Rettigheter, sykemelding og fødselspenger

Zephyra

Forumet er livet
VIP
Sommerfuglene 2017
Januarlykke 2020
Har man samme krav på fødselspermisjon og fødselspenger hvis man har vært sykemeldt lenge? Når man har vært sykemeldt for mye, over et år, endrer jo sykepengene seg på et vis, klarer ikke helt å huske hva som skjer da. Jeg har vært mye sykemeldt tidligere, pga kroniske ryggplager. Hvis jeg holder meg "frisk" ut november har jeg opparbeidet meg ny rett på sykepenger men har jo utrolig lite peiling på dette.. Så hvis jeg skulle blitt sykemeldt før svangerskapspermisjonen begynner pga feks kvalme eller bekkenløsning, vil utbetalingen endre seg i forhold til når jeg er i full jobb? Noen som er flink på sånt? Er kommunalt ansatt og har tariffavtale.

Sykepenger gir også grunnlag for permisjonspenger. Er det ikke sånn at man må over på AAF eller uføretrygd når man har vært sykemeldt over ett år? Da vet jeg ikke hvordan det er ift permisjon.
Hvis du har vært sykemeldt i ett år eller mer så må du kun være syk innenfor arbeidsgiverperioden i et halvt år før du kan bli sykemeldt (utover to uker) igjen for å ha rett på sykepenger fra NAV.

Når du er sykemeldt - får du penger fra arbeidsgiver eller fra NAV? Det er ofte også likt ift permisjonsutbetaling. Får du fra arbeidsgiver så får du feriepenger av hele permisjonen, får du fra NAV får du kun feriepenger for de første 48 (?) dagene.
Vær også litt obs på om du er syk/plaget eller om det er jobben din som kan være skadelig ift babyen slik at du skal ha svangerskapspenger istedet for sykepenger.

:wideyed::wideyed:
Sykepenger gir også grunnlag for permisjonspenger. Er det ikke sånn at man må over på AAF eller uføretrygd når man har vært sykemeldt over ett år? Da vet jeg ikke hvordan det er ift permisjon.
Hvis du har vært sykemeldt i ett år eller mer så må du kun være syk innenfor arbeidsgiverperioden i et halvt år før du kan bli sykemeldt (utover to uker) igjen for å ha rett på sykepenger fra NAV.

Når du er sykemeldt - får du penger fra arbeidsgiver eller fra NAV? Det er ofte også likt ift permisjonsutbetaling. Får du fra arbeidsgiver så får du feriepenger av hele permisjonen, får du fra NAV får du kun feriepenger for de første 48 (?) dagene.
Vær også litt obs på om du er syk/plaget eller om det er jobben din som kan være skadelig ift babyen slik at du skal ha svangerskapspenger istedet for sykepenger.
Wow, helt imponert :wideyed: Takk for utfyllende svar :D

Bare hyggelig, Zephyra. Greit å vite jeg ikke har glemt alt ;)

Hva er forskjellen i praksis på sykepenger og svangerskapspenger? Jeg mistenker at det etterhvert er best om jeg blir sykmeldt. Ikke fordi jeg er syk, men fordi det kan bli vanskelig for jobben å tilrettelegge.. (Blandt annet pga kjemikalier og røntgen)

Hva er forskjellen i praksis på sykepenger og svangerskapspenger? Jeg mistenker at det etterhvert er best om jeg blir sykmeldt. Ikke fordi jeg er syk, men fordi det kan bli vanskelig for jobben å tilrettelegge.. (Blandt annet pga kjemikalier og røntgen)
Det er i din situasjon du får svangerskapspenger. Da skal du ikke sykemeldes, når du kun må bort fordi jobben ikke kan tilrettelegges

Som Zephyra sier så skal du da ha svangerskapspenger. Du kan ikke være på jobb fordi den kan være skadelig for babyen og det ikke kan tilrettelegges, ikke fordi du er syk eller har plager/komplikasjoner.
Det har ingen praktisk betydning annet enn at du ikke bruker av sykepengekvoten din. Har altså bare noe å si om du trenger sykemelding senere/etter fødsel etc.

Om du må over på AAP, altså etter du har vore sm i eit år, blir pensjonen rekna utfra AAP dessverre. Dette er på kun 66% av lønna, så ift eg hugsar, så pensjonsgrunnlaget blir jo da mykje mindre:(

Om du må over på AAP, altså etter du har vore sm i eit år, blir pensjonen rekna utfra AAP dessverre. Dette er på kun 66% av lønna, så ift eg hugsar, så pensjonsgrunnlaget blir jo da mykje mindre:(
Ja, det vil merkes!
Men er det ikke noen som da kan få uførepensjon fra pensjonskasse? Teller dette da som permisjonsgrunnlag? *nysgjerrig*

Back
Topp