rettigheter som leietager *tilter snart*

Gollemor

Forumet er livet
VIP
Vi leier en halvpart av en tomannsbolig. Huseier bor under oss. Trivelig dame.
Hun er helt fortvilt nå, og det er vi også.

Det renner vann inn vinduene. Mye. Det står bøtter rundt omkring, vi tørker og tørker.
Og det stiiiiinker vått/rått tre. Skikkelig hæslig.

I stad var det en gedigen dam på rommet til lillegutt.
Så da tar vi ham inn til oss i natt. Badet kan vi ikke bruke uten å holde pusten nå, da det lukter helt forferdelig av det våte treverket.

Har vi noen rettigheter? Kutt i husleien?
Fortsetter dette mye lenger, er jeg nødt til å ta med guttungen og bo hos foreldrene mine eller noe. Til det gir seg.

Huseier er imøtekommende og hyggelig som sagt, men hun er også glad i pengene sine, så vi vil være helt sikker på hva vi kan kreve før vi tar den samtalen med henne.

----------------------------------------
En taktekker har vært her og sett. Han mener isen har blitt isolert under snøen, og trengt seg inn taket, og presset seg gjennom pappen og inn mellom takrenna og veggen.
Huseier sier at det ikke er fare for veggene, for når huset ble pusset opp, så gjorde de det på en måte slik at det ikke kan bli fuktskader inni veggene.

Jeg synes det hørtes innmari rart ut.

Det der skulle vært utbedret i dag! (eller så fort håndverker har anledning)

Leien bør og skal reduseres, men hvor mye vet jeg ikke.

Hva har hun sagt ang utbedring?

ORIGINAL: hissigproppen

Det der skulle vært utbedret i dag! (eller så fort håndverker har anledning)

Leien bør og skal reduseres, men hvor mye vet jeg ikke.

Hva har hun sagt ang utbedring?

Det er pga at isen har sprengt seg veg mellom takrenna og inn veggen.
Det er visst ikke noe å gjøre med før isen har gått. Nå er det mildvær, så vi får håpe det går fort.. men samtidig, vi er bare i januar enda, og det kan bli flere slike perioder med mye snø og is før våren er her.

Til våren skal de lekte opp taket, og legge nytt tak. Det skal hjelpe.

Men jeg er litt redd for de skadene man ikke ser jeg. Det vannet som kommer inn og ned på gulvet er greit nok, men hva med alt det som går rundt vinduene og rundt i veggen.

Hun sier det ikke har vært sånn problem her før. De pusset opp skikkelig for 10 år siden.
Og dette er bare antagelser fra min side.. men vi HAR vært mye syke etter at vi flyttet hit. Og det begynt før gutten begynte i bhg, så det er ikke bare barnehagesyndromet..
Liker ikke tanken på mugg, sopp og råte i veggene [:o]

Kanskje hun må dekke alternativt husrom for dere?

Hør med jusshjelp, husleietvistutvalg eller liknende. Mulig deres forsikring dekker det?

http://lovdata.no/all/tl-19990326-017-002.html#2-11

§ 2-11. Avslag i leie
Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen.
I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta.

§ 2-12. Heving av leieavtalen
Leieren kan heve leieavtalen dersom forsinkelsen eller mangelen medfører vesentlig mislighold.
Er det klart at det vil inntre mislighold som gir leieren hevingsrett, kan leieren heve allerede før tidspunktet for overlevering. Hevingen kan avverges dersom utleieren straks stiller betryggende sikkerhet for at avtalen vil bli oppfylt.
Leieren kan ikke heve leieavtalen på grunn av forsinkelse etter at husrommet er overtatt, eller på grunn av mangler når disse er rettet etter bestemmelsene i § 2-10.

2-10. Krav på retting av mangel
Leieren kan kreve at utleieren for egen regning retter en mangel ved husrommet eller tilbehøret dersom dette kan skje uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren.

Vil leieren gjøre en mangel gjeldende, har utleieren krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting.

Retting skal skje innen rimelig tid etter at det er framsatt krav om det.
Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Medfører rettingen arbeid, kan leieren kreve en rimelig godtgjørelse for det.

Ja.. Mye/alt du trenger å vite står i linken i det første innlegget mitt [;)]

Tusen takk!!

Gruer oss litt til å slå i bordet med reglementet.
Synes det er ekkelt.
Men det er vel egentlig mer ekkelt å bo her nå, så.
Greit å vite hva vi har krav på.

jeg hadde flytta tvert. Det hjelper aldri i verden å bare bytte tak. Det blir garantert vått inni vegger og til sommern vil det mugne. Betal halv leie eller noe til dere flytter og kom dere ut!!!!!

Hvis hun får en takstmann, muggekspert.. eller hva pokkern det heter, til å sjekke alle veggene for ufyselige ting, og det garanteres at det ikke er noe der, så kan jeg fint fortsette å bo her. Det er så utrolig mye positivt med å bo her, så jeg vil strekke meg langt for å ikke flytte..

Men ja, vi skal i alle fall høre om vi får redusert leie frem til de får sjekket hvor store skadene er.

ORIGINAL: Gollemor

Hvis hun får en takstmann, muggekspert.. eller hva pokkern det heter, til å sjekke alle veggene for ufyselige ting, og det garanteres at det ikke er noe der, så kan jeg fint fortsette å bo her. Det er så utrolig mye positivt med å bo her, så jeg vil strekke meg langt for å ikke flytte..

Men ja, vi skal i alle fall høre om vi får redusert leie frem til de får sjekket hvor store skadene er.

gjør det!
fukt er skumle greier.

Back
Topp