden det skjedde nå til dags, og lurer på om det stemmer? Før var det mye vanligere..

Risiko for immunisering av en rhesus negativ kvinne etter fødsel av et rhesus positivt barn varierer fra 2% til 16%. Sjansen er minst hvis blodet ellers er uforlikelig, det vil si dersom for eksempel mor har blodtype B og barnet har blodtype A. Risikoen for immunisering etter spontan abort er 3,5%. Risikoen etter provosert abort er 5,5%. Ved fostervannsprøve og svangerskap utenfor livmoren, der moren er rhesus negativ og fosteret rhesus positiv, er risikoen for rhesus immunisering mindre enn 1%.

Tusen takk [:)]

huh? dette var nytt for meg...men nå er jeg jaggu ikke sikker på hvordan blodtype jeg eller ungen min har heller da[8|][:-]

ORIGINAL: Jafseslafsaslappfis

huh? dette var nytt for meg...men nå er jeg jaggu ikke sikker på hvordan blodtype jeg eller ungen min har heller da[8|][:-]

Jeg skal ikke si det for sikkert, men da har du sannsynligvis +..
Min erfaring er at de som er negative oftere vet om det, særlig etter å ha gått gjennom svangerskap og fødsel- mens de som er positive ofte ikke vet eller tenker over dette [:)]

Samme her, men grunnen til at jeg ikke fikk sprøyten er jo at lillemor også er rhesus negativ. [:)]

ORIGINAL: Cruella DeVil

ORIGINAL: merete_80

ORIGINAL: trine2007

ORIGINAL: *Cherry

Jeg er også det,men jeg fikk bare den sprøyta i låret rett etter fødsel,måtte ikke ha to eksta blodprøver i svangerskapet..

jeg fikk i rompa etter fødsel [&:] men hva om man har hatt SA eller MA og ikke fått en slik sprøyte da? da kan jo kroppen ha dannet antistoffer eller[:-][&o]

Det kommer an på hvor tidlig i svangerskapet man mister. Mener at hvis man mister før uke 8 så trenger man ikke å få sprøyta.

Mamma har mest sannsynlig vært gravid uten å vite det.
For med tredje barnet hennes så begynte blodet å blande seg[&:]

hvordan gikk det?

Back
Topp