Rett til ferie i permisjonstiden?

Pippi74

Første møte med forumet
Hei

Forsto det slik på min arbeidsgiver at de var snill med meg som lar meg få avvikle ferie samtidig som jeg er i svangerskapspermisjon. Jeg har hele tiden trodd at jeg har rett til å ta ut ferien som jeg har opparbeidet meg fra tidligere år, eller? Er det slik at arbeidsgiver kan nekte meg å ta ut ferie når jeg er i permisjon, eller å forlenge permisjonen med ferie til slutt? Fortsatt vil de vel være nødt til å betale ut feriepengene? Hvis jeg da velger å ta ut "ulønnet permisjon" for den perioden feriepengene dekker, vil vel dette gå for akkurta det samme? [8|]

Ferie er den eneste gyldige grunnen til utsettelse av permisjon, så arbeidsgiver har ikke lov å nekte. NAV dekker kun 4 uker og 1 dag, så hvis du ikke vil miste ferien din, bør du søke om overføring til neste år, eller ta de ut før permisjonen starter.

Men dersom man har 5 uker ferie og man får foreldrepenger rett fra arbeidsgiver - og ikke NAV - da får man vel sine vanlige 5 uker?

ORIGINAL: BabyCala

Men dersom man har 5 uker ferie og man får foreldrepenger rett fra arbeidsgiver - og ikke NAV - da får man vel sine vanlige 5 uker?

ja jeg tok ut 5 uker ferie i permisjonen og da ble den forlenget. det er arb giver som betaler meg

NAV dekker kun 4 uker og 1 dag ferie, så hvis du skal ha 5 uker sammenhengende, så er det noe arbeidsgiver dekker hvis det er de som betaler ut permisjonspengene dine. Du kan ta ut det NAV dekker under permisjon, og så kan du spare de fire siste dagene til seinere, ta de ut etter endt permisjon f.eks.

ORIGINAL: Pippi74

Hei

Forsto det slik på min arbeidsgiver at de var snill med meg som lar meg få avvikle ferie samtidig som jeg er i svangerskapspermisjon. Jeg har hele tiden trodd at jeg har rett til å ta ut ferien som jeg har opparbeidet meg fra tidligere år, eller? Er det slik at arbeidsgiver kan nekte meg å ta ut ferie når jeg er i permisjon, eller å forlenge permisjonen med ferie til slutt? Fortsatt vil de vel være nødt til å betale ut feriepengene? Hvis jeg da velger å ta ut "ulønnet permisjon" for den perioden feriepengene dekker, vil vel dette gå for akkurta det samme? [8|]

Hvis jeg har forstått Nav rett ( snakket med dem om dette idag). Så har du full rett til å forlenge permisjonstiden med din ferie. Arb.giver kan ikke nekte deg ferie, men hvis du velger ta ferien din etter endt permisjon(direkte etter), kan arb.giver si: "Det passer bedre om du tar det om en mnd eller etter fellesferien feks." Derfor ble jeg rådet av Nav ta ferien min tidligere i permisjonen. Jeg har termin i juli,så det er midt i fellesferien.
Har derfor planlagt det slik at jeg kan ta ut 5 uker ferie i år, i september og 5 uker i februar. Og får da min permisjon forlenget med tilsammen 10 uker ferie. siden jeg tar den så tidlig, har arb.giver ingen grunn til å nekte meg det.

Forresten ferien din kan du ikke ta ut før ETTER 6 uker etter at permisjonen er startet. Dette gjelder også fars uker.

Feriepenger har du også krav på, fra i fjor. To ting du må være obs på:
1. Du vil ikke få foreldrepenger de ukene du har ferie. Du får opphold da.

2. Neste års feriepenger vil bli redusert grunnet din permisjon.
Nav dekker nemlig bare 12 eller 15 uker året (avhengig av dekningsgraden du velger) og resten er fra arb. giver.

Eks; jeg har termin i juli og går i permisjon 3 juli. dvs at jeg får 6 mndr med feriepenger til neste år fra min arb,.giver og 15 uker (siden jeg velger 80% lønn i 54 uker) feriepenger fra nav.

Håper dette var til hjelp.. Bare spør hvis det er uklart. Har fått ganske grundig forklaring på disse tingene nå..

Det med ulønnet permisjon har jeg ikke spurt om og kan desverre ikke hjelpe deg der.

MVH ELISE77

Back
Topp