rettigheter etter samboerskap uten samboerkontrakt

Heffa og Go`ungen

Forelsket i forumet
hvilket rettigheter har man etter 3 års samboerskap, når penger er brukt omhverandre og man ikke har skrevet samboerkontrakt?

jeg flyttet inn til x siden han eide og solgte alle møblene mine fra der jeg bodde. jeg betalte i 2 år på hans huslån + brukt det jeg har av penger + betalt alle bhg regninger.

jeg og sebastian flyttet med barne klærne våre, så jeg har måttet få hjelp til å skaffe møbler, tv og seng.

familie og venner mener at dette er helt feil, at man etter 3 års samboerskap opparbeider seg noe.

jeg vurderer nå og se hvor mye penger som egentlig ble brukt der jeg bodde før, og prate med x om dette..
jeg har nevnt dette før, men han mener at siden jeg flyttet inn til han, så er alt hans også.
vi pusset opp der blandt annet, og som sagt, jeg har betalt huslån og bhg + satt over de resterende pengene til han.

jeg er ingen krangleperson, så jeg valgte der og da og la alt ligge, og bare flytte med klærne mine og sengen til sebbe.
vi kranglet ikke eller noe, men da jeg fant leilighet, så tok jeg steget siden kjærligheten døde.

jeg vet ikke hvordan dette fungerer, men jeg hadde kontaktet en advokat, for å spør om råd og hva du evnt kan kreve. de har massevis av erfaringer ang dette temaet. ikke misforstå meg, du trenger ikke hyre noe advokat for ødelegge noe, men du kan spør uforpliktene om råd og slikt.

så lenge det ikke ligger en samboerkontrakt og alt står i hans navn, tror jeg faktisk ikke du kommer så veldig langt. men det kan godt være jeg tar feil.
har selv vert i et samlivsbrudd uten noe form for kontrakt, men han flyttet ut og sa at jeg kunne ha alt siden jeg trengte det mtp evelina.

det går kanskje litt mer på samvittighet?

Det dere tar med inn i forholdet tar dere med ut.. det dere kjøper sammen skal deles i to like deler..

Så alt han eide før du flyttet inn er fremdeles hans, og jeg tror ikke det er noe du får gjort ved at du har betalt på lånet. Det vil nok gå som en type leie.

Har vært gjennom brudd både med og uten kontrakt, og syntes de fungerte veldig likt rett og slett.

Men jeg er temmelig sikker på at det eneste du faktisk kan kreve er 50% av verdier dere har kjøpt sammen.

ORIGINAL: EvelinaOgMamman

jeg vet ikke hvordan dette fungerer, men jeg hadde kontaktet en advokat, for å spør om råd og hva du evnt kan kreve. de har massevis av erfaringer ang dette temaet. ikke misforstå meg, du trenger ikke hyre noe advokat for ødelegge noe, men du kan spør uforpliktene om råd og slikt.

så lenge det ikke ligger en samboerkontrakt og alt står i hans navn, tror jeg faktisk ikke du kommer så veldig langt. men det kan godt være jeg tar feil.
har selv vert i et samlivsbrudd uten noe form for kontrakt, men han flyttet ut og sa at jeg kunne ha alt siden jeg trengte det mtp evelina.

det går kanskje litt mer på samvittighet?

jeg tipper at jeg har betalt mellom 100 og 120 tusen kr på hans lån på leiligheten, hvor han sitter igjen med alle verdier.
han burde ikke "satt meg og sebb på gata" (setter det litt på spissen her, men dere skjønner), men heller hatt en liten samvittighet hvor han kunne hjulpet meg med møbler. jeg nevnte dette i starten av bruddet at jeg mente at jeg burde fått 10 000 kr til å kjøpe meg ting...10 000 er ikke veldig mye for en som ike sliter veldig med økonomien, og nesten ikke har lån.
dessuten blir det helt feil for meg å si "gi meg penger", fordi jeg tross alt har brukt rubbel og bit da vi bodde sammen.
og ikke minst, men han har en sønn han burde sørge for har alt han trenger.
det høres ut som jeg er ute etter penger, men den gang ei...

"man går ikke på politihøyskolen i 3 år uten å bli politi"..

det samme mener jeg når man har bodd sammen i 3 år...man sender ikke mor og barn ut i verden uten en tråd når man har masse penger selv.

hehe...jeg virker nesten sint slik jeg skriver, men den gang ei...bare engasjert. hehe..
jeg er så lite krangleperson som det går ann å få (derfor jeg aldri har krevd noe som helst), men det er tøft for meg og ikke eie noe når jeg igjen må flytte å betale 2000 kr mer i mnd...
er oppe i 9000 kr alene pr mnd :S

ORIGINAL: Julemamman

Det dere tar med inn i forholdet tar dere med ut.. det dere kjøper sammen skal deles i to like deler..

Så alt han eide før du flyttet inn er fremdeles hans, og jeg tror ikke det er noe du får gjort ved at du har betalt på lånet. Det vil nok gå som en type leie.

Har vært gjennom brudd både med og uten kontrakt, og syntes de fungerte veldig likt rett og slett.

Men jeg er temmelig sikker på at det eneste du faktisk kan kreve er 50% av verdier dere har kjøpt sammen.

takk for svar.
ja, kanskje det er slik.
jeg kjenner ikke til noe av dette, så godt flere kan svare.

Har du noe dokumentasjon på at du har betalt på lånet hans? Tror nok ikke du stiller noe sterkt, tror nok julemamman har mye rett. Men ta kontakt med noen som driver med gratis rettshjelp. http://www.jussformidlingen.no/innhold/00a4_aktuelle_linker.htm

mener det er noe med at har man bodd sammen i 2 år så har man rett på noe men hva er eg ikke sikker på, hør m en advokat bare for å få informasjonen.

jeg føler så med deg heffa. sitter selv og betaler godt over 10.000 kr alene i mnd på faste utgifter, så kommer mat og det andre i tillegg. og DET ER tøft...

er veldig på at dette går på samvittighet. kanskje du kan få han til å forstå på en eller annen måte? hadde kanskje gjort en liten research, hvor mye du har betalt, hvis du har noen form for dokumentasjon feks kontoutskrifter over hva du har overført til han, osv osv, og setter deg ned og viser han dette. kanskje det kan få han på andre tanker ?

jeg føler så med deg heffa. sitter selv og betaler godt over 10.000 kr alene i mnd på faste utgifter, så kommer mat og det andre i tillegg. og DET ER tøft...

er veldig på at dette går på samvittighet. kanskje du kan få han til å forstå på en eller annen måte? hadde kanskje gjort en liten research, hvor mye du har betalt, hvis du har noen form for dokumentasjon feks kontoutskrifter over hva du har overført til han, osv osv, og setter deg ned og viser han dette. kanskje det kan få han på andre tanker ?

det er ikke det at jeg krever noenting for å være slem, men det har noe med at jeg ikke driter penger, og at jeg ønsker at sebastian skal få bo best mulig.
jeg betaler 9000 kr i bo + at jeg har andre utgifter i tillegg.
jeg sleit noe veldig i starten etter å ha flyttet, så måtte få hjelp.
dette tæret veldig på meg.

når man blir alenemor tar det litt tid i forhold til å komme i gang med økonomien selv. det skjer ikke på null komme niks, men det går bedre nå.

Du kan jo regne litt på det, og se hva du har hatt av utgifter utover normalt. Men tre års leie til feks 5000kr mnd, blir jo 180.000,- om man tenker at du skulle bodd for deg selv. Og hvis man tenker forsikringer, faste utgifter, bil, mat osv... så blir det jo endel penger man skal dele på.

Men det er jo ikke noe i veien å lufte dette for eksen din, og se om dere finner en løsning enkelt og greit. Kan jo hende han selv tenker at han slapp "billig" unna.

ORIGINAL: Heffa og Go`ungen

det er ikke det at jeg krever noenting for å være slem, men det har noe med at jeg ikke driter penger, og at jeg ønsker at sebastian skal få bo best mulig.
jeg betaler 9000 kr i bo + at jeg har andre utgifter i tillegg.
jeg sleit noe veldig i starten etter å ha flyttet, så måtte få hjelp.
dette tæret veldig på meg.

når man blir alenemor tar det litt tid i forhold til å komme i gang med økonomien selv. det skjer ikke på null komme niks, men det går bedre nå.

Håper at du finner utav det uansett, sånn du slipper å dvele og tenke på det hele tiden. ønsker deg og Sebbe en kjempe fin jul, så kanskje vi endelig får møtest i 2011 når jeg skal østover :)

Tror vel i bunn og grunn at du ikke har noen rettigheter?? Noen tror at man automatisk blir registrert samboer etter noen år, men som jeg har forstått så gjelder ikke dette ihvertfall ikke nå lenger. Så lenge man ikke har skrevet under på en kontrakt for samboerskap så stiller man ikke sterkt. Det hjelper ikke om man bare har bodd sammen i noen år. Hvis man skal sette det litt på spissen (vet ikke om det blir riktig å sammenligne dette men), i forbindelse med arv og slikt så har den andre parten ikke krav på noe etter den etterlatte, så lenge de ikke er gift eller registrert samboere, så sant den gjenlevende ikke foreks. eier en halv del av huset. Innboet blir da delt 50/50 med partner og annen arvetaker, feks. barn.

Hei hei.

Jeg er ikke proff på dette. Men har du hatt adr i folkeregisteret hos han i de 3 årene? Får da er dere automatisk samboere. Man trenger ikke samboerkontrakt da.

Så er det dessverre sånn at det han eier på papiret er hans 100 %. Men om du har dokumentasjon på at du har betalt så mye på hans lån tror jeg du kan få litt igjen om du kontakter advokat. Da vil de se på hvor mye du skal betale i "leie" og resten skal du ha tilbake. Hvertfall sånn jeg fikk beskjed å gjøre da jeg flyttet fra min eksamboer.
Og alt dere kjøpte sammen skal deles 50 - 50.

Jeg lærte på den harde måten i mitt forgje forhold, så når jeg flyttet inn med min nåværende lagde vi kontrakter med hva som var hvems og hva som skulle deles 50 - 50 osv.

Håper du finner en løsning. Er ikke lett å skulle forsørge barn og seg selv i dagens marked.

Klem fra meg på Rena.

PS: Syns eksen din burde hjelpe deg litt her....

ORIGINAL: caroaj

Hei hei.

Jeg er ikke proff på dette. Men har du hatt adr i folkeregisteret hos han i de 3 årene? Får da er dere automatisk samboere. Man trenger ikke samboerkontrakt da.

Så er det dessverre sånn at det han eier på papiret er hans 100 %. Men om du har dokumentasjon på at du har betalt så mye på hans lån tror jeg du kan få litt igjen om du kontakter advokat. Da vil de se på hvor mye du skal betale i "leie" og resten skal du ha tilbake. Hvertfall sånn jeg fikk beskjed å gjøre da jeg flyttet fra min eksamboer.
Og alt dere kjøpte sammen skal deles 50 - 50.

Jeg lærte på den harde måten i mitt forgje forhold, så når jeg flyttet inn med min nåværende lagde vi kontrakter med hva som var hvems og hva som skulle deles 50 - 50 osv.

Håper du finner en løsning. Er ikke lett å skulle forsørge barn og seg selv i dagens marked.

Klem fra meg på Rena.

PS: Syns eksen din burde hjelpe deg litt her....

jeg har hatt adresse hos han siden 2007.

jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal forklare det hele.
vi har brukt penger omhverandre. jeg har betalt regninger fra min konto som bhg og husleie + andre småting, mens bil og strøm gikk på han automatisk.
vi pusset opp i 2008, solgte hans gamle ting og kjøpte noe nytt.

alt er liksom brukt omhverandre.

det var forskjeller på hva vi tjente. jeg tjente ikke like mye som min x, men brukte og tro til med det jeg hadde.

det som er så leit da, det er at jeg og seb flyttet med bare klærne våre omtrent.
det har vært økonomisk vanskelig for meg å bygge meg opp fra bunn, men med hjelp fra familie, har jeg kommet i gang nå etter flere mnd.
jeg syntes selvfølgelig at pappaen til sebastian kunne tenkt litt annerledes, altså sørget mer for at sønnen hans hadde alt han trengte da vi flyttet.
han visste jeg tjente lite.
og etter 3 års samboerskap, mener jeg at ingen skal gå tomhendte.

jeg er ingen krangleperson og kommer heller ikke til å kontakte advokat.

det jeg har lært av dette her, er at jeg alltid fra nå av skal skrive kontrakt, slik at jeg ikke står på bar bakke alene med et barn igjen.
det er ikke mye morro.

Jeg holder på å flytte nå. Vi eide hus sammen, og vi har betalt 40/60 på lånet. Vi har gjort det sånn at jeg får igjen avdragene jeg har betalt på huset siden han får sitte igjen med huset. Avdragene er jo penger vi har betalt inn på huset, som han vil få igjen når han engang selger huset. Rentene derimot har jo bare gått rett til banken, og er ikke noe han får noe igjen for når/om huset selges.

Møbler vi har kjøpt sammen har vi regnet ut verdien av, han ville ha stortsett alt, noe som var greit for meg, så da får jeg noen kroner for de istedenfor :) Så kan jeg kjøpe nytt som passer i min nye leilighet :)

Back
Topp