Rettigheter

Lotty

Glad i forumet
Hvilke rettigheter har man ift Nav / økonomi når man føder prematurt? Ser ut som det blir fødsel i uke 34,og dermed en del uker innlagt.

Har far rettigheter, eller er det enkleste at han får sykmelding pga egen helse -Rett og slett for å gjøre det enklest mulig...

Jeg har vel rett på pleiepenger så lenge baby er innlagt?

Og dere som har født i uke 34, hvordan var forløpet deres?
 
Det kom nye pleiepengeregler nå i oktober, som kan åpne for at begge foreldrene får pleiepenger. Sykehuset vil ha oversikt. Mor fikk tidligere pleiepenger til hjemreise, gitt at hun hadde lønnsinntekt før fødsel. Ved AAP begynner permisjonen rett etter fødsel.

Da vi var innlagt hadde en del fedre pleiepenger (alvorlig sykt barn), en del ferie/velferdspermisjon og noen sykemeldt (men da hadde det gjerne vært mye drama, far får jo ikke sykemelding uten grunn).

Jeg fødte forøvrig tvillinger 33+4. Ukomplisert forløp, ingen pustehjelp, ene var fullammet og utskrivingsklar etter to uker - og sånn er det for mange som føder rundt de ukene. Fra 34+0 kan man her bli på barsel om baby er sterk og sugevillig.
 
Det kom nye pleiepengeregler nå i oktober, som kan åpne for at begge foreldrene får pleiepenger. Sykehuset vil ha oversikt. Mor fikk tidligere pleiepenger til hjemreise, gitt at hun hadde lønnsinntekt før fødsel. Ved AAP begynner permisjonen rett etter fødsel.

Da vi var innlagt hadde en del fedre pleiepenger (alvorlig sykt barn), en del ferie/velferdspermisjon og noen sykemeldt (men da hadde det gjerne vært mye drama, far får jo ikke sykemelding uten grunn).

Jeg fødte forøvrig tvillinger 33+4. Ukomplisert forløp, ingen pustehjelp, ene var fullammet og utskrivingsklar etter to uker - og sånn er det for mange som føder rundt de ukene. Fra 34+0 kan man her bli på barsel om baby er sterk og sugevillig.

Takk for svar. Har ikke AAP, Men svangerskapspenger. Starter i permisjon 31.okt. jft.

Håper det ikke blir alvorlig sykt barn, så da har kanskje ikke far rett på peiepenger?
 
Takk for svar. Har ikke AAP, Men svangerskapspenger. Starter i permisjon 31.okt. jft.

Håper det ikke blir alvorlig sykt barn, så da har kanskje ikke far rett på peiepenger?

Det kom som sagt nye regler 1.10, så jeg vet ikke helt hvordan de fungerer mtp på far.

Jeg gikk fra svangerskapspenger til pleiepenger til permisjon helt uproblematisk. Men jobben min forskutterte da. Nav kan bruke laaaang tid.
 
Det kom som sagt nye regler 1.10, så jeg vet ikke helt hvordan de fungerer mtp på far.

Jeg gikk fra svangerskapspenger til pleiepenger til permisjon helt uproblematisk. Men jobben min forskutterte da. Nav kan bruke laaaang tid.
Arbeidsgiver får refundert fra Nav. Så det er ikke noe problem. Er bare å kjedelig å tenke på dette nå ;-p
 
Jeg har født i uke 35 og uke 36. Førstemann kom kom i uke 36 fikk vi reise raskt hjem med og fulgt opp daglig hjemme fra sykrhuset. Ingen av oss hadde da krav på pleiepenger. Med sistemann født i uke 35 var det en del komplikasjoner i forkant av fødsel hvor jeg ble innlagt på sykehuset. Far ble sykemeldt mens jeg var innlagt. Etter fødsel hadde far 2 uker permisjon dekket av jobben deretter sykemeldt i helt og deretter delvis i 1 mnd. Var en del komplikasjoner, flere reinnleggelser, men hadde ikke krav på pleiepenger fordi tilstanden til minstemann ikke ble ansett som pleietrengende utover hva som er normalt for en baby.
 
Fødte 34+1 i vår. Jeg fikk pleiepenger så lenge vi var innlagt etter fødsel, far fikk pleiepenger ei uke. Ikke noe drama her. .
 
Fødte i uke 33+1 i år. Innlagt fra uke 31 pga vannavgang. Frem til fødsel søkte mannen min sykemelding pga psykisk påkjenning. Jeg hadde et tøft svangerskap så når dette kom på toppen av alt annet møtte han veggen.
Vi fikk høre i april-17 at så lenge barnet har behov for pustestøtte så har far også rett på pleiepenger. Pustestøtte gjelder også tilskudd avkoffeinsitrat som stimulerer pustesenteret. Her fikk far 2 uker pleiepenger, vi ble utskrevet etter 3,5 uke.

Permisjon starter det øyeblikket man skrives ut fra sykehuset, og man mister de 3 ukene før fødsel.
 
Back
Topp