Rhesus negativ blod - noen andre?

Dhalia

Betatt av forumet
Hei

Da har svarene fra blodprøvene fra første kontroll kommet. Jeg har rhesus negativ blod, noe jeg forsåvidt var klar over. Men det jeg ikke viste var at det da er større risiko under svangeskapet!

Syntes det var litt vanskelig å forstå helt hva som kan skje hovedpoenget er at dersom jeg har et foster med rhesus positiv blod kan mitt blod angripe barnets blod! Bra start på mor-barn tilknytning eller hva? ;)

Jaja, jeg må inn et par ekstra ganger for å sjekke at dette ikke skjer da så blir jo kontrollert. Er ikke bare bare disse svangerskapene!

Jeg er også Rhesus negativ.
Ikke opplevd noe ekstra under mine 2 forrige sv.skap, så satser på det går glatt for seg denne gangen og.

Er vel bare noen ekstra blodprøver som må tas, om jeg ikke husker helt feil....?! ;)

Hei :)
Jeg er også rhesus minus. Jeg har båret frem et barn med rhesus positiv blod, det skjedde ingen ting galt. Men hvis man får et barn som er rhesus positivt og blod blandes kan mor danne antistoffer mot rhesus positivt blod. Derfor får rhesus negative mødre som føder rhesus positive barn en sprøyte etter fødselen. Slik at man ikke skal danne antistoffer.

Det som jeg har fått med meg er at det er viktig at rhesus negative mødre også får denne sprøyten etter spontanabort. Ellers så kan de danne antistoffer, slik at det kan bli vanskelig å bli gravid igjen. Ettersom mor da vil frastøte seg rhesus positive barn hvis blod blandes. Man får også ekstra blodprøver for å sjekke om mor produserer antistoff under svangerskapet. Når jeg ser på prosent sjangser for at det skal skje noe galt er den veldig liten :)

Ja, jeg er:) Det er kun noen ekstra blodprøver som taes i siste del av graviditeten. De passer på at ikke mor begynner å danne antistoffer mot fosteret.

Det er vel helst ved fødsel nr to eller mer at dette kan skje, om jeg ikke husker feil? om man føder et rhesus positivt barn og blander blod ved fødselen, så kan man danne antistiffer slik at det ved neste barn kan bli et problem?

Hei :)
Jeg er også rhesus minus. Jeg har båret frem et barn med rhesus positiv blod, det skjedde ingen ting galt. Men hvis man får et barn som er rhesus positivt og blod blandes kan mor danne antistoffer mot rhesus positivt blod. Derfor får rhesus negative mødre som føder rhesus positive barn en sprøyte etter fødselen. Slik at man ikke skal danne antistoffer.

Det som jeg har fått med meg er at det er viktig at rhesus negative mødre også får denne sprøyten etter spontanabort. Ellers så kan de danne antistoffer, slik at det kan bli vanskelig å bli gravid igjen. Ettersom mor da vil frastøte seg rhesus positive barn hvis blod blandes. Man får også ekstra blodprøver for å sjekke om mor produserer antistoff under svangerskapet. Når jeg ser på prosent sjangser for at det skal skje noe galt er den veldig liten :)

What?! Jeg har født to barn som er Rh positiv (mener jeg bestemt, men tror jeg skal dobbelsjekke dette fort) å har ikke fått noen sprøyter. Og etter en sa sier du? Fikk heller ingenting da :/ Så dårlig at det er så lite info å få om dette når legen VET at man er Rh-neg!
Var å tok ekstra blodprøver i uke 32 og 36 husker jeg.

What?! Jeg har født to barn som er Rh positiv (mener jeg bestemt, men tror jeg skal dobbelsjekke dette fort) å har ikke fått noen sprøyter. Og etter en sa sier du? Fikk heller ingenting da :/ Så dårlig at det er så lite info å få om dette når legen VET at man er Rh-neg!
Var å tok ekstra blodprøver i uke 32 og 36 husker jeg.
Så utrolig rart! Sjekk det du! Det kan være at barna er rhesus negative :) Man skal ha sprøyte innen 3 dager etter fødsel hvis man føder et barn som er rhesus positiv.
Fryktelig leit hvis man ikke får sprøyte og må passe på det selv..... Det kan også være at jeg har tatt feil, men jeg har fått mye info ettersom jeg er rhesus negativ selv.

Det er vel helst ved fødsel nr to eller mer at dette kan skje, om jeg ikke husker feil? om man føder et rhesus positivt barn og blander blod ved fødselen, så kan man danne antistiffer slik at det ved neste barn kan bli et problem?

Ja det stemmer.

Stemmer det, når du sier det, så husker jeg jo at jeg fikk sprøyte etter fødselen med begge 2. :)
I tillegg til ett par ekstra blodprøver i slutten av sv.skapet. :)

Får satse på at jeg får et rhesus negativ barn :p. Ellers er det ikke så ille å bare få en sprøyte og ta noen ekstra blodprøver. Ble bare veldig overrasket! Men prosentene for at noe skal gå galt er bare 2-16 i følge papirene jeg fikk. Så går nok bra! :)

Jeg fikk også sprøyte etter småen ble født.

hvet også at om man begynner å danne antistoffer tidlig i svangerskapet, så kan det føre til. At barnet ikke utvikkler seg slik d skal, og man må dermed gå på sprøyter hele svangerskapet, for at mors blod ikke skal "ta livet" av fosteret.. det er derfor de tar prøver ved uke 12-14, i og med at om man får antistoffer iløpet av svangerskapet, så dannes de allerede helt i starten... Men var ikkeklar over at man skal ha etter fødsel i tillegg.. Samme er hvis mor er rhesus positiv og fosteret blir negativ..

Back
Topp