Rettigheter for mor når pappa skal ut i permisjon..

Karimora84

Andre møte med forumet
Hei,
Lurer på om noen har peiling på om jeg har noen rettigheter i forhold til arbeidsplassen min når pappan skal ta ut sin permisjon innimellom min permisjon..
Har jeg ingen rett til å få komme tilbake til jobb igjen? Og finnes det noen plass dette står?
Vet at det ikke er et krav at jeg må jobbe disse 10 ukene, men har ikke råd til å sitte hjemme, og pappan har ikke mulighet til å ta ut permisjon når min egentlig er over..

På forhånd takk for svar!

Karianne

Selvfølgelig skal du tilbake til den gamle stillingen når permisjonen din er ferdig. Om de prøver å nekte deg dette ville jeg tatt kontakt med fagorganisasjon e.l.

http://www.babyverden.no/Gravid/Rettigheter/Gravid-i-arbeid--hvilke-rettigheter-har-jeg/

"Rettigheter i forhold til oppsigelse
Du kan ikke sies opp fra jobben med den begrunnelse at du er gravid, men du kan bli sagt opp av andre grunner, som nedskjæringer i bemanningssituasjonen ved bedriften. Oppsigelsestiden vil da løpe etter ferdig gjennomført fødselspermisjon. Heller ikke i prøvetiden er svangerskap en gyldig grunn til oppsigelse. (Arbeidsmiljøloven § 15-9: Oppsigelsesvern ved svangerskap, og etter fødsel eller adopsjon)
Du har rett på å få tilbake samme stillingen etter permisjonstiden er over. Arbeidsgiveren er heller ikke pliktig å justere opp lønnen i denne perioden."

Ellers så ville jeg ringt NAV og spurt, om ikke dette ga deg svar :)

Takk for svar!
Er litt dårlig på å forklare, men jeg får altså gå tilbake til jobben min etter permisjonen, men dilemmaet er at mannen min skal ha sin pappapermisjon "inni" min permisjon..Dvs at jeg har permisjon ut desember, så tar han 10 uker, og så skal jeg ha permisjon videre fra ca mars..det er disse 10 ukene i mellom at arbeidsgiver ikke vil gi meg arbeidet tilbake..finnes det ingen rettigheter for det?
Har ringt nav, men de hadde ikke noe med det, bare den delen som går på selve permisjonen..
Har 2 barn fra før, men har aldri vært borti denne problemstillingen!

Takk for svar!
Er litt dårlig på å forklare, men jeg får altså gå tilbake til jobben min etter permisjonen, men dilemmaet er at mannen min skal ha sin pappapermisjon "inni" min permisjon..Dvs at jeg har permisjon ut desember, så tar han 10 uker, og så skal jeg ha permisjon videre fra ca mars..det er disse 10 ukene i mellom at arbeidsgiver ikke vil gi meg arbeidet tilbake..finnes det ingen rettigheter for det?
Har ringt nav, men de hadde ikke noe med det, bare den delen som går på selve permisjonen..
Har 2 barn fra før, men har aldri vært borti denne problemstillingen!

Hm...det vet jeg faktisk ikke, men tror nok de kan styre det litt ettersom hvordan det passe bedriften. Altså om det vil være et tap for bedriften osv.
Kanskje arbeidstilsynet kan svare på det? :)
Skal si fra om jeg finner noe om det og.

Hm...det vet jeg faktisk ikke, men tror nok de kan styre det litt ettersom hvordan det passe bedriften. Altså om det vil være et tap for bedriften osv.
Kanskje arbeidstilsynet kan svare på det? :)
Skal si fra om jeg finner noe om det og.

Tenkte å ringe arbeidstilsynet å håper de kan svare meg. Nav anbefalte å å ringe de, men tenkte å Google først..uten hell;(
Supert om du sier fra om du finner noe:)

Slik jeg leser det så kan ikke jobben nekte deg å ta permisjon slik du vil, men du må avtale når permisjon/jobb skal være med jobben.
Ved spesielle tilfeller der det vil være veldig ukurant for jobben at du har gradert uttak kan jobben nekte deg dette, men det må da dokumenteres av jobben.

Som det står under, så er det nav som utbetaler penger, men arbeistilsynet som må taes inn i tvistsspørsmål etc om slike saker.

Se linker ol under:

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78501

- Kan arbeidsgiveren nekte meg å ta ut foreldrepenger slik jeg selv ønsker det? (for eksempel dekningsgrad, graderte osv).
- Valg av dekningsgrad er mor og fars valg. Når det gjelder graderte foreldrepenger så er det uendelige muligheter til fleksible løsninger, men dette skal avtales med arbeidsgiver. Hvis de ikke kan imøtekomme mor eller fars ønske om gradering, kan ikke NAV gjøre noe med det. Arbeidsgiver og arbeidstaker må bli enige. Blir det en tvist, kan Arbeidstilsynet kobles inn. (Avtaleskjema: NAV blankett 14-16.05. )

Gradert uttak:

- Hvordan kan man benytte seg av den fleksible ordningen på foreldrepenger (gradert uttak eller utsettelse på grunn av fulltidsarbeid)?
- Flere ønsker å benytte seg av muligheten til å begynne delvis i jobb før stønadsperioden er over. Svaret på dette er at det nesten ikke er begrensninger på hvordan du kan ta ut foreldrepenger. Men om ønskene kan innfris blir mellom arbeidstaker og arbeidsgiver.
NB! En viktig ting ved gradering eller utsettelse: Det stilles krav til at du må levere inn en arbeidsavtale til NAV før du begynner i jobb. Dersom far vil utsette uttaket av fedrekvoten pga. fulltidsarbeid må han søke om utsettelse før mors stønadsperiode er over. Skjema (NAV blankett 14-16.05) kan hentes ned frawww.nav.no - familie og omsorg - skjemaer.

http://www.babyverden.no/sider/Ny-struktur/Gravid/Okonomi-og-rettigheter/Stonader/NAV-svarer/

http://jobbportalen.no/arbeidsliv/arbeidsrett/permisjon/ SE HER For LOVER/RELGER

Last edited:
Hei,
Lurer på om noen har peiling på om jeg har noen rettigheter i forhold til arbeidsplassen min når pappan skal ta ut sin permisjon innimellom min permisjon..
Har jeg ingen rett til å få komme tilbake til jobb igjen? Og finnes det noen plass dette står?
Vet at det ikke er et krav at jeg må jobbe disse 10 ukene, men har ikke råd til å sitte hjemme, og pappan har ikke mulighet til å ta ut permisjon når min egentlig er over..

På forhånd takk for svar!

Karianne

Har du funnet ut av det?
Ble det med at far skulle ha perm inni permen din, nevt til din arbeidsgiver før du fikk perm. Eller er det noe du har tatt kontakt med arbeidsgiver om, etter permen startet?

Ja, snakket med arbeidstilsynet, og i teorien så er det arbeidsgiver som sitter med makten her, da det ikke er krav til at jeg jobber de 10 ukene pappan tar ut fedrekvoten.
Det ble vel ikke direkte avtalt med hun som er daglig leder på jobben min, men vi er ansatt av kommunen, og det er visst ikke helt enighet om hvem som bestemmer og skal ha hvilken info. Derfor ble dette muntlig avtalt med hun som er HR-ansvarlig på jobb i stedet, slik jeg fikk beskjed om, siden NAV regulerer datoene etter at far har søkt. Det ble også sendt en offentlig søknad, men den fikk jeg aldri svar på.
Vi får se hvordan det blir til slutt, men sålangt er ikke daglig leder keen på å la meg komme tilbake på det tidspunktet, men har sendt ny endret, offentlig søkand til kommunen om å komme tilbake, så da får jeg bare smøre meg med tålmodighet å vente på svar.

Back
Topp