RhD minus

Melkesjokolade ❤️

Betatt av forumet
Hadde helt glemt dette fra sist svangerskap, men er nå RhD minus... Og siden dette er 2 svangerskap, blir det tett oppfølging.. Men har nå bare fått et brev fra legen :confused005... Så ble skikkelig nervøs!!!
Så nå er det oppfølging pga morkake svikt som jeg fikk sist og RhD minus

Andre som har erfaring?

:anyone

Jeg har samme blodtype og fikk ingen spesiell oppfølging de forrige graviditetene.untatt den «vaksinen» man får etter fødsel. Hørte legen sa de haddebegynt å ta en ekstra blodprøve nå for å sjekke barnets DNA og gi den vaksinen under svangerskapet også...:happy:

Var babyen din rhD + sist og det ble påvist at du hadde dannet antistoffer? Jeg er RhD -, men sønnen min er det heldigvis også og jeg fikk sprøyte for å forhindre danning av antistoffer for noen måneder siden etter en MA. Men, jeg hadde en morkakesvikt av noe slag under første svangerskap likevel, jeg sluttet å produsere fostervann. Morkakesvikt og antistoffer følges vel opp på to ulike vis? Hvis du dannet antistoffer sist, ville jeg kontaktet fastlege/sykehuset asap for oppfølging, gjorde du ikke det, er vel rutinen test av fosterets blod etter uke 20 en gang?

Jeg er rhD- og har født to barn tidligere som er +. Ikke dannet antistoffer. Siste svangerskap testet de barnet underveis så jeg fikk vaksine under og etter graviditet. Oppfatter at det er svært sjelden d dannes antistoffer hvis man får disse vaksinene...

Var babyen din rhD + sist og det ble påvist at du hadde dannet antistoffer? Jeg er RhD -, men sønnen min er det heldigvis også og jeg fikk sprøyte for å forhindre danning av antistoffer for noen måneder siden etter en MA. Men, jeg hadde en morkakesvikt av noe slag under første svangerskap likevel, jeg sluttet å produsere fostervann. Morkakesvikt og antistoffer følges vel opp på to ulike vis? Hvis du dannet antistoffer sist, ville jeg kontaktet fastlege/sykehuset asap for oppfølging, gjorde du ikke det, er vel rutinen test av fosterets blod etter uke 20 en gang?
Jeg Husker ikke... D er d værste... Tiden etter sist fødtsel var et lite mareritt, men jeg har ikke fått noen sprøyte etterpå som eg kan huske, så da er ho vel kanskje minus

Jeg Husker ikke... D er d værste... Tiden etter sist fødtsel var et lite mareritt, men jeg har ikke fått noen sprøyte etterpå som eg kan huske, så da er ho vel kanskje minus
Da høres det sånn ut. Men kontakt fastlegen din for informasjon. Med mindre du har antistoffer allerede, er normal prosedyre blodprøve etter uke 20 en gang og deretter oppfølging hvis fosteret viser seg å være RhD +. Får jo håpe at alt er bra, men sikkert lurt å be om informasjonen nå siden du er usikker. :)

Sniker - jeg er A neg og mannen O pos! første barn O pos og jeg fikk sprøyte etter fødsel :)
Har født to A neg barn og er gravid for fjerde gang, fortalte legen om dette ved første legetid, vi tok bp rundt uke 10 som var fin og skal ha ny bp i uke 24 :)

Jeg er minus og begge mine barn er pluss.
Dannet antistoffer i siste svangerskap. Hadde tett oppfølging under hele svangerskapet hvor de fulgte nivået av antistoffer tett, jeg ble også fulgt opp med hyppige ultralyden mot slutten. Det var snakk om blodoverføring til fosteret, men heldigvis stagnerte dannelsen av antistoffer mot slutten av svangerskapet og vi slapp heldigvis blodoverføring.
Slik jeg skjønte det nå har de nye rutiner på gravide kvinner som er rhesus minus.
Jeg tok blodprøver denne uken som skal fastslå om fosteret er pluss eller minus og om det allerede er dannet antistoffer.
Er fosteret pluss vil jeg få en sprøyte etter uke 20 en gang(husker ikke eksakt uketall) som vist nok skal være effektiv mot antistoffer.
Har man dannet antistoffer i tidligere svangerskap vil man mest sannsynlig danne antistoffer tidligere i de fremtidige.

• Liker
Reactions: CSS
Back
Topp