Revning

Barn_2

Glad i forumet
Jeg revnet 2 grads fra a til å, og er litt vel bekymret for at det skal skje denne gang også...

Noen her som revnet masse med 1? Hvordan gikk det da med 2 mann?

Jeg revnet 2 grads fra a til å, og er litt vel bekymret for at det skal skje denne gang også...

Noen her som revnet masse med 1? Hvordan gikk det da med 2 mann?

Jeg har ikke erfaring selv, men samboeren til broren min revna fra a til å og litt til. Usikker på hvilken grad hun hadde, men hun måtte i narkose for å sy det. Hun fikk beskjed om at neste fødsel ble keisersnitt da de ikke ville risikere det en gang til.

Kan jeg spørre hvordan tiden etter å ha revnet er? Det er min store frykt å revne. Ikke selve smerten, men hvordan livet vil være etterpå. Er det plager i lang tid etterpå og vil det f.eks forandre ting ved sex?

Mulig det blir planlagt keisersnitt her pga hastekeisersnitt sist, men det vet jeg ikke. De prøvde med sugekopp sist, men det gikk ikke. Så frykten min er jo at om jeg må prøve å føde denne gangen så blir det sugekopp og da er jo sjangsen større for å revne så vidt jeg har skjønt.

Jeg vil ikke oppleve det som skjedde med meg igjen... jeg hadde problemer i 7 mnd før det begynte å gå bra å gå på do.
sex gjorde sinnsykt vondt og til tider enna kan det være litt ubehagelig...
så jeg skal ta det opp med legen i morraog jordmor den 1 aug.

Hvis du revnet 2. grads, revnet du ikke fra "a til å". En grad 2 rift tilsvarer et klipp, man revner over musklene i perineum og rundt skjeden, disse må sys sammen igjen, men musklene rundt endetarmen involveres ikke (og det er jo det man er redd for. ) En grad 2 rift er helt ukomplisert og normalt etter 1. fødsel, selv om noen revner mindre/ingenting.

Jeg har trodd det var 1 2 og 3 grads...
visse ikke det var abc 3 grads og 4 grad osv...
fikk vite det etter jeg posta innlegget.

Jeg revnet hele veien sa jordmor, og hun turte ikke selv å sy meg for hun var usikker på om jeg måtte inn på operasjonsalen, så hun tilkalte anestesilege og hun tok en avgjørelse på å sy meg inne på fødestua. Hun sydde meg i en time og litt til. i 7 mnd etterpå måtte jeg ha bedøvningsstikkpille eller hva det var for å ikke hylgrine her gang jeg måtte på do nr 2.
Sex var et mareritt og kan fortsatt være litt ubehagelig til tider 3 år etter...

Jeg skal be om papirene mine fra sykehuset jeg fødte på, så står det vel der alt sammen som jeg kan ta med til den nye fastlegen min.

Da har du nok sikkert revnet mer enn grad 2. Kan være at du revnet mye i skjeden også. Det kan gå kjempebra neste gang likevel. Viktig at barnet ikke får komme for fort, og at jordmor støtter skikkelig, og at du velger en fødestilling som ikke gjør at det blir for mye tyngdekraft og at jordmor har overblikk over perineum.

Ja jeg tror det var det som skjedde sist at jordmor var litt distre eller uvørn...
For sønnen min satt fast mellom to ri med halve hode. Hun sa det bare var bra for da fikk jeg tøyd huden litt.
Men så gikk hun vekk fra meg for å sjekke noe på datan litt litt lengre bort i rommet og rakk ikke helt tilbake før jeg fikk presset han ut, så hun holdt liksom ikke igjen eller hva jeg skal si...:/
Men får bare håpe det ikke skjer igjen så jeg slipper de vondtene etterpå... :)

Ja. Det er veldig bra at de får tøye, men viktig at resten av hodet ledes forsiktig ut, samt at rifter også kan komme ved forløsning av skuldre, så viktig og ikke manipulere for mye.

Jeg syns det høres ut som du må ha en god sak hvis du ønsker keisersnitt. Høres jo helt forferdelig ut å bli så lenge plaget.

Er det ikke også noe med at om man har mye arrvev så er det ikke så elastisk som det skal være?

Men ta det opp på kontroll med jordmor og fortel om opplevelsen din. Det er jo de som er fagfolkene og har erfaringen.

Back
Topp