Rettigheter som butikkansatt

MamaOdie

Glad i forumet
Har man noen rettigheter som butikkansatt når det gjelder lønn, arbeidstid og pauser?

Jeg tenker på i en bedrift som ikke er bundet til noen tariffavtaler ol.

Og vil det gi meg flere rettigheter om jeg melder meg inn i LO?

Halvtimes matpause hvis man jobber over 5 timer.
Overtidsbetaling hvis man jobber over 9 timer. Men man skal vel egentlig ikke jobbe så mye når man kun er ansatt som vanlig butikkmedarbeider.
Lønn får du ifht hvilken tariff butikken følger. Men du skal jo ha minimums-sats uansett tror jeg.

Men kan du ikke sjekke arbeidsmiljøloven og ringe Handel og Kontor (ligger under LO)? Så får du vel svarene du vil ha...

Når en butikk ikke har inngått tariffavtale med HK eller Lo så avtaler du lønnen din med arb.giver.Arb.giver kan tilby den lønnen den vil og det er opp til deg om du vil akseptere den eller ikke. Arb.tid og pauser vil også stå i kontrakten.

Nå husker ikke jeg på stående fot hvilke og om du har noen rettigheter når du melder deg inn i HK, men det er mange fordeler uansett.
Du får billige forsikringer og hjelp til arbeidstvister om det skulle oppstå. OG om både du og din samboer er organisert så forsvinner egenandelen. Du kan bruke den forsikringa på mye. Jeg fikk ødelagt et objektiv fordi lillegutten min dytta med et stativ der kameraet mitt sto og jeg fikk igjen det jeg betalte for reperasjonen fordi vi begge er organiserte. Uten problem.

Jeg mener at Sicily er god på HK-spørsmål så send en PM til henne[:)]

Jeg er helt grønn på dette, så takk for hjelpen[:)] Skal ringe LO, jeg visste ikke engang om dette med HK.

Skjønte med en gang jeg startet at jeg har en liten luring som sjef... Så må passe på det jeg har av rettigheter[;)]

Back
Topp