Revmatisme, MA/SA og neste svangerskap

BR92

Flørter med forumet
Himmelbarn
Hei,
Er det flere her som har revmatiske sykdommer og har opplevd MA/SA? Gikk det greit å bli gravid på neste forsøk, og hvordan ble dere eventuelt fulgt opp ved neste svangerskap?
 
Jeg skal til Haugesund på onsdag. Hadde en MA i juni og har etter det hatt en eksplosjon i vondter og rare blodprøver. Legen mistenker at jeg har noe revmatisk pga sykehistorien mm. Til nå har kroppen slått seg vrang og vil ikke bli gravid igjen. Har hatt 3 svangerskap der jeg har blitt gravid første pp. Så nå frykter jeg at kroppen ikke vil mer. Siste er første gang jeg har mistet. Kommer til å spør ang svangerskap når jeg er på kontroll hvis jeg husker.
 
Jeg skal til Haugesund på onsdag. Hadde en MA i juni og har etter det hatt en eksplosjon i vondter og rare blodprøver. Legen mistenker at jeg har noe revmatisk pga sykehistorien mm. Til nå har kroppen slått seg vrang og vil ikke bli gravid igjen. Har hatt 3 svangerskap der jeg har blitt gravid første pp. Så nå frykter jeg at kroppen ikke vil mer. Siste er første gang jeg har mistet. Kommer til å spør ang svangerskap når jeg er på kontroll hvis jeg husker.

Jeg har revmatisme og svangerskapet ble derfor klassifisert som risikosvangerskap (første svangerskap for oss) . Ble fulgt opp av sykehuset, hvor det ble planlagt at jeg skulle inn en gang per termin i tillegg til tidlig ultralyd. Dessverre ble det avdekket MA på tidlig ultralyd.

Håper det ordner seg for dere! ❤️
 
Jeg har revmatisme og svangerskapet ble derfor klassifisert som risikosvangerskap (første svangerskap for oss) . Ble fulgt opp av sykehuset, hvor det ble planlagt at jeg skulle inn en gang per termin i tillegg til tidlig ultralyd. Dessverre ble det avdekket MA på tidlig ultralyd.

Håper det ordner seg for dere! ❤️
Hvorfor ble det klassifisert som risiko svangerskap? Typisk at det blir mer å tenke på. Jeg har kronisk elveblest også. Så må ta masse medisiner. Håper det snart ordner seg.
 
Hvorfor ble det klassifisert som risiko svangerskap?.

Jeg fikk bare beskjed om at som følge av min sykdom (bechterew), så ble det automatisk ansett som risikosvangerskap. Sykehuset ville følge opp og påse at jeg hadde det bra (rygg, leddsmerter ol). Tror så lenge man har en sykdom som blir fulgt opp under svangerskapet, så blir det klassifisert som risikosvangerskap.
 
Jeg har revmatisme og har hatt to MA siste året, der fosteret har dødd i uke 6 og 7. Jeg er nå gravid igjen, er 13+2 i dag. Jeg har fått ekstra oppfølging med ultralyd hver andre uke fra uke 6-12, samt støttemedisinering med Crinone. Får ellers ikke noe ekstra oppfølging i svangerskapet, med unntak av at jeg må føde på sykehus med fødeavdeling i stedet for den jordmorstyrte lokale fødestua. Har fått beskjed om at det mulig blir planlagt keisersnitt på grunn av forandringer i bekkenleddene mine.
 
Jeg har revmatisme og har hatt to MA siste året, der fosteret har dødd i uke 6 og 7. Jeg er nå gravid igjen, er 13+2 i dag. Jeg har fått ekstra oppfølging med ultralyd hver andre uke fra uke 6-12, samt støttemedisinering med Crinone. Får ellers ikke noe ekstra oppfølging i svangerskapet, med unntak av at jeg må føde på sykehus med fødeavdeling i stedet for den jordmorstyrte lokale fødestua. Har fått beskjed om at det mulig blir planlagt keisersnitt på grunn av forandringer i bekkenleddene mine.

Så trist at du måtte gjennom to MA! Vil gjerne høre hvordan det går med deg videre i graviditeten
 
Så trist at du måtte gjennom to MA! Vil gjerne høre hvordan det går med deg videre i graviditeten

Ja det har vært helt forferdelig. Er forsiktig optimist nå da, alt ser bra ut på ultralyd, og bekhtereven er faktisk bedre nå enn på lange tider, selv uten medisinering.
 
Hei dere,
Har mistet ein gong for lenge sidan og fått 2 barn etterpå :) mamma har alvorlig revmatisme og har født 6 barn, så alt går!

Men vil minne på I tilfelle flere ikkje veit, at dei fleste medisiner for slikt er abortfremkallende.. Går sjølv på artrotech og sluttet brått når testen var positiv, den inneholder blant annet samme stoff som angrepillen! Så ver litt obs når dere blir gravide, og prat med legen deres og tryggmammamedisin.no om dere er i tvil :Heartred
 
Jeg har revmatisme og har hatt to MA siste året, der fosteret har dødd i uke 6 og 7. Jeg er nå gravid igjen, er 13+2 i dag. Jeg har fått ekstra oppfølging med ultralyd hver andre uke fra uke 6-12, samt støttemedisinering med Crinone. Får ellers ikke noe ekstra oppfølging i svangerskapet, med unntak av at jeg må føde på sykehus med fødeavdeling i stedet for den jordmorstyrte lokale fødestua. Har fått beskjed om at det mulig blir planlagt keisersnitt på grunn av forandringer i bekkenleddene mine.
Får du ekstra kontroller fordi de mistenker at beckdreven har noe med de to MA? Er kanskje det de tenker jeg har og jeg mistet jo i sommer. Kommer til å be om oppfølging. Jeg sliter med kynnere fra første trimester så er slitsomt å gå å være bekymret.
 
Får du ekstra kontroller fordi de mistenker at beckdreven har noe med de to MA? Er kanskje det de tenker jeg har og jeg mistet jo i sommer. Kommer til å be om oppfølging. Jeg sliter med kynnere fra første trimester så er slitsomt å gå å være bekymret.

Nei, de mener vel ikke at det har noen sammenheng. Men får ekstra oppfølging for å berolige meg, samt eventuelt fange opp tidligere om noe er galt. Første MAen gikk jeg med et dødt foster i fire uker, fordi jeg ikke hadde noen symptomer på at noe var galt.
 
Nei, de mener vel ikke at det har noen sammenheng. Men får ekstra oppfølging for å berolige meg, samt eventuelt fange opp tidligere om noe er galt. Første MAen gikk jeg med et dødt foster i fire uker, fordi jeg ikke hadde noen symptomer på at noe var galt.
Uff. Jeg fikk skikkelig for meg at noe var gale selv om det ikke var noe endring. De mente at babyen hadde dødd dagen før. Kroppen min gjør aldri noe som er forventet.
 
Nei, de mener vel ikke at det har noen sammenheng. Men får ekstra oppfølging for å berolige meg, samt eventuelt fange opp tidligere om noe er galt. Første MAen gikk jeg med et dødt foster i fire uker, fordi jeg ikke hadde noen symptomer på at noe var galt.

Legene og revmatologene er jo skeptisk positive og mener jo aldri noe medisiner kan skade om forskning viser ditt eller datt. Stoler ikke på de i det hele tatt :(
 
Nei, de mener vel ikke at det har noen sammenheng. Men får ekstra oppfølging for å berolige meg, samt eventuelt fange opp tidligere om noe er galt. Første MAen gikk jeg med et dødt foster i fire uker, fordi jeg ikke hadde noen symptomer på at noe var galt.

Jeg gikk også i over 4 uker med dødt foster uten å ha noen symptomer på at noe var galt. Var fortsatt kvalm og hadde ømme bryter, og jeg synes også at magen vokste.
 
Jeg fikk bare beskjed om at som følge av min sykdom (bechterew), så ble det automatisk ansett som risikosvangerskap. Sykehuset ville følge opp og påse at jeg hadde det bra (rygg, leddsmerter ol). Tror så lenge man har en sykdom som blir fulgt opp under svangerskapet, så blir det klassifisert som risikosvangerskap.

Kan jeg spørre på hvilken måte det er et risikosvangerskap?

Jeg har fått påvist bekhterevs i etterkant av mine to svangerskap(men har vært plaget siden lenge før jeg fikk barn). Trodde jeg hadde bekkenløsning fra uke 10, men skjønner jo i ettertid at det var betennelse i bekkenet.
Begge mine er født prematur(uke 26 og 34), uten at de vet noen grunn. Og siden diagnosen ikke kom før etter at barna var født, har jeg liksom aldri tenkt over at det kan være grunnen. Finner heller ingenting om det på nett...
 
Jeg har bekhterevs og har ikke opplevd ma eller sa. Har heller ikke slitt med å bli gravid. Har derimot født to premature barn, men siden jeg ikke fikk diagnosen før etter at barna var født, vet jeg ikke om revmatismen har noe med det å gjøre. Barna er født for tidlig helt uten grunn
 
Kan jeg spørre på hvilken måte det er et risikosvangerskap?

Jeg har fått påvist bekhterevs i etterkant av mine to svangerskap(men har vært plaget siden lenge før jeg fikk barn). Trodde jeg hadde bekkenløsning fra uke 10, men skjønner jo i ettertid at det var betennelse i bekkenet.
Begge mine er født prematur(uke 26 og 34), uten at de vet noen grunn. Og siden diagnosen ikke kom før etter at barna var født, har jeg liksom aldri tenkt over at det kan være grunnen. Finner heller ingenting om det på nett...

Jeg rakk bare en kontroll hos revmatisme-avdelingen på St.Olavs før vi oppdaget MA. Men det de sa var at det ble klassifisert som risikosvangerskap siden jeg måtte følges opp. Slik jeg forstod det så sa de ingenting om at det kunne påvirke fosteret annet enn at man ikke burde ta de medisinene man normalt tar. Jeg har sett gravide på venterommet der før som har slitt veldig med rygg/bekken osv, så det er vel en sjanse for at betennelser blusser opp når man er gravid. Også hører man om de som blir bedre mens de er gravide.

I alle fall så var beskjeden jeg fikk at revmatisme-avdelingen skulle følge opp at det sto bra til med meg under svangerskapet, og fastlege/jordmor skulle følge opp baby.

Jeg skal tilbake dit om ca. 3 uker på oppfølgingskontroll, så jeg har spørre litt mer om prematur og eventuelle andre komplikasjoner som kan være assosiert med bektherevs :)
 
Back
Topp