Rhd negativ, foster rhd positiv

Mamma_til_gogutten

Blir kjent med forumet
Heia. Jeg er gravid for andre gang, og har den sjeldne blodtype rhd negativ (rehsus minus). Jeg har visst at når jeg blir gravid for andre gang er det viktig å vite om fosteret har samme eller annen blodtype enn meg for at ikke kroppen min skal danne antistoffer som kan være skadelig for fosteret.
Så jeg har mast på lege og på jordmor da jeg var på den ordinære ultralyden om jeg må ta noe vaksine eller teste blodet til lille jenta i magen. Alle sier neida det går fint.

Så kommer jeg for første gang til jordmor, i uke 28 og hun blir veldig irritert da hun hører at verken legen eller jordmor på sykehus har sakt at jeg må få sjekket barnet sin blodtype.
Så jeg hiver med rundt og får bestillt blodprøve. Det tok 2 uker før jeg fikk svar og viste seg at babyen min har rhd positiv og jeg må da ta denne vaksinen for å forhindre at jeg danner antistoffer mot blodet til babyen.

Skal ta vaksinen nå i morg på sykehuset, men den skulle jeg jo tatt for 2 uker siden i uke 28.de sier at det ikke gjør noe om jeg tar den senere og de har nok rett, men kjenner jeg blir så stresset, og er så redd for at babyen skal ta skade av det.
Noen av dere andre her som har rehsus minus som blodtype og har hatt barn i magen som er rhd positiv?

Hei! Så kjipt at du ikke ble hørt og at de ikke ordnet blodprøve for deg tidligere :/ Trodde det var standard. Jeg er også rhesus negativ, og tok blodprøve rundt uke 24. Først i uke 29 fikk jeg svar, og da om jeg måtte ta denne sprøyten i uke 28, og at jeg var henvist til sykehuset. Ble ganske stresset siden jeg tydeligvis fikk prøvesvaret for sent. Men sykehuset beroliget meg og sa at det gikk helt fint å ta sprøyten senere, 28 var tidligste uken jeg kunne ta den sa de. Det viktigste var at det ikke gikk for lang tid mellom blodprøven og sprøyten. Dette fordi blodprøven også viser om man allerede har utviklet antistoffer, og om det går for lang tid mellom blodprøven og sprøyten kan man i teorien ha utviklet antistoffer i mellomtiden. Og da vil ikke sprøyten ha sin effekt.

Jeg fikk altså sprøyten i uke 29. Det går nok helt fint for deg også! Så lenge du ikke hadde utviklet antistoffer allerede er jo alt bra. Det var vel i dag du fikk sprøyten da, gikk det fint, fikk du god info? :)

Jeg har det! Går bare fint med oss ☺️ Fikk sprøyte i uke 29.

Minst en av tvillingene i magen er positiv, og jeg fikk sprøyta uke 30. Svaret visste jeg allerede uke 25-26, men sykehuset mente det gikk greit å vente til etter uke 28. En får nesten tro på det da.:happy:

Back
Topp