Rett til barnehageplass

Tofus

Elsker forumet
Desemberskatter 2016
Hei alle sammen. Jeg har funnet noe som får meg til å bli litt beskymret. Dette med barnehageplass. Mange av dere har jo termin i starten av aug, men oss i slutten (jeg ligger et sted mellom25-29aug, jeg er mulig et par dager senere enn legetermin). Om man går på overtid til sep mister man jo retten på barnehageplass! Noen med erfaring rundt dette i agder? Er det vanskelig å få plass om man skulle gå over? Det er jo tidlig å tenke på, men viktig med tanke på ferie pg perm som planleggs nå. :D Jeg VIL føde i august!
Dette er hva jeg fant om denne loven:
Rett til barnehageplass trådte i kraft 1.1.2009. Retten til barnehageplass gjelder for barn som fyller ett år senest innen utgangen av august det året det søkes om barnehageplass. Retten skal oppfylles fra august måned det året det søkes om plass. Barn født fra og med september vil ha rett til plass fra august påfølgende år.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum

Ja, jeg har termin 29 aug , så er litt spent! Men har to gutter i barnehagen, så det er vel noe som heter søskenfordeler? Så om jeg ikke får før sept satser jeg på søsken fordeler :p

Det er helt riktig som du har lest ja, føder vi etter 31.august har vi ikke rett til barnehageplass før året etter i august.... Jeg opplever at det er veldig stedsavhengig, og barnehageavhengig... Her i kommunen er det nesten umulig å få plass, og i barnehagen til sønnen min er det umulig selv for søsken som er født rett etter fristen....! Mens vi har et vennepar i nabokommunen som fikk plass til et novemberbarn, men det var søskenprioritet da.... Jeg synes dette er en høl i hue regel! Blir jo kaos på fødestuene i ferietida av det, og et unødvendig stressmoment for prøverne!! Ønsker meg to opptak i året jeg!! Kunne tenke meg å gå hjemme til januar :)

Du må og få personnummer før du kan søke... Fødte dagen etter fristen i februar sist, men var nede i barnehagen og snakket med de, slik at de visste jeg ville søke. Hadde nok uansett ikke trengt å søke før i august da.

Det stemmer at hvis du føder etter 31.08.14 så har du ikke rett på barnehageplass før i aug 2016... Verdens tåpeligste regel spør du meg... Men det avhenger mye av hvor du bor i landet om du får plass eller ikke. Hvis du er heldig så bor du i en kommune som ikke har så stor pågang og dermed mulighet til å ta imot barn som er født etter fristen også. I min kommune er det håpløst... Vi fikk en sønn i desember 2010, og han fikk ikke plass i barnehage før i august 2012...

Ja føder du etter 1 sep har du ikke krav på bhg plass. Selv om du har søsken i bhg. Kanskje private kan gjøre noe her men i kommunale bhg er det felles opptak. Her er det nøye planlagt at den skal komme i juli/ august. Hehe. Har to fra før og har slitt litt med å få de i samme bhg pga tiden nr to ble født på. Så nå håper jeg siste også får plass i samme bhg:) bor i kr.sand.

er nok grense på 1.sept ja, så føder du 1.sept eller etterpå, så har du ikke rett på bhg (dvs du stiller bak alle de som er født før 1.sept i kø, og bor du i en kommune som ikke har full bhg dekkning, så får du ikke noe plass)..

Vi var heldig med førstemann :) han ble født 31.08.11, pjuh ;) hehe

Og nå til neste år, så har jo mini en fordel i og med at storebror har plass/rett, og søsken blir prioritert :) så da kan man få plass uansett om det blir etter 1.sept :)

Ja det er vanskelig i Agder-men spørs nok hvor du bor. Jeg vet at i Kristiansand får de fleste av septemberbarna plass- men uten søskenprioritet må du belage deg på å kjøre langt. Ligger flere "avsidesliggende" bhg som kan ha plass.

hehe, jeg har termin 31.august, så jeg har tenkt litt på dette jeg også...:p JM tok også opp dette, og prøvde vell å trøste meg med at jeg fikk en liten uke før termin sist svangerskap, og at hver enkelt kvinnes svangerskap som regel pleier å være nokså like lange hver gang... så jeg krysser fingrene for det! ;)

Anbefaler alle dere som har termin sent i måneden å ta modningsakupunktur noen uker før fødselen, så kanskje dere rekker det. Kunne egentlig tenkt meg å få barn i april/mai, så jeg hadde fått hatt ham hjemme litt lenger. Menmen.

Jeg hadde termin 22. august sist, men han lot vente på seg til 2. september, jeg var inne for igangsetting 31. august, men ble sendt hjem da føden var full (hadde ikke nådd det alikevel da) 1. september tok de meg inn fordi jeg hadde blitt sendt hjem dagen før, så er rimelig fult på føden her på slutten av august og det skyldes nok bhg inntaket.
Jeg bor heldigvis i en kommune med såpass god dekning at alle septemberbarna jeg kjenner har fått plass, men er jo kjedelig at guttene må gå i forskjellig bhg, er ikke sjans for å få inn noen født etter 1. sept på størstemann sin bhg, han fikk heller ikke plass før nå når han skulle over på storbarn. De hadde fint kunne starte en ny småbarnsavdeling med søkermassen i år :( Det andre negative er at vi ikke fikk vite at han fikk plass før i august, var ikke noen krise for oss, jeg jobbet ikke enda så kunne jo i prinsippet gå hjemme til han fikk plass, men vanskeligere for de med jobber som må vite hvordan man skal gjøre det.

Håper å nå fristen denne gangen og at minsemann og lillerusket i hvertfall havner på en av de nærmeste bhg, er ca 100 m mellom den størstemann går på og den jeg jobber i :)

Vet ikke hvordan det er i din kommune, varierer veldig, her i kommunen hjelper det forresten å mase ;)

Veldig kjip regel det der, det vises godt på dette forumet der det kan vippe så mye på om du føder den ene eller den andre dagen. De fleste av oss vil havne "innfor" og har en kjempefordel, men noen uheldige vil gå litt over og kan risikere å måtte vente et helt ekstra år på bhg plass kun av den grunn! Hva er rettferdig med det!

Jeg jobber i barnehagen der mitt barn skal gå så jeg er ikke så veldig bekymret for å gå over og føde i sept. De må fint holde av en plass hvis jeg skal komme tilbake i jobb :p noen fordeler må man vel ha ved å jobbe i barnehage ;)

Da jeg fikk første så rakk jeg å føde 26aug, så jeg var garantert barnehageplass, resten av mødregruppa på HS gikk over i sept og ingen av disse fikk barnehageplass året etterpå, så sjansene er nok små om en går over til sept og det er litt mangel på barnehageplasser i kommunen desverre.

Syns det er veldig dumt at det skal være sånn, men sånn er nå reglene så. Men man kan jo håpe, ellers så finnes det jo andre alternativer :)

Back
Topp