Rett til foreldrepermisjon

Bkno9293020

Første møte med forumet
Jeg fikk barn i juli 2021 og har vært i 12 mnd lønnet permisjon og har nå 8 mnd. ulønnet. Nå har vi blitt gravide igjen til stor glede og overraskelse etter førstemann var IVF. Hvordan er rettigheter for å få ny fødselspermisjon etter nylig å ha vært i permisjon? Noen erfaringer fra de som har flere barn tett på hverandre? Må man ha vært i jobb 6 av de 10 siste mnd. for å kunne fta ut ny permisjon med full lønn?

Håper på gode råd og oppklaring

Lønner permisjon likestilles med jobb, men ikke ulønnet. Men, du har jo sjansen til å tjene opp 6 måneder nå om du er kommet tilbake til jobb.
Hvis ikke, så er det engangsstønad som gjelder.

Jeg fikk barn i juli 2021 og har vært i 12 mnd lønnet permisjon og har nå 8 mnd. ulønnet. Nå har vi blitt gravide igjen til stor glede og overraskelse etter førstemann var IVF. Hvordan er rettigheter for å få ny fødselspermisjon etter nylig å ha vært i permisjon? Noen erfaringer fra de som har flere barn tett på hverandre? Må man ha vært i jobb 6 av de 10 siste mnd. for å kunne fta ut ny permisjon med full lønn?

Håper på gode råd og oppklaring
Jeg tror dessverre at for å ha krav på foreldrepermisjon så må man oppfylle lønnet arbeid 6 av de siste 10mnd. Om man ikke har krav på foreldrepenger kan man søke om engangsstønad - den er vel på rundt 90tusen og tror ikke far har rett på noen permisjon fra jobb da. Usikker der.
Syntes det er veldig rart, de vil vi skal få barn men..

Jeg arbeidet juli-7.desember før jeg fikk svangerskapspenger siden arbeidsplassen ikke kunne tilrettelegge... Å jeg fikk fullt med foreldrepenger og permisjon.

Disse telles også som "inntekt", på lik linje med lønnet arbeid.

Screenshot_2022-12-02-08-22-17-32_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Back
Topp