Rhesus-minus

Aprilbaby 17

Blir kjent med forumet
Hei. Jeg er rhesus minus, og må derfor ta ny blodprøve i uke 33. Hensikten med en slik blodprøve er å påvise evt antistoffer. Men jeg er førstegangsgravid, og forstår ikke hvilken hensikt en slik blodprøve skal ha? Hva får de evt gjort dersom det er dannet antistoffer? Jeg trodde at dette var farlig kun for 2. gangsfødende, og at jeg derfor uansett vil få en sprøyte ved fødselen, for å hindre komplikasjoner i annet svangerskap.

Det er farlig for barnet dersom du har utviklet antistoffer mot Rh+, derfor må de følge opp. I løpet av et svangerskap kan det forekomme tidvise blødninger som gjør at fosterets blod lekker over i ditt blod, og da føre til at du produserer desse antistoffene.. Det er vel ikke så ofte det skjer utenom fødsel, men siden risikoen er der og "sykdommen" kan få ganske alvorlige konsekvenser for barnet, blir blodprøvene tatt. Dersom mengden antistoff stiger i svangerskapet, vil det si at de går løs på fosterets blodlegemer, og da kan det bli aktuelt med keisersnitt for eksempel for at barnet skal få det best mulig.
Er Rh- selv og tror nok det går bra, men denne blodprøven er likevel en billig forsikring :) Heller noen stikk for mye enn en baby som er i dårlig form når h*n kommer ut.

I tillegg har de ved noen tilfeller gitt barnet blodoverføring mens det ligger i magen. Det er også bra for legene å vite hvis barnet trenger blodoverføring etter at det er født.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg er også rhesus minus, og er veldig glad de følger opp med ekstra blodprøver :)

Jeg er også RH minus og var på fredag og tok blodprøve. Skal vel ta ny prøve om fire uker ca.
Er greit å holde kontroll på dette :)

Hvis du har hatt spontanabort, kan du allerede ha utviklet antistoffer.
Synes vi er heldige som blir sjekket:)

Det skjedde med min mor da hun fødte meg, men de oppdaget det ikke før det gikk nesten galt og mitt andre levedøgn måtte jeg bytte blod. Så er godt de følger opp, heller føre var :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp