RhD- med RhD+ foster

Var på kontroll fredag, alt bra foreløpig! Titer er bare 1 nå, men legen sa at hvis den ble 4 var det allerede grunn til å følge mer med. Så selv om den er lav er jeg ikke proporsjonalt ute av risikosonen. MoM på 0,95 hvis jeg har regnet det ut riktig. Kontroller på KK annenhver uke fremover, men hvor ofte jeg skal ta blodprøve vet jeg ikke.

Krysser fingrene for deg! Jeg tar blodprøven slik at den rekker å bli analysert før timen med fostermedisiner. En uke før vanligvis.

Jeg var på kontroll i går. Alt så fint ut. MoM var 1.03, så ny kontroll blir om 2 uker, min uke 37. Og da får jeg dato for igangsetting. Det kunne bli den dagen, eller noen dager etter. Alt etter hvordan babyen har det, hvor moden jeg er og om det er plass på føden. Så jeg fikk beskjed om å ta fødebagen med ved neste kontroll. NÅ NÆRMER DET SEG :Heartred
 
Krysser fingrene for deg! Jeg tar blodprøven slik at den rekker å bli analysert før timen med fostermedisiner. En uke før vanligvis.

Jeg var på kontroll i går. Alt så fint ut. MoM var 1.03, så ny kontroll blir om 2 uker, min uke 37. Og da får jeg dato for igangsetting. Det kunne bli den dagen, eller noen dager etter. Alt etter hvordan babyen har det, hvor moden jeg er og om det er plass på føden. Så jeg fikk beskjed om å ta fødebagen med ved neste kontroll. NÅ NÆRMER DET SEG :Heartred
Oki. Jeg har ikke fått beskjed ennå, ringer legekontoret i morgen så jeg vet om jeg skal ta blodprøve fredag.

Gratulerer med MoM på 1,03, det er jo strålende :) snart får du møte mageboeren på ordentlig ❤
 
Nå fikk jeg beskjed om at neste blodprøve skal tas om fire uker. Altså seks uker mellom andre og tredje prøve. Men jeg er som sagt satt opp med ultralydkontroller fremover og da er jeg ikke så stressa for at det går lang tid mellom blodprøvene.
 
Nå fikk jeg beskjed om at neste blodprøve skal tas om fire uker. Altså seks uker mellom andre og tredje prøve. Men jeg er som sagt satt opp med ultralydkontroller fremover og da er jeg ikke så stressa for at det går lang tid mellom blodprøvene.


Sant. Viktigst med ultralydkontroll! Så gir de deg nok beskjed om hyppigheten på blodprøvene må øke.
 
Så fint det blir :)

Håper mom var ok i dag! Oppdater gjerne etter hvert! ❤


I går på kontroll var MoM fin. Ikke tegn til at noe skulle være galt. Men titer var steget til 8000 igjen, så derfor ble jeg innlagt på føden. Ikke særlig mye mer enn en blodprøve ble tatt i går. Men i dag har de satt inn et ballongkateter. Hadde ikke mer enn 1cm åpning. Men kjenner nå regelmessig til kynnere, noe som jeg ikke har merket noe til ellers. Så vi får se hva og når noe mer skjer. Sendte mannen hjem til barna i går, så her ligger jeg alene. Prøver å hvile så godt jeg kan, men senga er ikke supergod å ligge i. Haha!
 
I går på kontroll var MoM fin. Ikke tegn til at noe skulle være galt. Men titer var steget til 8000 igjen, så derfor ble jeg innlagt på føden. Ikke særlig mye mer enn en blodprøve ble tatt i går. Men i dag har de satt inn et ballongkateter. Hadde ikke mer enn 1cm åpning. Men kjenner nå regelmessig til kynnere, noe som jeg ikke har merket noe til ellers. Så vi får se hva og når noe mer skjer. Sendte mannen hjem til barna i går, så her ligger jeg alene. Prøver å hvile så godt jeg kan, men senga er ikke supergod å ligge i. Haha!
Nei, er det sant? Nå er det jammen meg nære! Er mannen langt borte?

Kos deg masse med første møte med minstemann når den tiden kommer ❤ håper han eller hun har det fint ved ankomst!
 
Oj! Dette ble en spennende tråd etterhvert! Håper fødsel har gått bra og at alt er bra med babyen!

Jeg er rhesus minus og har 6 aborter bak meg, men bare fått sprøyte en gang. Er rimelig stressa for immunisering. Når tok dere første blodprøve? Må jeg vente helt til uke 28?! Mye kan jo skje før den tid... Er 12+4 i dag.
 
Jeg er så spent. Hvordan går det med deg og minste? ❤

Lillegutt kom søndagsmorgen, uke 37+6. Han ble lagt i lys pga høy bilirubin. Så var han ute av lys en dag, og tilbake neste, da var han over lysgrensa. Etter det har bili gått litt ned, holdt seg under lysgrensa. Hemoglobin har gått fra 11,7 - 10,5 - 9,6 idag. Så nå setter de veneflon, og har fått blod til transfusjon. Han har fått melk fra melkebanken via sonde. Men nå er vi i gang med amming og pumping. Og måltidene består stort sett av melk fra meg + litt nan for å fylle opp.

Fødselen var ikke den beste. Ballongkateter falt aldri ut, selv om jeg var moden. Så jeg lå med 10cm åpning ganske lenge før de sjekket meg. AU!! Og han klarte ikke helt å finne veien ut, stanget med hodet, og kom til slutt som stjernekikker. Da hadde akkurat rommet fylt seg med leger og jordmødre klar for å bruke vakum. Men, de gikk like fort som de kom. Han var 3340g og 47,5cm :Heartblue Pappaen rakk ikke fram, da det er 2t kjøring, så denne gangen fikk jeg selv klippe navlestrengen. Som forøvrig var en fin måte å avslutte denne gravidepoken i livet mitt.

Nå krysser vi bare alt vi har for at vi kommer oss hjem snart. Har ikke sett ungene på ei uke. Og i dag var første dagen jeg gikk ut av sykehuset å trakk friskluft.
 
Last edited:
Back
Topp