Revnet livmor?

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Noen som har det?
Er det vondt?

Er det sånn at man helst ikke bør bli gravid igjen da, fordi livmoren ikke vil tåle presset?
Og er det de med svak livmor fra før, som får det?
Eller kan alle få det? [8|]

En venninne fikk det, og fikk beskjed om at hun ikke kan/ bør bli gravid flere ganger.
Hun synes det var greit, da hun ikke ønsker flere barn.
Men litt vemodig beskjed å få når man er ung.

Jeg trodde de fikk total forbud.. Både mor og barn kan dø om livmoren revner å de ikke får hjelp fort nok.. 

Oi.. Såpass ja.
Visste ikke at en revnet livmor kunne ha så alvorlige følger.
Skremmende.

Så om hun skulle bli gravid på ny, er det egentlig bare ett alternativ da.. Men det er kanskje vanskelig å bli gravid på ny i det hele tatt?

Huff, nå ble jeg litt trist. [:(]

Jeg synes det er rart at de ikke fjernet hele livmoren i frykt for at hun skal bli gravid igjen.. Barnet vil jo dø nesten umiddelbart, å hun selv vil ha store indre blødninger.. Det er ikke alltid det blir oppdaga like fort heller! Om den revner øverst kan hun rekke å blø kjempe mye før hun i det hele tatt merker blødninger selv.. 

Takk for svar.
Du vet mye, jeg visste ikke noe av dette.
Er det vanlig å fjerne livmoren? Kanskje de har gjort det.
har ikke spurt så mye jeg.

Høres iallfall veldig alvorlig ut da, trodde ikke det var så farlig. Man lærer så lenge man lever!
Er det noe spesielt som gjør at man revner da?
Er det legene sin skyld, eller er det en slags "defekt" i livmora fra før fødsel?

revner livmoren er det vel rett på operasjonsbordet? mener revnet livmor er ØH-øyeblikkelig hjelp, og at det faktisk står om livet...

har hørt at de i noen tilfeller har fjernet livmoren

Jeg har gått helse og sosial, hehe.. [:)]
MEN, det er mange år siden.. Så plutselig kan det ha skjedd endringer såklart!
Når jeg gikk lærte vi også at man ikke får bli gravid mere enn 3 ganger når man har tatt KS, fordi det blir så stor svikt i livmoren etter å ha blitt kuttet så mange ganger.. Men det har de gått bort fra nå!
Jeg vet egentlig ikke noen årsak til at den kan revne, det er nok ikke legene sin skyld.. Stort barn, svak livmor osv kan nok være grunner..

Da forstår jeg at du vet så mye! [;)]
Bra at vi har noen med kunnskaper om sånn her inne da!

Skulle jo ikke tro det er noen forskjell, - for har livmoren revnet, så er den jo revnet.

Tviler på at en revnet livmor etter haste keisersnitt tåler en ny graviditet bedre enn en revnet livmor etter planlagt keisersnitt.
Det er vel like farlig å bli gravid på ny, så lenge den er revnet, og man nærmest får forbud mot nytt svangerskap?
Iallfall etter hva jeg forstod i innlegg ovenfor.
Selv ville jeg nok ikke tørt å bli gravid på ny, etter å vite hvor farlig utfallet er.

Men, jeg har ingen kunnskap om dette, ble iallfall skremt over alvorligheten i en revnet livmor.

Noen som har det?
Er det vondt?

Er det sånn at man helst ikke bør bli gravid igjen da, fordi livmoren ikke vil tåle presset?
Og er det de med svak livmor fra før, som får det?
Eller kan alle få det? [8|]

En venninne fikk det, og fikk beskjed om at hun ikke kan/ bør bli gravid flere ganger.
Hun synes det var greit, da hun ikke ønsker flere barn.
Men litt vemodig beskjed å få når man er ung.

D e ikke alltid den revne helt.. Mi revna så mye at d var papirtynt,man kunne se inn til babyen. Livmora e egentlig 3cm i tykkelse men akkurat der den revna,i arret etter tiliare KS,va d snakk om milimeter. Eg hadde ondt nederst ved arret i fra uke 30. Eg meldte mine beskymringe til legen, å på sykehuset med UL,men ingen fatta mistanke til d! T.o.m under fødselen når eg ropte på gud å kver mann for d va så himla ondt,tokd laaangtid før di fant ut at eg måtte ta KS igjen. Jordmora sa bare; d ska være ondt å føde....!!!? Men eg sa at jo d e greit,men d ska da ikke gjøre ondt mellom riene??
Eg ble anbefalt å ikke få flere! Men d va opp til meg sjøl. Setter ingen i fare. D e bare at d blir hyppigere kontrolla og planlagtKS.. No e vi jo obs på d. Å kjenne eg antydning til dem smertan eg hadde fra uke 30, e eg i dem beste hender :)

Ser dette er en litt gammel tråd, men fikk lyst å svare.

Jeg fikk total livmorruptur (revnet livmor) da jeg fikk mitt andre barn for et halvt år siden.

Så du lurte på om det var vondt, og ja, jeg hadde ekstreme smerter i magen i forkant, men dette ble ikke undersøkt siden babyen hadde det bra. To-tre timer etter fik babyen lite surstoff, og rommet ble fullt av leger og andre folk som fikk meg over i en annen seng og løp alt de kunne mot oprasjonssalen. Når dette skjedde hadde jeg ingen smerter, og riene stoppet opp.

Med en god dose flaks og flinke leger, overlevde både jeg og babyen.

Jeg kan få flere barn, men da med planlagt keisersnitt. Selvom dette absolutt ble siste gang for meg.

Det kan være flere årsaker til revnet livmor, men tidligere keisersnitt øker sjansen. Selvom dette svært sjeldent oppstår. Jeg hadde keisersnitt med det første barnet pga liten fremgang i fødsel.

Unner ingen å oppleve det jeg gjorde! Babyen er sterk og frisk, og seg fort fra å være livløs når hun kom ut. Sånne opplevelser setter det meste i perspektiv, og jeg er takknemlig for at alt gikk bra.

Back
Topp