Rettskriving

Looney

Forumet er livet
VIP
hjelp meg:

når bruker man og og når bruker man også??

ja det er hundreår siden jeg hadde gramtaikk og rettskriving på skolen ja[:D][:D][:D]

Tar hatten av for dem som spør! :-)

Det står jo overraskende dårlig til med grammatikken her inne, og det gir ikke akkurat noe flatterende inntrykk av folk. Men ting henger jo som oftest sammen...

Flere??

ORIGINAL: Kittekat

Looney og Nicholas tok en tur i parken.
Resten av BV ville også være med.

Var det det du mente?

Ja slik jeg mener...men hva er reglene liksom. Driver med en oppgave og bare roter med dette her jeg altså. Trodde jeg kunne det også blir det bare surr...

ORIGINAL: babyboy08

LOL. Du vet, folk i glasshus....;-)

folk som bruker utrykk som LOL,har i mine øyne ingen grunnlag for å uttale seg om gramatikk[:D][8D]

[;)]

Folk klarte bli ueinge men omtrent ingen svart på det jeg lurte på.....

ORIGINAL: Kittekat

Looney og Nicholas tok en tur i parken.
Resten av BV ville også være med.

Var det det du mente?

signerer,sånn bruker jeg det....men jeg er ikke ekspert,langt ifra[:)][8D]

Generell regel: bruk og som bindeord.
Å brukes til verb i infinitiv (å springe, å lese....)

Også brukes som regel : i tillegg til noe

regler for Å - OG ![8D]

Hovedregel
"Å" står bare foran verb i infinitiv, mens "og" forbinder (står mellom) sideordnede ord eller ordgrupper av ymse slag, også infinitiver.
Det er ofte når og står mellom to infinitiver, som i eksempelet "Jeg får så lyst til å hoppe og danse", at vi kan komme i tvil om å eller og. Da kan vi enten prøve å hjelpe oss med et knep som kalles fortidsprøven, eller finne ut av den grammatiske sammenhengen.

Fortidsprøven

Prøv å gjøre infinitivene om til fortid (preteritum) og se hva som skjer. Hvis bare den første av dem forandres, skal det være "å" foran den neste (som da står uendret). Hvis begge (alle) går over til fortid, skal det stå "og" mellom dem.
Et litt komplisert eksempel:
Å prøve og/å lære og/å lese å/og skrive swahili tar tid.
Vi undersøker forholdet mellom de enkelte infinitivene med fortidsprøven (vi kan se bort fra den første, for det kan ikke stå og foran prøve, siden det ikke er noen annen infinitiv først):
a) å prøve og/å lære det
b) å lære og/å lese og skrive swahili
c) å lese og/å skrive swahili
Vi forsøker å snu infinitivene i a til fortid og får da: "(De) prøvde å lære det." Siden bare den første forandres, blir det å foran den neste: "Å prøve å lære det." Vi tar b på samme vis, og også her går bare den første infinitiven over til fortid: "De lærte å lese og skrive swahili." Det gir: "Å lære å lese og skrive swahili." I c derimot får vi: "De leste og skrev swahili." Her forandres begge infinitivene, og det blir og foran nummer 2: "Å lese og skrive swahili."
Den riktige løsningen blir dermed slik:
Å prøve å lære å lese og skrive swahili tar tid.

Noen spesialtilfeller

Ligge og prate
To sideordnede infinitiver forteller ikke alltid om to separate handlinger. Den første infinitiven kan si mest om måten handlingen foregår på. Slik er det ved forbindelsene ligge å/og ..., sitte å/og ...; stå å/og ... Hvordan skal vi skrive i disse tilfellene?
De fikk lov til å ligge og/å prate.
Han måtte sitte og/å skrive.
Dere ble stående og/å krangle.
Vi kan forsøke med fortidsprøven og prøve å snu infinitivene til fortid. Vi får da: "De lå og pratet", "Han satt og skrev" og: "Dere stod og kranglet", så det skal være og alle stedene.
Dra og handle
Etter forbindelser som dra og ..., gå og ..., være med og ... kan å pluss infinitiv bare brukes med en preposisjon foran. Ligger det hensikt i ordene dra ..., gå ..., får vi det godt fram med for å: "De ville dra for å handle." Vi kan også skrive: "Vi ville være med på å feire deg." Oftest er det likevel best med og: "De ville dra og handle", "Vi ville være med og feire deg".

fant ikke noe om også ![8D]

Også/òg er vel et adverb mens og er et kunjunktiv[:)]

Og, når man skal henge sammen flere ting, handlinger, folk osv. Du og jeg, hoppe og danse, vi danset og vi sang. Du og jeg danset og hoppet. Vi lo også. Også er et ord jeg bruker når jeg slenger på en ettertanke.

Og når jeg slurver med språket også ;)

Back
Topp