Rettigheter foreldrepenger

LinnSukkerspinn

Glad i forumet
Tror jeg har god kontroll siden dette er svangerskap nr 3 nå og jeg har snakket med nav og fått en slags forståelse, men likevel, sjekker med dere ; tenker jeg riktig?
Veldig mye å ta hensyn til når ulike arbeidsgivere og skiftende arbeidsforhold. ikke bare en 100% slik jeg hadde før....

Det jeg konkret må ha bekreftet for egen del er :

1. hvilke mnd regnes som 6 av de 10 siste før permisjon starter?
2. har jeg rett på foreldrepenger (selv om jeg forstår jeg har må jeg ha det bekreftet)
2. hva legges til grunn for beregningen?
4. Når søker man?.Hvor sent kan man søke...... For må jo dokumentere de 6 av ti mnd...

For å ha rett på foreldrepenger må man hatt pensjonsgivende inntekt eller tilsvarende trygdeytelser i 6 av de 10 siste mnd FØR man tar ut permisjon (ikke før termin).
Dvs. har man termin 14.12 blir foreldrepengegrunnlaget hva man har tjent opp før 16.11?

For å ha rett på penger må man også ha tjent minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp , ca 45.000 , om man tar mnd inntekt og gjør om til årslønn etter hva jeg forstår.

Jeg har termin 14.12 ca.
Lurer da først og fremat på om 6 av 10 mnd regnes fra februar,januar eller mars?

(i denne 10 mnd perioden har jeg hatt ulike arbeidsforhold....)

I januar - mars hadde jeg en 40% stilling + en 20% stilling. Alt basert på timer.
Fra april - nå har jeg 20% stillingen pluss er selvstendig næringsdrivende.

Ser på lønnslipper.
Siden jan. til nå tjener jeg mellom 4. - 5000 mnd brutto i 20% stilling. ( mellom 50.000-60.000 når man gjør om til årsinntekt)

Jeg tjente ca 10.000 i mnd i 40% stilling fra jan. - mars (sluttet der nå men må vel ta med?)

I eget firma nå regner jeg med mellom 10. og 15. 000 mnd. (har fått hørefra NAV at jeg må sende inn foreløpig regnskap når jeg søker til høsten for å dokumentere inntekt siden firma er nytt - når jeg skal søke foreldrepenger)

Så tror jeg er innenfor.
Har i tillegg nå en stilling som tilkallingsvikar på sykehjem (blir noen tusenlapper i mnd) Må vel ta med dette også?

Tanken er å prøve å finne en ca 50% stilling fast.
Si at jeg i oktober har en 50% stilling hvor jeg tjener 15.000 mnd brutto , pluss eget foretak.

Hvilken lønn blir tatt hensyn til når de beregner foreldrepenger?

Ble rotete dette men håper noen der ute forstår :)

De 6 beste mnd av de siste 10 mnd før permisjon :D
Perm din starter vel rund 24.nov? Så da er det lønna di fra februar å utover som blir tatt med i beregningen vil jeg tro.
Du må vel ha hatt 4500 i gjennomsnitt de siste 10 mnd.
All lønna di blir tatt med i beregningen.

Takk! :)

Så er 6 beste mnd av 10 før permisjon og
gjennomsnitt må ha vært minimum 4500 mnd siste ti mnd.

Går greit dette altså ;) Men sjekker opp :)
I tillegg synes jeg det er komplisert dette med eget foretak oppi det hele.
Men ordner seg. Jeg blir bare litt overnervøs. Uplanlagt dette men jeg har begynt å glede meg mens mannen stresser så med disse pengene - så jeg må liksom dobbeltforsikre meg om mine rettigheter

Teit spm til :

Eksempel lønnsslipp i midten av mars. Der har jeg fått utbetaling for 30 timer og timene er fra 21.01 - 20.02
Vil dette regnes under "mars inntekt" eller opptjent som "jan/feb inntekt" ...

Du må ha hatt pensjonsgivende inntekt i 6 av de 10 siste mnd - det har du. Og du har tjent over 1g totalt. Alle jobbene du har kan bli tatt med i grunnlaget for utbetaling, men alle arbeidsgivere må da sende inn inntektsopplysningee. Det er ikke de 6 beste mnd de ser på, men hva du tjener i dét du går ut i permisjon som egentlig er gjeldene for hva du får utbetalt. Så om du har 3 jobber da, så får du for alle tre. Om det er store avvik i utbetaling f.eks. I mars og i august så kan det hende de ser på de beste, men det er det bare NAV som kan svare på. Jeg har aldri hørt at det har skjedd med noen andre enn de som har gått over på dagpenger etc. Har du varierende lønn fra mnd til mnd så er det viktig at arbeidsgiver skriver ett snitt av hva du tjener for at du skal få mest mulig riktig utbetaling.
Er det disse svarene du har fått fra NAV? :)

Takk!
Ja er i grunnen disse svarene :) Pluss at jeg fra enkeltpersonforetaket mitt må sende inn foreløpig regnskap for å dokumentere mnd inntekt. :)

Det jeg også har lest meg til er at for at en periode skal være sammenhengede må det gå maksimalt 14 dager mellom arbeidsdagene.

Jeg jobber jo hver dag i eget foretak
Ca en gang i uka der jeg er ca 20% . Noen uker flere x uka mens andre ganger kan det gå opp mot 10 dager mellom hver gang, men aldri gått over det - så jeg er innenfor her. ganske lik lønn derifra fra mnd til mnd.
Selv om arbeidslengde de ulike dagene varierer.

Jeg er jo på jobb HVER dag som sagt, siden jeg også har firma, men blir så overnervøs...
Spesielt når mannen er litt negativ og virkelig vil ha min bekreftelse på at jeg har rettigheter..

Prøver finne meg en fast 50%
Så regner da med å ha (håper!) ca 50% fast pluss eget foretak når permisjonstid kommer. Da er det vel dette de ser på ja. samtidig som jeg må vise til øvrig inntekt i alle måneder før. (10 mnd)

akkurat nå synes jeg dette er pes. Gått gjennom timelister og lønnsslipper for å være sikker, pluss hva firma har tjent for april og mai, Dette skal gå det, men kjenner jeg synes det er nervepirrende ;)

Takk!
Ja er i grunnen disse svarene :) Pluss at jeg fra enkeltpersonforetaket mitt må sende inn foreløpig regnskap for å dokumentere mnd inntekt. :)

Det jeg også har lest meg til er at for at en periode skal være sammenhengede må det gå maksimalt 14 dager mellom arbeidsdagene.

Jeg jobber jo hver dag i eget foretak
Ca en gang i uka der jeg er ca 20% . Noen uker flere x uka mens andre ganger kan det gå opp mot 10 dager mellom hver gang, men aldri gått over det - så jeg er innenfor her. ganske lik lønn derifra fra mnd til mnd.
Selv om arbeidslengde de ulike dagene varierer.

Jeg er jo på jobb HVER dag som sagt, siden jeg også har firma, men blir så overnervøs...
Spesielt når mannen er litt negativ og virkelig vil ha min bekreftelse på at jeg har rettigheter..

Prøver finne meg en fast 50%
Så regner da med å ha (håper!) ca 50% fast pluss eget foretak når permisjonstid kommer. Da er det vel dette de ser på ja. samtidig som jeg må vise til øvrig inntekt i alle måneder før. (10 mnd)

akkurat nå synes jeg dette er pes. Gått gjennom timelister og lønnsslipper for å være sikker, pluss hva firma har tjent for april og mai, Dette skal gå det, men kjenner jeg synes det er nervepirrende ;)
Skjønner deg godt! Det er jo en jungel av regler, unntak osv osv på det her. Hvis du beholder de to ekstrajobbene dine så skal jo de telle siden du jobber i de ofte nok. Men du må nok ha de jobbene i det du søker om permisjon.
Husk at det ikke skal være nødvendig for deg å sende inn noe bevis på at du har hatt inntekt i 10 mnd i deltidsjobbene, for det kommer jo fram når arbeidsgiver sender inn papirene :) (men om NAV har sagt noe annet ang deltidsjobb så må du rette på meg).
Du har jo rettighetene, så mannen din kan egentlig slappe av, men forstår jo han på en måte også oppi denne jungelen. Man blir jo livredd for å stå uten penger plutselig :)

Jeg har ikke satt meg ordentlig inn i det enda, men sjekket litt rundt det før jeg ble gravid - mener å ha lest at ved eget foretak kan NAV regne ut et snitt av inntekten din de siste 3årene fremfor de siste mnd før permisjon?

Back
Topp