Rettigheter

Guttemamma10og13

Gift med forumet
Kan noen her inne hjelpe meg med hvilke rettigheter eg har for gutten min i helsevesenet? Eller hva som kan gjøre fremover? Er mage/fordøyelse/astma/allergi som er blitt nevnt.

Han er legger for lite på seg og derfor har vi reagert. Legene mener det er noe som er galt, men samtidig virker det ikke som de bryr seg særlig om å finne det ut. Er veldig ubehagelig å få vite at det er noe, også skal det gå vinter og vår før de finner ut hva. Han sliter med smerter i perioder, det ser vi veldig klart no. Han er 1,5 år.
På torsdag skal vi til kvantemedisiner for å prøve det. Ho finner ikke diagnose, men kan finne område forhåpentligvis. Vi har jo ingen private barneleger i Hordaland dessverre. Men vi har en kjempe god fastlege.

Her er litt av historien no:
Vi kjempet i ett halvt år for at en BARNElege skal se på gutten vår og ikkje bare en håpløs helestasjonslege eller helsesøster som bare utsetter ting.
I mai i år fikk vi første time på barneklinikken, der tok de mange prøver, matallergi o.l.. Også fikk vi ny time i juni, då begynte vi med melkefritt. I august var vi hos ernæringsfysiolog. Fikk bevist fra en ekspert at han spiser mer enn han trenger og fortsatt legger for lite på seg så...
I slutten av august hadde vi time hos en ny lege på barneklinikken, overlege, som tydelig visste alt om hva som var galt med sønnen vår og gjorde ingenting omtrent. Då blei eg kjempe sint og skuffa. Føler vi er like langt. Ho økte astmamedisin og en allergimedisin. Eg mener det virker mer enn før, ikkje bra nok. Sambo mener det ikkje funker.
Så då gikk vi til fastlegen og han har gitt oss henvisning til gastroskopi (sånn slange nedi magen) og no har vi gått videre med den til forsikringen og det skal skje innen 21 dager. Ventetid på 40 uker på Haukeland.
Både godt og skummelt å få ett svar på dette med tarm og matallergi (forhåpentligvis). Men han må ha full narkose så eg gruer meg masse!! Håper vi får skilt lunge og mageproblemer, kanskje ta vekk en av delene. Vi skal snart kutte medisinen hans og se hva som skjer.

Uff blei langt, men er ganske fortvila no.

Det finnes en privat barnelege i bergen, men hun har lang ventetid. Her finner du adresse og telefon-nummer. 
Jeg har vært innom barneklinikken noen ganger med jenta mi for allergiutredning og slikt, men har gitt opp hele barneklinikken. Har også en fantastisk fastlege, og han skal nå henvise henne til Spesialistsenteret på Straume. Prøv å få en henvisning dit dere også! Der vet jeg at de er veldig flink, da jeg har vært der selv :)
Lykke til!

TUSEN TAKK FOR HJELPEN!!! Det visste eg ikkje, vår fastlege sa det ikkje var noen. Men då skal eg jammen ringe ho! Ååå dette reddet kvelden min altså!
Så dumt med datteren din, er kjempe dårlig oppfølging på barneklinikken. Eg var så fornøyd med vår lege, men no er han ikkje tilgjengelig lenger, sikkert byttet avd. eller noe =(
Håper du får hjelp videre du og! Er en fortvilende situasjon.

Vet du forresten om vi må ha henvisning siden ho er privat og vi er i systemet? :)

*Becca* skrev:
Det finnes en privat barnelege i bergen, men hun har lang ventetid. Her finner du adresse og telefon-nummer. 
Jeg har vært innom barneklinikken noen ganger med jenta mi for allergiutredning og slikt, men har gitt opp hele barneklinikken. Har også en fantastisk fastlege, og han skal nå henvise henne til Spesialistsenteret på Straume. Prøv å få en henvisning dit dere også! Der vet jeg at de er veldig flink, da jeg har vært der selv :)
Lykke til!

RLD skrev:
Vet du forresten om vi må ha henvisning siden ho er privat og vi er i systemet? :)

*Becca* skrev:
Lykke til!

Tror ikke du trenger henvisning, men kan sikkert være greit å ha med en oversikt over hva som er galt :) Har ikke vært hos henne selv, men har hørt andre som er fornøyd med henne. Ring henne i morgen du, og om hun har ventetid på time, så kan du tilby at du kan komme på dagen om hun får en avbestilling. 

Takk for gode tips begge to. Vi ahr behandlingsforsikring heldigvis så skal undersøke hvordan den er i forhold til fritt sykehusvalg og.

Becca: det var lurt, bør sikkert ta me journalen hans om ho ikkje automatisk får innsyn i den. Det er sant, vi er bare 20 min unna. Det var kjempe lurt.

Back
Topp