Rettigheter

Guttemamma10og13

Gift med forumet
Kan noen her inne hjelpe meg med hvilke rettigheter eg har for Sander i helsevesenet? Eller hva som kan gjøre fremover? Eg tenker CT av mage f.eks. Andre tips?
På torsdag skal vi til kvantemedisiner for å prøve det. Ho finner ikke diagnose, men kan finne område forhåpentligvis. Vi har jo ingen private barneleger i Hordaland dessverre. Men vi har en kjempe god fastlege.

Her er litt av historien no:
Vi kjempet i ett halvt år for at en BARNElege skal se på gutten vår og ikkje bare en håpløs helestasjonslege eller helsesøster som bare utsetter ting.
I mai i år fikk vi første time på barneklinikken, der tok de mange prøver, matallergi o.l.. Også fikk vi ny time i juni, då begynte vi med melkefritt. I august var vi hos ernæringsfysiolog. Fikk bevist fra en ekspert at han spiser mer enn han trenger og fortsatt legger for lite på seg så...
I slutten av august hadde vi time hos en ny lege på barneklinikken, overlege, som tydelig visste alt om hva som var galt med sønnen vår og gjorde ingenting omtrent. Då blei eg kjempe sint og skuffa. Føler vi er like langt. Ho økte astmamedisin og en allergimedisin. Eg mener det virker mer enn før, ikkje bra nok. Thomas mener det ikkje funker.
Så då gikk vi til fastlegen og han har gitt oss henvisning til gastroskopi (sånn slange nedi magen) og no har vi gått videre med den til forsikringen og det skal skje innen 21 dager. Ventetid på 40 uker på Haukeland.
Både godt og skummelt å få ett svar på dette med tarm og matallergi (forhåpentligvis). Men han må ha full narkose så eg gruer meg masse!! Håper vi får skilt lunge og mageproblemer, kanskje ta vekk en av delene. Vi skal snart kutte medisinen hans og se hva som skjer.

Uff blei langt, men er ganske fortvila no.

Skjønner godt at du er frustrert og beskymra!
eg kan desverre ikkje svare deg ang rettigheter.. så frustrerende da!
arg.. man hører liksom så mange historier om foreldre som må kjempe så veldig for å finne ut ka som feiler ungene..

skulle ønske eg kunne hjelpe..

lykke til vertfall!

Takk for svar uansett. Eg er akkurat som deg, aner ikkje. Man får liksom individuelle rettigheter etter alvorlighetsgrad og det er forståelig, men gjør ting så vanskelig!
Og legene sier jo ingenting! Og når han ene har sagt at det er en medisinsk grunn så blir eg veldig bekymra selv om det kan være en enkel matallergi Samtidig er eg redd for å være en hysterisk mor.

Men har lagt den ut på generelt og der er det litt flere no =)

Selvfølgelig blir man bekymret når det gjelder ungene sine, det er jo det mest dyrebare og uerstattelige man har! Kampen med helsevesenet er dessverre ikke bare-bare. Det kommer helt an på hvilken person man møter på... Og som regel må man kjempe på egenhånd for å få tak i informasjon og komme seg videre i jakten på et svar. Virker som det er dårlig med automatikk i systemet iblant. Har dessverre ikke noen skikkelige svar til deg, men om du krever henvisning til en barnelege, så kan vel ikke fastlegen nekte deg det..? Hva om du kontakter legevakten eller går direkte til barneklinikken?

Masse lykke til!

Escuro: eg har henvisning til barneklinikken og en fastlege som er kjempe flink. Men den andre legen vi har fått på barneklinikken er en sånn som har gjort jobben sin i så mange år at ho unnviker aldri fra hennes rekkefølge av undersøkelser får eg inntrykk av, selv om de har vært gjort før... Så vil egentlig ha en ny lege der, men det får vi ikke.

Owww, den er kjip! :( Men før eller siden er hun forhåpentligvis ferdig med alle standardsjekkene sine og kan begynne å gjøre jobben sin... Men skjønner absolutt fortvilelsen. Håper det ordner seg fort, evt at hun blir sykemeldt og får en vikar, hehe.

Huff, det er kjipt å svare for jeg aner desverre ikke :( :( :( 
Det må være utrolig frustrerende for deg og jeg skjønner at du blir lei og skuffet.. utrolig irriterende at ikke NOEN kan ta tak i dette og hjelpe dere :(

Sender deg bare mange mange klemmer, vet at dere har slitt leeeenge med dette og håper at det snart kan si stopp.. :) 

Takk for svar =)
Nei eg aner ikkje, hele tiden prøver eg å finne nye leger som kan gi oss bedre svar, men ALLE undersøkelser utenom blodprøver gjøres kun på Haukeland eller andre sykehus så då er vi egentlig like langt :( Utrolig irriterende og skuffende system! 

Jeg skulle til å skrive at dere kan få en second opinion fra en annen lege på Barneklinikken, men så ser jeg at det får dere ikke. Er det standard eller er de bare vanskelige der oppe? Volvat har vel private barneleger hvis jeg ikke tar feil. Jeg har forresten lest bloggen din, så jeg skjønner godt at det tar på å ikke vite fra eller til. Spesielt når det gjelder sitt eget barn. Du er ihvertfall ikke hysterisk. Du er en god mamma for Sander. emoticon

Back
Topp