Rettigheter I svangerskapet

Bruker262ann

Andre møte med forumet
Jeg er litt usikker på hvilke rettigheter jeg har I jobben, da jeg er første gravide I en relativt ny bedrift! Dette er mitt andre svangerskap vel og merke. Men med mitt første gikk jeg I innspurten av læretiden uten videre kontrakt, så der var det om og fullføre for alt det var verdt, så jeg kunne få en god permisjonstid. Nå kjenner jeg at dette er ett helt annet svangerskap med følgende plager. Og har fått minimalt med informasjon fra noen I det hele tatt. Jordmor mener f.eks at alle gravide har 24 egenmeldingsdager uansett IA - bedrift eller ikke. De på jobb sier jeg har 3... Vi har ikke noen jeg kjenner til, som jeg kan henvende meg til I bedriften heller:-/ har dere noe innspill?

Men hva tenker du på - rettigheter generelt eller i forhold til egenmeldinger? Om de mener du kun har tre egenmeldinger så kan du jo ta sykemelding evt. hvis du skulle trenge det?

IA bedrift har 24 egenmeldinger ja, uansett om man er gravid eller ikke. Dette for å få ned sykemeldinger. Vanlig bedrift har 3 dager x3? Før sykmeld forlanges.

IA har 24 egenmeldingsdager, 8 dager sammenhengende som regel før du trenger sykemelding (da regner de med helgedager).
Men er det mange plager så er det kanskje like greit med sykemelding..?
Men er det IA så har du krav på tilrettelegging!! F.eks. fikk jeg en halvtime luftepause om dagen, når det passet meg selv (hadde mye hodepine og det hjalp med frisk luft og litt bevegelse). Andre jeg kjenner har fått en times sovepause på kontoret pga tretthet osv... så er mange muligheter :) hvis bedriften nekter å tilrettelegge for deg får du krav på svangerskapspenger fremfor sykepenger.

Holder nok,på at jobben din har rett her. Så det er sykemelding som gjelder om det ikke kan tilrettelegges. Det er jo veldig individuelt fra arbeidsplass til arbeidsplass hvor lett det er. Så om bedriften er nyoppstartet og ikke så stor ville jeg nok selv presentert hva du kunne tenke deg og hvilke løsninger du ser. Lykke til! :happy:

Back
Topp