Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: MICAmor
[:)]Symptomer,og blodprøver . Ba fastlegen min om å ta revmatologiske prøver av meg ,og da gikk det tre uker før jeg var innlagt på revmatikerhospital..
Gikk egentlig til legen for å sjekke vitamin og jerninnhold i blodet ,siden jeg sov 14 timer i døgnet[&:]( Men mine blodprøver viste MANGE rare verdier. Jeg har en skjelden revmatisk sykdom,som må overvåkes nøye pga fare for komplikasjoner.)
ORIGINAL: Zerlinakake
Det er ikke alle revmatikere som har revmatoid faktor i blodet, så en blodprøve påviser ikke nødvendigvis revmatisme. Og en eventuell positiv blodprøve er ikke nok, kun en indikasjon. De finnes en rekke ulike revmatiske diagnoser, med ulike symptomer og sykdomsforløp. Felles for dem alle (?) er vel stivhet og smerter i ledd og muskler.
Har du (den minste) mistanke, maser du på fastlegen om å få en henvisning til spesialist. Og dersom fastlegen din har mistanke om at du har en revmatisk lidelse, plikter han/hun å henvise deg så fort som mulig. Å stille diagnose tidlig og komme raskt igang med behandling er i mange tilfeller avgjørende for å bremse sykdomsutviklingen.
For revmatoid artritt (leddgikt) er det flere forhold som tas i betraktning for å stille diagnosen, for eksempel blodprøve, om det er morgenstivhet og hvor lenge den varer, antall betente ledd og røntgenforandringer i leddene. Leddgikt er ofte (men ikke alltid) symmetrisk, så da ser de etter om det for eksempel er de samme leddene på begge hendene som er betente. Fingerledd og håndrotsledd er ofte angrepet.
For psoriasisartritt ser man på både leddforandringer og forandringer i hud og på negler, og så tror jeg man sendes både til ultralyd og MR. For Bekhterev bruker man så vidt jeg vet lengre tid på å stille diagnosen. De ser etter typisk symptomutvikling og røntgenforandring, betennelsesforandringer i ledd, stivhet (?) i rygg og brystkasse, sjekker betennelsesprøver/blodprøver. Tror også man sjekker øynene for betennelse i regnbuehinnen.
Finnes jo mange andre revmatiske diagnoser, som Lupus, Sjøgrens, fibromyalgi, og artrose (slitasjegikt)...
ORIGINAL: Zerlinakake
Det er ikke alle revmatikere som har revmatoid faktor i blodet, så en blodprøve påviser ikke nødvendigvis revmatisme. Og en eventuell positiv blodprøve er ikke nok, kun en indikasjon. De finnes en rekke ulike revmatiske diagnoser, med ulike symptomer og sykdomsforløp. Felles for dem alle (?) er vel stivhet og smerter i ledd og muskler.
Har du (den minste) mistanke, maser du på fastlegen om å få en henvisning til spesialist. Og dersom fastlegen din har mistanke om at du har en revmatisk lidelse, plikter han/hun å henvise deg så fort som mulig. Å stille diagnose tidlig og komme raskt igang med behandling er i mange tilfeller avgjørende for å bremse sykdomsutviklingen.
For revmatoid artritt (leddgikt) er det flere forhold som tas i betraktning for å stille diagnosen, for eksempel blodprøve, om det er morgenstivhet og hvor lenge den varer, antall betente ledd og røntgenforandringer i leddene. Leddgikt er ofte (men ikke alltid) symmetrisk, så da ser de etter om det for eksempel er de samme leddene på begge hendene som er betente. Fingerledd og håndrotsledd er ofte angrepet.
For psoriasisartritt ser man på både leddforandringer og forandringer i hud og på negler, og så tror jeg man sendes både til ultralyd og MR.
For Bekhterev bruker man så vidt jeg vet lengre tid på å stille diagnosen. De ser etter typisk symptomutvikling og røntgenforandring, betennelsesforandringer i ledd, stivhet (?) i rygg og brystkasse, sjekker betennelsesprøver/blodprøver. Tror også man sjekker øynene for betennelse i regnbuehinnen.
Finnes jo mange andre revmatiske diagnoser, som Lupus, Sjøgrens, fibromyalgi, og artrose (slitasjegikt)...
ORIGINAL: fysio79
Leddgikten er jo en autoimmun sykdom som har periodevise betennelsestilstander. I den passive fasen av leddgikt trenger du ikke ha hevelser, smerter eller stivhet (avhening av hvor lenge du har hatt det og hvor hardt angrepet du er). I den aktive fasen, betennelsesfasen, har man smerter som påvirker ledd/brusk og gir oftest hevelser i større eller mindre grad. MEN det er aldri en regel uten unntak, med andre ord, du trenger ikke ha store smerter eller hevelser for å ha leddgikt, men hoveddelen av de som har det vil ha noe hevelser og smerter i den aktive fasen.