RhD-negativ

Jente95

Andre møte med forumet
Har funnet ut at jeg har blodtypen RhD-negativ, noen som tilfeldigvis har samme og har erfaring mtp svangerskapet? Er redd for at barnet mitt ikke har samme type, men er visst no sprøyter jeg evt må ta..

Ellers har jeg vært hos jordmor idag og fått høre hjertelyd :love017

Du må ta noen blodprøver rundt uke 20 mener jeg. Og så får du evt en sprøyte i låret etter fødsel. Jeg har samme blodtype som deg. Dette er 3. baby og jeg husker ikke så mye av det. Legen passer på det med blodprøvene og alt, så jeg har ikke tenkt så mye på det ;)

Så godt å høre:thumleft men er denne blodtypen sjelden som dem sier eller? Tenker på feks hvis vi trenger blod

Så godt å høre:thumleft men er denne blodtypen sjelden som dem sier eller? Tenker på feks hvis vi trenger blod

I følge NHI er 85 prosent av den norske befolkningen Rh+ (positiv), mens 15 prosent er Rh- (negativ). Dette er uavhengig av ABO-typen.

Aner ikke noe om lagrene i blodbankene, men tenker at de har nok kontroll:)

Hei, sniker fra desember. Jeg er også negativ, og baby er positiv. Det var bare blodprøve under vanlig svangerskapskontroll, og så når de fant ut at baby er positiv har de kalt meg inn på sykehuset for en vaksine. Denne tas rundt uke 28. Man får i tillegg en sprøyte etter fødsel. Dette er for å hindre at kroppen din danner antistoffer mot babyens blod.

Ellers, jo, du kan oppleve det som ekstra vanskelig om du noen gang trenger blodoverføring. Jeg er blodgiver selv, og blodet mitt er svææææert ettertraktet i blodbanken. Nettopp fordi det er sjeldent, så de får ikke inn så mye av det som de får av de andre typene (de positive). Broren min har samme typen blod, og er blodgiver også, i en annen del av landet. Han forteller om det samme, blodbanken der gjør hva som helst for å sikre seg blodet hans (blod kan ikke lagres lenge, så de trenger kontinuerlig nytt blod for å ha tilgjengelig i tilfelle noen trenger overføring). Om legen hans har satt han på medisiner som gjør at han ikke kan gi blod, har blodbanken faktisk ringt legen hans for å høre om andre medisiner kunne brukes/om han virkelig trenger de. Så desperate er de etter de sjeldne blodtypene.

Så når dere er klare for det etter fødsel: bli blodgivere! Særlig de av oss med sjeldent blod bør bli givere.

Jeg har også rhesus minus. Spurte jordmor om dette med antistoffer. Hun sa som de over at det tas blodprøver litt lenger ut i svangerskapet, og at vi eventuelt får en vaksine hvis vi trenger det. Tror de har ganske god kontroll på dette, og følger godt opp :)

Jeg har også rhesus minus, og forrige svangerskap var barnet pluss. Fikk sprøyte under og etter svangerskapet. Det følges opp med blodprøver som måler hvor mye antistoff man danner i kroppen, og de er oppmerksomme på hva de skal se etter. Så dette kommer til å gå helt fint :happy:

Sniker fra april 19:) Jeg er rh- og har antistoffer (var uheldig). Sjansen for at du skal få antistoffer er mikroskopisk, og selv om man skulle få det er sjansen ekstremt stor for at alt går bra fordi du bor i Norge og får god oppfølging. Bare ta "vaksinen" (hvis fosteret er rh+) og følg eventuelle andre råd du får så går alt bra! Og ja, bli blodgiver etterpå, det blir blodbanken glad for!

Back
Topp