Rhesus negativ/positiv

Håpefull90

Blir kjent med forumet
Fant ingen tråd med samme tema, så tar sjansen på å opprette en.

Jeg er rhesus negativ, og fikk telefon fra sykehuset i dag om at frøkna i magen er positiv, så jeg må inn å ta vaksine.

Da begynte selvfølgelig googlingen :bookworm:
Jeg finner alt fra "OBSOBS" til "null stress".
Legekontoret her er håpløst å spørre(har purret en uke på svar på denne prøven som ble tatt der), og jordmor var utilgjengelig i dag.
Dette er min første, og etter hva jeg selv vet har jeg ingen SA bak meg. Tolker det da dithen at jeg kan ta det helt med ro, og ikke legge mer i det enn å reise til sykehuset på den oppsatte timen?

Noen med tanker/erfaringer?:happy:

Jeg har fått samme beskjed som deg, skal inn og ta vaksinen på torsdag. Forsøkte å ringe for mer informasjon, men det fikk jeg ingenting ut av. Håper jordmor på sykehuset kan berolige meg litt mer når jeg kommer dit! Følger tråden - håper noen vil dele erfaringer :happy:

Det er nok ingen ting å bekymre seg for. Jeg hadde ihvertfall ikke tvilt om jeg hadde denne muligheten med mitt første barn. Og jeg tenker at de har forsket soppas på vaksiner før de innfører de, at jeg velger å tro det er trygt. Jeg vet ihvertfall at det er mye risiko og usikkerhet ved å ikke ta denne vaksinen.

Dere får en vaksine i rompa nå, det samme får dere etter fødsel.

Jeg er rhesus negativ og barnet er positiv. Fikk vaksine på sykehuset forrige uke. Jeg har snakket med jordmor på sykehuset og min fastlege og begge har sagt at dette ikke er noe og bekymre seg for så lenge det er første barnet. Dette er min første, og jeg har ikke hatt abort som jeg vet om.

Hva som skjer når jeg blir gravid med nestemann har jeg rett og slett bare valgt og ikke henge meg opp i, men heller ta det når den tid kommer. Dette har de heller ikke informert meg om, så tenker at det er noe jeg ikke trenger og vite nå.

Jordmor på sykehuset beroliget meg ihvertfall og sa at jeg nå ikke hadde noe og bekymre meg for. Jeg tenker at dette er noe hun jobber med daglig så velger og stole på dette. Man skal få en ny vaksine innen 72 timer etter fødsel (mener jeg det var), det tror jeg er med tanke på en ny graviditet. Det var det eneste jeg fikk beskjed om og huske på, selvom det er fødeavdelings ansvar.

Dette går så og si alltid bra også med andre, tredje og fjerde ungen. Jeg ville ikke tatt hjemmefødsel riktignok. 15% av den norske befolkningen er Rhesus negativ.

Fikk svar på blodprøvene fra fastlege i dag, med en forklaring på hva det betydde i praksis. Men, det viktigste jeg fikk svar på var at det ikke var antistoffer i blodet per nå. Jeg vet det ble tatt en blodprøve i uke 12 også, den fikk jeg også svar på nå..

Skuldrene er senket helt ned.
Og nei, det har aldri vært noe alternativ i ikke ta vaksinen, den har jeg full tillit til. :happy:

Jeg er negativ, og bærer mitt tredje positive barn. Det som er rissiko med slike svangerskap er at blodet til baby møter blodet til mor. Da vil mor danne antistoff mot resus D. Denne blandingen av blod skjer som oftest under fødsel. I Norge er det god kontroll på dette, vi blir testet ved 12 uker og 24 uker om vi har dannet antistoff. Det er så og si umulig å danne antistoff om en ikke har abortert eller født.

Så er du førstegangs er det omtrent ingen sjanse for at noe galt skal skje.

Før fikk en sprøyte med anti-D etter fødselen hvis barnet var positiv. Det hindrer kroppen til mor og danne reaksjon mot blodet til baby. Ved å få denne speøyten er sjansen for komplikasjoner ved senere graviditeter også omtrent null.

De siste årene har de funnet ut hvordan de kan teste babyen sin blodtype ved å ta blodprøver av mor. Dette ble gjort i uke 24. Vi som er Resus D negative og bærer positive barn får da sprøyte med anti-D i uke 28. Dette er absolutt ikke noe farlig, det er kun for å være enda mer sikker på at kroppen vår ikke skal danne antistoff mot babyens blod.

Når babyen er født vil de teste navlestrengblodet og fastslå blodtypen til baby 100%. Er den fremdeles positivt, får vi enda en sprøyte.

Så de praktiske tingene for oss er litt ekstra blodprøver i svangerskapet og to sprøyter i baken.

Men det er veldig viktig å ta sprøytene. Hvis en ikke gjør det og en senere blir gravid med et positivt barn, kan det bli nokså store komplikasjoner

Jeg er negativ, og bærer mitt tredje positive barn. Det som er rissiko med slike svangerskap er at blodet til baby møter blodet til mor. Da vil mor danne antistoff mot resus D. Denne blandingen av blod skjer som oftest under fødsel. I Norge er det god kontroll på dette, vi blir testet ved 12 uker og 24 uker om vi har dannet antistoff. Det er så og si umulig å danne antistoff om en ikke har abortert eller født.

Så er du førstegangs er det omtrent ingen sjanse for at noe galt skal skje.

Før fikk en sprøyte med anti-D etter fødselen hvis barnet var positiv. Det hindrer kroppen til mor og danne reaksjon mot blodet til baby. Ved å få denne speøyten er sjansen for komplikasjoner ved senere graviditeter også omtrent null.

De siste årene har de funnet ut hvordan de kan teste babyen sin blodtype ved å ta blodprøver av mor. Dette ble gjort i uke 24. Vi som er Resus D negative og bærer positive barn får da sprøyte med anti-D i uke 28. Dette er absolutt ikke noe farlig, det er kun for å være enda mer sikker på at kroppen vår ikke skal danne antistoff mot babyens blod.

Når babyen er født vil de teste navlestrengblodet og fastslå blodtypen til baby 100%. Er den fremdeles positivt, får vi enda en sprøyte.

Så de praktiske tingene for oss er litt ekstra blodprøver i svangerskapet og to sprøyter i baken.

Men det er veldig viktig å ta sprøytene. Hvis en ikke gjør det og en senere blir gravid med et positivt barn, kan det bli nokså store komplikasjoner

Jeg dannet antistoff i mitt første svangerskap så det kan så absolutt skje, selv om det ikke skjer så ofte.

Jeg dannet antistoff i mitt første svangerskap så det kan så absolutt skje, selv om det ikke skjer så ofte.

I denne artikkelen står det endel om sannsynlighet for å danne antistoff mot resus D. Leit å høre om din erfaring med dette. Jeg vil likevel på grunnlag av statistikken si at sjansen for at det skjer i første svangerskap er svært liten. Dvs hvis en ikke har hatt abort tidligere eller blødning i svangerskapet.

Heldigvis så har vi et system i Norge som fanger opp selv disse unntakene, og der svangerskapet går bra på tross av dannelse av antistoff.

Artikkel om temaet fra tidsskriftet fir leger. Kun for spesielt interesserte

https://www.legeforeningen.no/foren...20.-immunisering/erytrocytt-alloimmunisering/

I denne artikkelen står det endel om sannsynlighet for å danne antistoff mot resus D. Leit å høre om din erfaring med dette. Jeg vil likevel på grunnlag av statistikken si at sjansen for at det skjer i første svangerskap er svært liten. Dvs hvis en ikke har hatt abort tidligere eller blødning i svangerskapet.

Heldigvis så har vi et system i Norge som fanger opp selv disse unntakene, og der svangerskapet går bra på tross av dannelse av antistoff.

Artikkel om temaet fra tidsskriftet fir leger. Kun for spesielt interesserte

https://www.legeforeningen.no/foren...20.-immunisering/erytrocytt-alloimmunisering/
Ja, jeg vet at sannsynligheten for å få det i første svangerskap er svært liten, og jeg er ender av en svært liten prosent som fikk det. Og her ble det ikke oppdaget før fødsel og et barn med alvorlig blodmangel kom til.

Men nå er det heldigvis kommet bedre rutiner, og den sprøyta man nå får iløpet av svangerskapet er gull verdt. Den reduserer jo mulighetet for å danne antistoff enda mer. Så jeg skulle veldig gjerne ønske at den hadde kommet på markedet ca 1 år tidligere.

Dette med å tidligere ha hatt en abort gjelder først og fremst spontanabort eller abort etter uke 10 - fordi det er da morkaken tar over funksjonen og mor har mulighet til å danne antistoffer. Så dere som skriver «har ikke hatt en abort som jeg vet om» har ingenting å bekymre dere over :)
Er selv negativ og hadde positivt barn forrige svangerskap. Ingen antistoffer målt i uke 12 eller uke 24, og tok anti-D sprøyte i uke 28 og etter fødsel.

hadde et lavt antall antistoffer målt i uke 12 dette svangerskapet, så skal måle igjen i uke 24, regner med dette barnet også er positivt - er ikke noe redd da de følger med på blodprøvene :-)

Dette med å tidligere ha hatt en abort gjelder først og fremst spontanabort eller abort etter uke 10 - fordi det er da morkaken tar over funksjonen og mor har mulighet til å danne antistoffer. Så dere som skriver «har ikke hatt en abort som jeg vet om» har ingenting å bekymre dere over :)
Er selv negativ og hadde positivt barn forrige svangerskap. Ingen antistoffer målt i uke 12 eller uke 24, og tok anti-D sprøyte i uke 28 og etter fødsel.

hadde et lavt antall antistoffer målt i uke 12 dette svangerskapet, så skal måle igjen i uke 24, regner med dette barnet også er positivt - er ikke noe redd da de følger med på blodprøvene :)

Veldig nyttig info du kommer med her, med tanke på antall uker! Takk!

Back
Topp