Rh(D) negativ.

Andrusse

Flørter med forumet
Juligull2021
Noen som har info om hva som skjer i forhold til oppfølging når man er Rh(D) negativ? 7921BEBD-A789-4ED8-9A01-2E4C3A0C4774.jpeg

Jeg er rhesus negativ. De tar en ekstra blodprøve i uke 24 eller noe slikt. Jeg fikk profylakse, som settes ved sprøyte. Det fikk jeg da i uke 28 tror jeg og rett etter fødsel. Jeg er usikker på om det kun er om fosteret er positiv, men blodprøven tar man da for det er da de finner ut om fosteret er positiv.

Da skjer det ingenting :) . Det er om man er positiv man får profylakse i uke 28.

Dette er utdrag fra artikkelen det er linket til lengre ned. Sånn at du også vet. :happy:

«Alle gravide får testet om de er rhesus negative eller positive i en blodprøve i første del av svangerskapet (svangerskapsuke 10-16). Testene inngår som en del av de rutinemessige svangerskapskontrollene hos lege eller jordmor. Det testes også på om det er unormale blodtypeantistoffer i blodet.

Dersom mor er rhesus negativ og ikke har antistoffer, tas ny blodprøve i uke 24. I denne prøven av mor kan man påvise om fosteret er rhesus-positivt, i tillegg til at det undersøkes for nye antistoffer hos mor. Dersom denne analysen viser at barnet er rhesus positivt, får mor en sprøyte med ferdiglagde anti-rhesus antistoffer i uke 28 - for å forhindre at hun skal produsere slike antistoffer selv.»

Jeg er rhesus negativ. De tar en ekstra blodprøve i uke 24 eller noe slikt. Jeg fikk profylakse, som settes ved sprøyte. Det fikk jeg da i uke 28 tror jeg og rett etter fødsel. Jeg er usikker på om det kun er om fosteret er positiv, men blodprøven tar man da for det er da de finner ut om fosteret er positiv.

Takk for svar. Det jeg fant ut i artikkelen over her var at det blir testet på nytt i uke 24. og så får man sprøytene om fosteret er positiv.

Takk for svar. Det jeg fant ut i artikkelen over her var at det blir testet på nytt i uke 24. og så får man sprøytene om fosteret er positiv.
Da jeg fikk første mann var det bare sprøyte etter fødsel. Da jeg fikk andremann i 2018 fikk jeg sprøyte etter uke 24, fikk da beskjed om at han var rhesus positiv. Men ville ikke si bastant at det kun var ved positiv.

sprøyten settes i rumpa og det er fort gjort - både etter uke 24 og etter fødsel. Jeg har ikke fått ekstra oppfølging - men de har gjort ut på helsekortet at jeg er rhesus negativ.

Da jeg fikk første mann var det bare sprøyte etter fødsel. Da jeg fikk andremann i 2018 fikk jeg sprøyte etter uke 24, fikk da beskjed om at han var rhesus positiv. Men ville ikke si bastant at det kun var ved positiv.

sprøyten settes i rumpa og det er fort gjort - både etter uke 24 og etter fødsel. Jeg har ikke fått ekstra oppfølging - men de har gjort ut på helsekortet at jeg er rhesus negativ.

Sniker.
Man får sprøyte kun om barnet er rhesus positivt. Den blodprøven tar man i uke 24. så får Man sprøyte i uke 28 ca og etter fødsel :-)

Sniker fra juni

Jeg fikk sprøyte med antistoff i uke 12 etter morkakeprøve.

Har fått time for blodprøve i uke 24, får da ny runde med antistoff dersom baby er Rh+.

Takk :happy: det jeg trodde, men ville ikke være for bastant. Begge mine har vært positive så jeg har fått sprøyte begge gangene
Det skjønner jeg :-) hehe. Jeg har også bare rhesus positive barn, men har danna antistoffer mot barna. Så i dette svangerskapet så får baby blodoverføring mens han ennå er i magen. Hadde han vært rhesus minus så hadde ikke det vært nødvendig.

Det skjønner jeg :) hehe. Jeg har også bare rhesus positive barn, men har danna antistoffer mot barna. Så i dette svangerskapet så får baby blodoverføring mens han ennå er i magen. Hadde han vært rhesus minus så hadde ikke det vært nødvendig.
Oi, det hørtes skummelt ut! Bra du får god oppfølging :happy: masse lykke til :happy:

Back
Topp