revmatisme, noen som har?

Min storesøster har det....

Hun merket det at hun hadde vondt i håndleddene om morningen og vondt i fingrene...
Tror hun også hadde vondt i skuldrene..

ORIGINAL: Dordy**

Min storesøster har det....

Hun merket det at hun hadde vondt i håndleddene om morningen og vondt i fingrene...
Tror hun også hadde vondt i skuldrene..

vet du hvordan legen fant det ut?

de finner det ut på blodprøver

ORIGINAL: Stine09

de finner det ut på blodprøver

det er vel mer enn en blodprøve som kan bekrefte det

Man finner det ut ved symptomer (smerter, deformering) og ved blodprøve.

[:)]Symptomer,og blodprøver . Ba fastlegen min om å ta revmatologiske prøver av meg ,og da gikk det tre uker før jeg var innlagt på revmatikerhospital..
Gikk egentlig til legen for å sjekke vitamin og jerninnhold i blodet ,siden jeg sov 14 timer i døgnet[&:]( Men mine blodprøver viste MANGE rare verdier. Jeg har en skjelden revmatisk sykdom,som må overvåkes nøye pga fare for komplikasjoner.)

symptomer(stivhet og smerter i ledd), blodprøve, røntgen

ORIGINAL: MICAmor

[:)]Symptomer,og blodprøver . Ba fastlegen min om å ta revmatologiske prøver av meg ,og da gikk det tre uker før jeg var innlagt på revmatikerhospital..
Gikk egentlig til legen for å sjekke vitamin og jerninnhold i blodet ,siden jeg sov 14 timer i døgnet[&:]( Men mine blodprøver viste MANGE rare verdier. Jeg har en skjelden revmatisk sykdom,som må overvåkes nøye pga fare for komplikasjoner.)

takk for svar [;)] gikk fort med deg. Jeg får komme til innen juni 2011, men nå har jeg bestilt time hos volvat denne mnd. Det har også slått ut på blodprøver på meg. Nå vil jeg bare finne ut hva dette er.

Trodde det var slik at det IKKE slo ut på blodprøver jeg. Jeg har aldri tatt blodprøve.
Men har hatt psoriasisutbrudd siden jeg var 9år.. 21år altså. Og jeg har fått påvist tørre øyne og
manglende spyttproduksjon som nok er sjøgrenssyndrom. (mangler en spyttkjertelprøve for å få det på papiret).
Begge disse to revmatiske sykdommene slår også ut på ledd. Har hatt stive ledd siden jeg var 20, blir veldig påvirket av væromslag og kulde, og ha veldig ofte sånne stikkesmerter her og der i ledd/muskler eller noe slikt.

Det er ikke alle revmatikere som har revmatoid faktor i blodet, så en blodprøve påviser ikke nødvendigvis revmatisme. Og en eventuell positiv blodprøve er ikke nok, kun en indikasjon. De finnes en rekke ulike revmatiske diagnoser, med ulike symptomer og sykdomsforløp. Felles for dem alle (?) er vel stivhet og smerter i ledd og muskler.

Har du (den minste) mistanke, maser du på fastlegen om å få en henvisning til spesialist. Og dersom fastlegen din har mistanke om at du har en revmatisk lidelse, plikter han/hun å henvise deg så fort som mulig. Å stille diagnose tidlig og komme raskt igang med behandling er i mange tilfeller avgjørende for å bremse sykdomsutviklingen.

For revmatoid artritt (leddgikt) er det flere forhold som tas i betraktning for å stille diagnosen, for eksempel blodprøve, om det er morgenstivhet og hvor lenge den varer, antall betente ledd og røntgenforandringer i leddene. Leddgikt er ofte (men ikke alltid) symmetrisk, så da ser de etter om det for eksempel er de samme leddene på begge hendene som er betente. Fingerledd og håndrotsledd er ofte angrepet.

For psoriasisartritt ser man på både leddforandringer og forandringer i hud og på negler, og så tror jeg man sendes både til ultralyd og MR.

For Bekhterev bruker man så vidt jeg vet lengre tid på å stille diagnosen. De ser etter typisk symptomutvikling og røntgenforandring, betennelsesforandringer i ledd, stivhet (?) i rygg og brystkasse, sjekker betennelsesprøver/blodprøver. Tror også man sjekker øynene for betennelse i regnbuehinnen.

Finnes jo mange andre revmatiske diagnoser, som Lupus, Sjøgrens, fibromyalgi, og artrose (slitasjegikt)...

Jeg har en historie som alle må være obs på!

Det begynte med en liten psoriasis flekkfor 12 år siden i hodebunnen min.. så ble det mer og mer, men mest latent , og noen ganger full utbrudd...

For ca 5 år siden begynte jeg å få hevelser i fingrene mine som ikke ville vekk- 3 var skikkelig hovne alltid..

Legen tok blodprøver og han fant ikke revma faktorer iblodet mitt...

Så ble jeg sendt på dør..
Gikk noen år til, så kom nye fingre nye hevelser- tilslutt blejeg sendt til røntgen, forsatt ingen funn!
hevelsene økte i omfang og jeg blepå nytt sendt til røntgen, og flere blodprøverogforsatt INGEN revma fkatorer i blod..

Denne gangen på røntgen hadde radiologen oppdaget et eller annet "hull" grope lignendeting i en av skjelleteti fingeren,og han sendte det til revma avd. i sykehuset for en uttalelse på hva det kunne være: Røntgen legen fattett mistanke og ba meg komme inn for en AKUTT time sjekk - hun så over hele fingerene mine, og ankelen min med ultralyd apparat : hun fikk nærmest SJOKK! Hun sa du har saftige betennelser over alle fingrene og ledd, og ankel- der ogda fikk jeg kortison injeksoner , og det har forsettett slik i ca 2 år.. Nå skal jeg innom for en mer omfattende undersøkelse og jeg har allerde vært hos sosionom og ergoterapeut , de underettet meg ang. mine rettigheter i det offentlige , og jeg kunne be om hjelpemidler på de tingene som jeg slet i det daglige..

Altså : mas på legen deres selvom de ikke finner noe på røntgen eller på blodet deres- for i min tilfelle kunne jeg ha gått rundt i mange år. for det var nærmest umulig å sette en diagnose på meg , fordi legen og radiolog var ikke "egnet" til det- mens revma legen har den kunnskapen som trengs..

ORIGINAL: Zerlinakake

Det er ikke alle revmatikere som har revmatoid faktor i blodet, så en blodprøve påviser ikke nødvendigvis revmatisme. Og en eventuell positiv blodprøve er ikke nok, kun en indikasjon. De finnes en rekke ulike revmatiske diagnoser, med ulike symptomer og sykdomsforløp. Felles for dem alle (?) er vel stivhet og smerter i ledd og muskler.

Har du (den minste) mistanke, maser du på fastlegen om å få en henvisning til spesialist. Og dersom fastlegen din har mistanke om at du har en revmatisk lidelse, plikter han/hun å henvise deg så fort som mulig. Å stille diagnose tidlig og komme raskt igang med behandling er i mange tilfeller avgjørende for å bremse sykdomsutviklingen.

For revmatoid artritt (leddgikt) er det flere forhold som tas i betraktning for å stille diagnosen, for eksempel blodprøve, om det er morgenstivhet og hvor lenge den varer, antall betente ledd og røntgenforandringer i leddene. Leddgikt er ofte (men ikke alltid) symmetrisk, så da ser de etter om det for eksempel er de samme leddene på begge hendene som er betente. Fingerledd og håndrotsledd er ofte angrepet.

For psoriasisartritt ser man på både leddforandringer og forandringer i hud og på negler, og så tror jeg man sendes både til ultralyd og MR. For Bekhterev bruker man så vidt jeg vet lengre tid på å stille diagnosen. De ser etter typisk symptomutvikling og røntgenforandring, betennelsesforandringer i ledd, stivhet (?) i rygg og brystkasse, sjekker betennelsesprøver/blodprøver. Tror også man sjekker øynene for betennelse i regnbuehinnen.

Finnes jo mange andre revmatiske diagnoser, som Lupus, Sjøgrens, fibromyalgi, og artrose (slitasjegikt)...

Det var akkurat de gjorde: med UL. også har jeg psoriasis neglforandringer- den kom det siste halve året.. og øre inngangen flasser også

ORIGINAL: Zerlinakake

For psoriasisartritt ser man på både leddforandringer og forandringer i hud og på negler, og så tror jeg man sendes både til ultralyd og MR.

For Bekhterev bruker man så vidt jeg vet lengre tid på å stille diagnosen. De ser etter typisk symptomutvikling og røntgenforandring, betennelsesforandringer i ledd, stivhet (?) i rygg og brystkasse, sjekker betennelsesprøver/blodprøver. Tror også man sjekker øynene for betennelse i regnbuehinnen.

[&o]Jeg har SLE ,altså systemisk Lupus eurotermatosus. Har man det så har man en del spesielle antistoffer i blodet,som gir revmatologen en mistanke om hva det kan være. Det er en liste med ca 10 symptomer som indikerer Lupus. Jeg har 8 av 10 - så derfor var det ingen tvil ,heldigvis/desverre... Nå er jeg under utredning for sekundær Sjøgren - veldig mange med Lupus får Sjøgren som en "bonus"...
Ved gikttyper som gjør at man hovner opp i leddene  blir det ofte tatt prøve av leddvesken i det hovene leddet,for å finne ut hva som foregår.

Fant det ut ved blodprøver og røngen...

Visste at jeg hadde det siden jeg var små plaget med vonde fingre på vinterstid...Noe som blusset plutselig for 1,5 år siden...

Smertene mine sitter i knærne og høyre håndledd....

Fant det ut ved blodprøve (HLAB27) , røntgen og mr av rygg og kne. Ultralyd av albuer. Fikk diagnosen Bekhtrew i begynnelsen av august i år. Tok blodprøve i mars i år og når det var positiv fikk jeg time på røntgen og mr. Deretter til revmatolog. Jeg plages med bekken, korsrygg, hofter, brystet, begge albuene, venstre håndledd og venstre kne. I tillegg får jeg fort senebetennelse i senefester som f.eks hode/nakke.

ORIGINAL: fysio79

har det ikke selv, men endel av pasientene jeg jobber med har dette...hva lurer du egentlig på?

hvilken symtomer? kan man ha leddgikt selvom man ikke har hovne ledd?

ORIGINAL: fysio79

Leddgikten er jo en autoimmun sykdom som har periodevise betennelsestilstander. I den passive fasen av leddgikt trenger du ikke ha hevelser, smerter eller stivhet (avhening av hvor lenge du har hatt det og hvor hardt angrepet du er). I den aktive fasen, betennelsesfasen, har man smerter som påvirker ledd/brusk og gir oftest hevelser i større eller mindre grad. MEN det er aldri en regel uten unntak, med andre ord, du trenger ikke ha store smerter eller hevelser for å ha leddgikt, men hoveddelen av de som har det vil ha noe hevelser og smerter i den aktive fasen.

takk for svar, jeg har mye smerter i leddene men de er ikke hovne som jeg kan se. Har vondt i nakke, skuldre, albue, håndledd og no er det begynt i beina på meg. Er mye trøtt og nedsatt kraft i kroppen. Skal på volvat neste uke siden haukeland har så lang vente tid.

Back
Topp