Rett på foreldrestipend?

Tufsla

Forelsket i forumet
Hei! Jeg og forloveden min har fortsatt ikke helt bestemt oss for om vi skal starte og studere nå til høsten, eller om vi skal ta oss et arbeidsår først. Vi er begge 21 år gamle, og har planer om å sette i gang å prøve nå i sommer når jeg går tom for p-piller. Hvis det blir til at vi studerer, så lurer vi på om det er noen her som har erfaring med lånekassen og foreldrestipend? Er det slik at vi begge kan få foreldrestipend samtidig? :) Og hvordan er det med forsørgerstipend og andre rettigheter til støtte? Syns det er greit å vite slikt på forhånd :rolleyes:

Last edited:
Du må i alle fall ha studert/hatt rett på støtte de siste 6 mnd før babyen kommer. Jeg trooor (men skal ikke si for sikkert!) at dere begge kan få foreldrestipend. Forsørgerstipend får dere også, det kommer automatisk når dere søker om foreldrestipend. Ellers får dere jo barnetrygd fra NAV og engangsstønad. Du finner en del på lanekassen.no, men det er en jungel som jeg synes var vanskelig å finne fram i :-D Her er jeg student og mannen jobber, så det er bare jeg som får fra Lånekassen.

Takk for svar! Trodde det kanskje bare var en av oss som hadde rett på foreldrestipend, men at begge hadde rett på forsørgerstipend.. Men det er jo bare kjekt om vi begge får foreldrestipend! :-)

Syns selv det er litt rotete å finne fram på både lanekassen.no og på nav.no.. :p

Hvis ikke mor har opparbeidet seg retten til foreldrepenger så mener jeg far ikke har rett på det heller, MEN vet at far kan søke på egenhånd (hva som er kriteriene for å få positivt svar, vet jeg ikke dessverre). Mor må ha hatt pensjonsgivende inntekt i 6 av de 10 siste mnd for å ha rett på foreldrepenger. Om f.eks. Stipend blir sett på som inntekt, vet jeg heller ikke :/ NAV foreldrepenger på Facebook svarer ganske raskt hvis man spør om noe, det gjør de også på chatten på NAV.no.
Fant denne linken, kanskje den kan hjelpe deg litt med svar :)
https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/§+14-6+Opptjening+av+rett+til+foreldrepenger.147664.cms

Hvis ikke mor har opparbeidet seg retten til foreldrepenger så mener jeg far ikke har rett på det heller, MEN vet at far kan søke på egenhånd (hva som er kriteriene for å få positivt svar, vet jeg ikke dessverre). Mor må ha hatt pensjonsgivende inntekt i 6 av de 10 siste mnd for å ha rett på foreldrepenger. Om f.eks. Stipend blir sett på som inntekt, vet jeg heller ikke :/ NAV foreldrepenger på Facebook svarer ganske raskt hvis man spør om noe, det gjør de også på chatten på NAV.no.
Fant denne linken, kanskje den kan hjelpe deg litt med svar :)
https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/§+14-6+Opptjening+av+rett+til+foreldrepenger.147664.cms
Far kan ha rett på foreldrepenger fra NAV selv om mor ikke har det jo. Her er mannen i permisjon (hele fellesperioden) med foreldrepenger fra NAV, mens jeg fikk engangsstønad og får foreldrestipend (noe redusert siden han får foreldrepenger) og forsørgerstipend fra Lånekassen.

Far kan ha rett på foreldrepenger fra NAV selv om mor ikke har det jo. Her er mannen i permisjon (hele fellesperioden) med foreldrepenger fra NAV, mens jeg fikk engangsstønad og får foreldrestipend (noe redusert siden han får foreldrepenger) og forsørgerstipend fra Lånekassen.
Ja det er vel fedrekvoten som må søkes på hvis mor ikke har tjent opp rettighetene sine, i følge NAV. Hos oss er ikke det noe problem, så det var vel derfor jeg skrev tror.

Ja det er vel fedrekvoten som må søkes på hvis mor ikke har tjent opp rettighetene sine, i følge NAV. Hos oss er ikke det noe problem, så det var vel derfor jeg skrev tror.
Ja, det er noe med det ja. Vi fikk beskjed om at han ikke får fedrekvoten - men han fikk jo like lang permisjon selv om den falt bort, for han søkte om å ta over mødrekvoten i stedet (og den har jo ikke jeg rett på, så det er rart at han fikk den?!). Merkelige "regler" ;)

Ja, det er noe med det ja. Vi fikk beskjed om at han ikke får fedrekvoten - men han fikk jo like lang permisjon selv om den falt bort, for han søkte om å ta over mødrekvoten i stedet (og den har jo ikke jeg rett på, så det er rart at han fikk den?!). Merkelige "regler" ;)
Haha ja man skulle av og til fått premie for å kunne forstå reglene. Så han har mødrekvote nå, men ikke fedrekvote? Kunne de ikke flyttet fedrekvoten til før fellesperioden? Har ikke du vært noe hjemme du da?

Haha ja man skulle av og til fått premie for å kunne forstå reglene. Så han har mødrekvote nå, men ikke fedrekvote? Kunne de ikke flyttet fedrekvoten til før fellesperioden? Har ikke du vært noe hjemme du da?

Jeg vet ikke hva de kaller det for noe jeg, han har i alle fall 59 uker permisjon med 80% lønn og det er jo alt man kan få inkludert både fedre- og mødrekvote (eller?), men det heeeeeter bare ikke fedrekvote må vite ;) Rart de skal gjøre det så innvikla!! :D Jeg var i en slags uoffisiell permisjon fra studiene de seks første ukene (altså "skulk" :p), for han fikk jo ikke starte sin permisjon før etter seks uker. Sånn i praksis er jeg hjemme jeg også, for det er ikke ofte jeg trenger å møte opp på skolen.

Back
Topp