Rett til ammefri?

  • Trådstarter Moderator Amalie
  • Opprettet
M

Moderator Amalie

Guest
Ny blogg på Babyverden – Advokatbloggen! Annenhver fredag framover vil advokater forklare deg om regelverk og rettigheter knyttet til foreldrerollen, samt gi deg nyttige tips og råd.

Dersom du er arbeidstaker og ammer ditt barn eller pumper, har du sannsynligvis krav på såkalt ammefri. Les mer om hvilke forbehold som finnes, om du kan nektes ammefri, og hvordan bedriften skal tilrettelegge for deg.

Les hele artikkelen her

Har du/skal du benytte deg av ammefri?
 
Er student så har ikke ammefri. Til gjengjeld har jeg en nokså fleksibel hverdag og kan levere i bhg litt sent noen dager og hente litt tidlig andre dager :)
 
Som lærer syns jeg at ammefri var vanskelig å få til skikkelig i praksis. Begynte å jobbe da lillesøster var 9 mnd, og ammet da 5-6 ganger i døgnet (hvorav 4 av dem var på kvelds-/nattestid/tidlig morgen). Løste det med å amme like før jobb (07.30), og like etter jobb (ca 15.00). Jeg syntes det var utrolig vanskelig å spørre om nedsatt undervisningstid, selv om det er det som hadde fungert best (da kunne jeg dratt hjem midt på dagen og ammet). Vi hadde ikke fast arbeidstid, og måtte kun være tilstede de timene vi hadde undervisning (pluss planleggingstid), så hadde stor fleksibilitet sånn sett, men å stikke rett hjem innebar stort sett mer arbeid på meg, da dette måtte gjøres hjemme på kveldstid istedenfor på jobb.

Jobber på barneskole nå, og ammer fortsatt 2 ganger i døgnet, men syns ikke det kvalifiserer for ammefri fordi jeg ammer på morgenkvisten og på ettermiddagen[emoji6]
 
Back
Topp